برگزاری مراسم اختتاميه مسابقات بين المللی قرآن دانشجويان مسلمان
کد خبر: 1484158
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۰

برگزاری مراسم اختتاميه مسابقات بين المللی قرآن دانشجويان مسلمان

گروه اجتماعی: مراسم اختتاميه اولين دوره مسابقات بين المللی قرآن دانشجويان مسلمان، عصر پنجشنبه، 31 فروردين ماه در تالار ابن سينا دانشگاه علوم پزشكی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، اين مراسم با حضور جمعی از مسئولین از جمله دكتر ساری، مدير شبكه قرآن سيما، آيت الله بی آزار شيرازی، رئيس دانشگاه تقريب مذاهب اسلامی، سقائيان نژاد، شهردار اصفهان، دکتر احمدی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، خاكی دبير اولين دوره مسابقات بين المللی قرآن، مهندس بیادی و مهندس چمران از شورای اسلامی شهر تهران، معاونین دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجويان و نمايندگان 28 كشور مسلمان و برگزار شد.
« رحیم خاکی»، دبیر اولين دوره مسابقات بين المللی قرآن دانشجويان در سخنانی ضمن اشاره به 22 سال تجربه مثبت فعالیت های قرآنی دانشجویی و مرکز فعالیتای قؤانی دانشجویان کشور در دانشگاهها افزود: وجود زمینه مناسب در قشر فرهیخته دانشجو و اهتمام دانشجویان و مسئولان نظام مقدس و جهاد دانشگاهی، این نهاد را برآن داشت تا طرح برگزاری مسابقات بين المللی قرآن دانشجويان مسلمان را در دستور کار خود قرار دهد.
خاكی، دبیر اولين دوره مسابقات بين المللی قران دانشجويان، در ادامه، ضمن ارايه توضيحاتی درباره چگونگی برگزاری اين دوره از مسابقات، پيشنهاداتی را به منظور استمرار و توسعه كمی و كيفی فعاليتهای قرآنی دانشجويان ارايه كرد؛ اين پيشنهادات به شرح زير بود:
1- با توجه به ضرورت و اهميت استمرار و توسعه كمی و كيفی فعاليتهای قرآنی دانشجويان به عنوان قشر فرهيخته و برگذيده جوامع، مركز فعاليتهای قرآنی دانشجويان ايران وابسته به جهاددانشگاهی جهوری اسلامی ايران، تشكيل و ثبت "اتحاديه جهانی فعاليتهای قرآنی دانشجويان مسلمان " را به سازمان علمی، آموزشی، فرهنگی آيسيسكو وابسته به سازمان كنفرانس اسلامی پيشنهاد می نمايد.
2- پيشنهاد می شود دوره های بعدی اين مسابقات به صورت گردشی و دو سال يكبار در ساير كشورهای اسلامی برگزار شود .
3- پيشنهاد می شود در دوره های بعدی اين مسابقات، ضمن فراهم آوری امكان حضور خواهران دانشجو در رقابتها، بر تنوع رشته های مورد رقابت در مسابقات نيز افزوده شود.
4- با توجه به ضرورت ارتقای كيفی مسابقات، پيشنهاد می شود ساز و كار لازم برای برگزاری مسابقات دانشجويی قرآن در كشورهای مختلف از سوی اتحاديه جهانی فعاليتهای قرآنی دانشجويان مسلمان انديشيده شده و برگزيدگان مسابقات ياد شده به مسابقات دو سالانه بين المللی قرآن دانشجويان راه يابند.
وی افزود: دانشجویان به ویژه مسلمانان در مقاطع تاریخی نشان دادند که همواره هدایتگر ملل مختلف بوده و خواهند توانست که طلیعه دار عرصه های فرهنگی و اجتماعی باشند.
همچنین در این مراسم « حسن بیادی»، نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران در سخنانی جهانی شدن را از اهم اهداف برپایی مسابقات بين المللی قرآن دانشجويان ذکر کرد و تأکید کرد: راه حل مشکلات جهان اسلام، تمسک واقعی به قرآن است.
