کد خبر: 1471236
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
پیروز ارجمند:

عرضه نامناسب موسیقی عاشورایی باعث بی‌رغبتی مخاطبان شده است

گروه هنر: یکی از دلایل عدم استقبال مخاطبان از آثار موسیقی مذهبی و به‌ویژه عاشورایی نحوه نامناسب عرضه آنهاست که معمولاً با کیفیت نازلی ارائه می‌شوند و حتی رسانه ملی هم در تولید آثار موسیقی مذهبی خود کج‌سلیقگی به خرج می‌دهد.

پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: سیاست‌های حمایتی دولت در زمینه نشر و ترویج و اشاعه فرهنگ و هنر عاشورایی و به‌ویژه موسیقی آن در حد بضاعت و توان و ردیف بودجه‌هایی است که به این امور اختصاص داده می‌شود و معمولاً در قالب خرید آثار فاخری که مطابق با استانداردهای روز دنیاست و یا  پشتیبانی از آنها برای شرکت در مجامع و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی تعریف می‌شود.
وی گفت: شاید با تکیه به این موضوع است که اغلب گفته می‌شود که موسیقی مذهبی آنگونه که باید و شاید نتوانسته است در میان مخاطبان به مانند سایر گونه‌های موسیقی از اقبال عمومی برخوردار باشد که البته این مسئله تا حدودی درست است اما عمده این مسئله به مواردی بازمی‌گردد که معمولاً مغفول واقع شده و من در این مجال تنها به یک نمونه از آن اشاره می‌کنم.

حجم قابل توجهی از آثار موسیقی مذهبی در نازلترین کیفیت بسته‌بندی، عرضه می‌شوند
ارجمند تصریح کرد: اغلب آثار موسیقی در حوزه موضوعات دینی و مذهبی که معمولاً هم در ماه‌هایی از سال همچون محرم و صفر بازار عرضه آنها رونق می‌گیرد، فاقد بسته‌بندی مناسب و مدیریت هنری هستند و با مراجعه به بازار عرضه محصولات موسیقی مذهبی به وضوح می‌توانید مشاهده کنید که حجم قابل توجهی از این آثار با نازلترین کیفیت در بسته‌بندی عرضه می‌شوند که علاوه بر اینکه در خور شأن موضوعی که به آن اشاره دارند نیستند، هیچ رغبتی هم در مخاطب برای خریداری آنها ایجاد نمی‌کنند.
مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این در حالیست که ارشاد تنها در مورد موسیقی و شعری که برای تولید این گونه آثار در نظر گرفته شده است می‌تواند نظارت کند و مجوزهای لازم را صادر نماید و باقی مسائل به ذوق و خلاقیت شرکت و یا مؤسسه تولید موسیقی مربوط می‌شود که متأسفانه در اغلب اوقات هزینه ای در زمینه بسته‌بندی این آثار و تنوعی که می‌توانند به آن بدهند صورت نمی‌گیرد و توقع می‌رود با یک طراحی هنری مناسب در نحوه عرضه این آثار موسیقی چرخه فرهنگی آن که از تولید و عرضه آغاز و با اقبال عمومی در مرحله تقاضا ختم می‌شود به شکل شایسته‌ای کامل شود.
عرضه آثار موسیقی صدا و سیما هم کیفیت نازلی دارد
وی گفت: بخشی از آثار موسیقی عاشورا در رسانه ملی و سازمان صدا و سیما تولید و ارائه می‌شوند که ارشاد هیچ نظارتی بر آنها ندارد؛ در مواجهه با این آثار هم با ضعف در نحوه عرضه مطلوب آنها روبرو هستیم، معمولاً به ویژه در شبکه‌های تلویزیونی، آثار موسیقی عاشورایی در قالب نماهنگ و تیرز تولید و عرضه می‌شوند اما در غالب آنها کج‌سلیقگی مسئولان را شاهد هستیم که در انتخاب تصاویر، ساخت وله‌های تصویری که بتواند تأثیر مؤثری بر مخاطبان رسانه ملی بگذارد دقتی صورت نگرفته و اغلب در نازلترین شکل هنری از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود.
این آهنگساز و مدرس دانشگاه تأکید کرد: حتی در آن بخش از تولیدات موسیقی مذهبی و عاشورایی که متولی آن صدا و سیماست هم به ندرت دیده می‌شود که در زمینه انتخاب شعر، خواننده دقتی صورت گیرد و اشعار انتخابی آنچنان فاخر نیستند و خوانندگان هم در سطح قابل قبولی برای خواندن اینگونه موسیقی‌ها قرار ندارند و با این وجود مخاطب تلویزیون اگر سری به هیئت و تکایای محله خود بزند، بهتر و بیشتر از  رسانه ملی می‌تواند از شنیدن نوا و نغمات عاشورایی فاخر متنعم شود.
وی در پایان گفت: به نظر می‌رسد که در زمینه پرداختن به امور فرهنگی و هنری عاشورایی مردم از مسئولان پیش هستند، این را می‌توانید در به کار بردن آرایه‌ها و المان‌های عاشورایی که مردم در حسینیه‌ها و تکایا به کار می‌برند مشاهده کنید که به بهترین شکل اجرا می‌شوند و تجربه نشان داده است در امور مربوط به فرهنگ و هنر عاشورا مسئولان باید از مردم الگو بگیرند.

captcha