کد خبر: 1473709
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
حجت‌الاسلام مریجی:

برندگرایی حاصل غفلت از ارزش‌های داخلی و عجول بودن مسئولان فرهنگی است

گروه جامعه: یک دکترای جامعه‌شناسی عدم توجه به باورها و ارزش‌های دینی و ملی را سبب معیار شدن ارزش‌های خارجی در عرصه‌های مختلف دانست و تصریح کرد: مسئولان فرهنگی به دنبال انجام کارهای زود بازده هستند و از فرهنگسازی‌ صحیح بازمانده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمس‌الله مریجی، دکترای جامعه شناسی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به گسترش برندگرایی و علاقه مردم به خرید اجناس مارک‌ دار معروف خارجی اشاره و عنوان کرد: این امر از کوتاهی تمام مسئولان فرهنگی نشئت می‌گیرد چرا که دیربازده بودن کارهای فرهنگی آنان را از انجام فعالیت‌های فرهنگی منسجم دراز مدت بازداشته است. 

رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: متاسفانه مسئولان فرهنگی به دنبال انجام کارهای زود بازدهی هستند که در دوران مسئولیت آنان نتیجه و ثمره آن مشخص شود و بتوانند به عرضه آن به عنوان کارنامه عملی خود بپردازند.

وی به فرمایشی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند: «هر کس کلام بی‌جایی گوید 40 شب باب حکمت بر او بسته می‌شود» اشاره و عنوان کرد: از این سخن می‌توان دریافت عمل بیجا که نتیجه مناسب و مورد نیاز را به همراه نداشته باشد نیز پیامدهای منفی متعددی به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام مریجی برندگرایی در میان عموم مردم جامعه حتی قشری که از نظر مالی وضعیت متوسطی دارند را از جمله پیامدهای منفی عمل بیجای متولیان فرهنگی برشمرد و گفت: وقتی افراد نسبت به گذشته خود شناخت نداشته باشند دچار انتخاب اشتباه می‌شوند.

غفلت از داخل کشور توجه‌ها را به بیرون متمایل می‌کند

وی عدم توجه به باورها و ارزش‌های دینی و ملی را سبب معیار شدن ارزش‌های خارجی در عرصه‌های مختلف دانست و تصریح کرد: رسانه و سینما با وجود اینکه یک ابزار و تکنولوژی خارجی بود در اوایل انقلاب که رنگ و بوی دینی پیدا کرده بود، سبب استقبال مردم شد، چرا که فیلم‌هایی به نمایش گذاشته می‌شد که مبتنی بر ارزش‌های دینی و ملی بود. اما زمانی که توجه کارگردانان و فیلمسازان به سمت برندها و جوایز خارجی رفت سینماها از تماشاچی خالی شد.

وی ادامه داد: مارک بین‌المللی زدن به فیلم که تبعیت از ارزش‌ها و آرمان‌های آنان را می‌طلبد در ازای از دست دادن مخاطب داخلی به وجود آمد. مدگرایی تنها یکی از آثار شوم کنار گذاشتن ارزش‌های دینی و ملی محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام مریجی به غنی بودن فرهنگ ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت: اگر این فرهنگ و پوشش ذکر شده مورد توجه و تبلیغ صحیح قرار می‌گرفت توجه به پوشش‌های غیردینی با سبک خارجی نمی‌شد، تا به دنبال آن برندگرایی نیز توسعه پیدا کند. چرا که پوشش‌های داخلی از مراکز اسلامی داخل کشور تهیه می‌شد.

توانمندی‌های داخلی را دریابیم

وی راهکار عملی در زمینه رفع این معضل را در چند سطح قابل ارزیابی دانست و تصریح کرد: ابتدا باید تکیه بر توانمندی‌های داخلی مورد توجه مسئولان قرار گیرد و سیاست‌های آن در ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی توسط مسئولان تدوین و عملیاتی شود.

این دکترای جامعه شناسی ادامه داد: توجه به مارک خارجی فقط به اجناس محدود نمی‌شود. وقفتی درس خوانده‌های خارجی بیش از تحصیل کرده‌های داخلی مورد توجه قرار گیرند سبب می‌شود نگاه‌ها به تحصیلات داخلی تغییر پیدا کند. در صورتی که اولویت باید به علوم بومی داده شود.

وقتی ایرانی پروری ارزش بود

وی بر ضرورت توجه خانواده‌ها به داشته‌ها و گذشته خود تأکید و تصریح کرد: در گذشته بزرگان فامیل کودکان را به دور خود جمع می‌کردند و برای آنان از بزرگ منشی‌های شخصیت‌های ایرانی سخن می‌گفتند. این حس سبب ایجاد اعتماد به نفس و غرور در وجود افراد به عنوان یک فرد ایرانی می‌شد.

captcha