بیادی گفت: دانشجويان مسلمان مهمترين هدف دشمنان اسلام هستند و استفاده از اين انرژي نامحدود ما را از داشتن سلاح‌هاي هسته‌اي بي‌نياز مي كند.
نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران تآکید کرد: نگاه علمي و تربيتي به جوانان و الگو پذيري از قرآن در كشوري كه ‪ ۲۰‬ميليون جمعيت جوان دارد باعث موفقيت جامعه اسلامي در بخشهاي مختلف مي‌شود.
«مرتضي سقاييان نژاد »، شهردار اصفهان نيز در بخشی از مراسم اختتاميه اين مسابقات گفت: مسابقات قرآن دانشجويان مسلمان به عنوان دومين موج حركت نكوداشت اصفهان پايتخت فرهنگي جهان اسلام است كه از ‪ ۲۸‬تا 31 فروردین ماه در شهر گنبدهاي فيروزه‌اي برگزار شد.
وي هجوم فرهنگ غرب به كشورهاي اسلامي را تهديدي جدي دانست و افزود: فقط با وحدت كشورهاي اسلامي و حمايت از فرهنگ اسلامي مي‌توان در مقابل اين هجمه مقابله كرد.
شهردار اصفهان همچنین تاكيد كرد: دانشجويان مسلمان نقش كليدي و محوري در همه دوره ها داشته‌اند و با استعانت از قرآن كريم مي‌توانند مشكلات امروز جهان اسلام را برطرف کنند.
سقاييان نژاد چالشهاي موجود در جهان اسلام را متعدد برشمرد و افزود: اگر مي‌خواهيم مشكلات حل شود بايد راه حل را در قرآن پيدا كنيم و فرهنگ قرآني را در جامعه رواج دهيم.
وي تنها راه فائق آمدن بر مشكلات جهان اسلام را مستمسك شدن به قرآن و ايجاد وحدت در نزد جوامع اسلامي ذكر كرد.
در پايان اين مراسم، برگزيدگان اولين دوره مسابقات بين المللی قرآن دانشجويان مسلمان معرفی و با اهدای تندیس مسابقات و جوایزی ارزنده از آنها تقدیر به عمل آمد.
در این مسابقات در رشته قرائت: «محمد فلاح پور» از ايران با ‪ ۳۵‬امتياز رتبه اول را به دست آورد، «حمزه علي منعم » از لبنان با ‪ ۳۰‬امتياز دوم شد و « امير محمد توحيدي » از افغانستان با ‪ ۲۹‬امتياز مقام سوم را كسب كرد.
در رشته حفظ كل، نیز « مجتبي بيابان پور »از ايران، « عبدالرحمان حمود الدلائلي » از يمن و « انوار مابواي سعيب » از فيليپين به ترتیب مقام های اول تا سوم این رقابت ها را به دست آوردند.
به نفرات اول تا سوم به ترتيب ‪ ،۳۰ ۴۰‬و ‪ ۲۰‬سكه بهار آزادي اهدا شد.
همچنین از مهندس « ستاری»، طراح دکوراسیون اولين دوره مسابقات بين المللی قرآن دانشجويان مسلمان با اهدای لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد.
گفتنی است در آغاز این مراسم « کریم منصوری » قاری برجسته و بین المللی قرآن کریم به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.
اولین دوره مسابقات بين‌المللی قرآن دانشجويان توسط مركز فعاليت‌های قرآنی دانشجويان ايران وابسته به جهاددانشگاهی، شهرداری اصفهان و با مشاركت 11 نهاد و شركت نمايندگان 29 كشور جهان از روز 28 فرودين‌ماه آغاز شد و به مدت چهار روز تا تاريخ 31 فروردين‌ماه جاری در دانشگاه علوم‌پزشكی اصفهان ادامه‌ داشت.
captcha