سفير لبنان در ايران: امروز همه لبنان مقاومت است
کد خبر: 1491198
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۵

سفير لبنان در ايران: امروز همه لبنان مقاومت است

گروه سياسی: آنها به خيال خام خود در پی اين بودند كه بين صفوف مردم، قوم‌ها و احزاب لبنان تفرقه ايجاد كنند؛ اما آنچه كه غير قابل كتمان است، اين است كه مردم لبنان يكپارچه هستند و از نيروهای مقاومت به‌شدت حمايت می‌كنند. می‌توان گفت امروز همه لبنان مقاومت است.

به‌گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) «عدنان منصور» سفير كشور لبنان در ايران، در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران به همراه دكتر «حسن فصل» روزنامه‌نگار و كارشناس لبنانی امور خاورميانه، به تحليل و بررسی جريانات اخير لبنان و منطقه پرداخت.
منصور ابتدا با ابراز تشكر و قدردانی از مطبوعات ايران كه دلسوزانه جريانات اخير لبنان را پيگيری می‌كنند، گفت: مواضع و حمايت‌های رسانه‌های مكتوب، ديداری و شنيداری به ما نيرو می‌دهد تا در مقابل وحشيانه‌ترين تجاوزات اسراييل ايستادگی كنيم.
وی ادامه داد: آنچه كه در لبنان جريان دارد، می‌تواند از سه منظر مورد توجه قرار گيرد: اول اوضاع ميدانی لبنان، سپس تحولات نظامی و در مرحله سوم تحولات و اوضاع سياسی لبنان و منطقه.
سفير لبنان در تهران تصريح كرد: اسراييل از نخستين روز تجاوز وحشيانه خود به لبنان، در پی پيروزی نظامی بود و به دنبال آن، تأسيسات زيربنايی لبنان را مورد حمله قرار داد؛ به‌طوری كه عمليات نظامی اسراييل با تخريب زيرساخت‌های اقتصادی اين كشور همراه بود كه طی چندين سال برنامه‌ريزی و سازندگی به نتيجه رسيده بود.
وی گفت: ماشين جنگی اسراييل از آغاز تاكنون بيش از 3000 واحد مسكونی را به‌طور كامل منهدم كرده است كه طی آن 800 هزار نفر آواره شده‌اند؛ يعنی با توجه به ميزان جمعيت لبنان 25 درصد مردم اين كشور در حال حاضر آواره هستند كه آماری بسيار خطرناك و هشدار دهنده است.
منصور افزود: انهدام تمام پل‌های جنوب لبنان و تخريب استان‌های شرقی اين كشور، انهدام عمومی ده‌ها خانه مسكونی بر سر ساكنان آنها و به جای گذاشتن بيش از 800 شهيد كه بسياری از آنها كودكان و زنان هستند، از ديگر نتايج اين تجاوزات است كه هزاران زخمی و مجروح و جانباز را نيز بايد به آن افزود.
سفير لبنان اظهار داشت: نيروی هوايی اسراييل به بمباران بيشرمانه مساجد، كليساها، مدرسه‌ها، بيمارستان‌ها و حتی خودروهايی كه مجروحان را به بيمارستان منتقل می‌كنند، می‌پردازد.
وی يادآور شد: جداسازی و تفكيك روستاهای جنوب لبنان و جلوگيری از امدادرسانی و تحويل غذا به ساكنان آن فاجعه‌ای انسانی ايجاد كرده است؛ به طوری كه تعداد زيادی از مردم در روستاها ناچار شدند از آب‌های راكد و آلوده بنوشند كه باعث مرگ آنها شد. در واقع در يك نگاه كلی لبنان در حال تبديل شدن به يك سرزمين سوخته است.
اين مقام سياسی اظهار داشت: در كنار اين انهدام وسيع و وحشيانه، اسراييل در جبهه نظامی به دنبال تحقق واهی پيروزی در ميدان جنگ است تا بتواند به يك تصميم پيروزمندانه سياسی دست پيدا كند؛ اما مقاومت قهرمانانه حزب‌الله و مردم لبنان تمام تلاش های ارتش اسراييل را نقش برآب كرده است.
وی گفت: من بر اين اعتقاد هستم كه رابطه مستقيمی بين انهدام تأسيسات زيربنايی و عمليات نظامی اسراييل وجود دارد؛ زيرا اسراييل به‌دنبال تحقق پيروزی نظامی است تا برای مذاكرات سياسی، برگ‌ برنده را در اختيار داشته باشد و خواسته‌های خود را به لبنان و منطقه تحميل كند.
منصور افزود: آنها به خيال خام خود، در پی اين بودند كه بين صفوف مردم، قوم‌ها و احزاب لبنان تفرقه ايجاد كنند؛ اما آنچه كه غير قابل كتمان است، اين است كه مردم لبنان يكپارچه هستند و از نيروهای مقاومت به‌شدت حمايت می‌كنند. می‌توان گفت امروز همه لبنان مقاومت است.
وی در اين مورد افزود: مقاومت‌ تنها نظامی نيست؛ بلكه بخش‌های سياسی، اقتصادی، توريستی و ... را شامل می‌شود. اين مقاومت‌ها جزء لاينفك يكديگر هستند. امروز مقاومت لبنان پس از 24 روز ايستادگی از تمامی مجامع بين‌المللی كه تاكنون سكوت كرده‌اند، انتظار دارد كه به پايان اين جنايات فكر كنند.
منصور تصريح كرد: لبنان علاوه بر مقاومت و پيكار، هم‌چنان به تلاش خود در برقراری ارتباط با ديگر كشورها و مجامع بين‌المللی ادامه می‌دهد تا اسراييل را به رعايت هنجارهای بين‌المللی وادار نمايد.
دكتر حسن فصل رونامه‌نگار لبنانی و متخصص امور خاورميانه، از ديگر شركت كنندگان اين نشست خبری بود كه درباره چشم‌انداز آينده اتفاقات سه هفته اخير در منطقه گفت: چالشی كه در اين جريانات وجود دارد، اين است كه شكل صلح چگونه خواهد بود؛ زيرا برقراری صلح در اين جنگ حتمی است و چاره‌ای غير از آن وجود ندارد.
وی افزود: آمريكا و اسراييل به‌دنبال اين هستند كه صلح و پيروزی را به نفع خود به پايان ‌ببرند.
اين متخصص امور خاورميانه اظهار داشت: برتری دادن به اسراييل در منطقه واقعيتی سياسی است كه از سوی آمريكا دنبال می‌شود تا خواسته‌های خود را به منطقه تحميل كند.
فصل يادآور شد: در برابر اين جريان، محور و خط مقاومت و ممانعت حزب‌الله لنبان، سوريه و ايران قرار دارد كه آنها سعی كرده‌اند اين مقاومت را از بين ببرند.
وی در مورد موضع‌گيری كشورهای عربی تصريح كرد: اگر بسيار خوش‌بين باشيم، می‌توانيم بگوييم كه موضع آنها بی‌طرفی است، زيرا كشورهای عربی قادر به تأثيرگذاری در اين روند نيستند، آنها ترجيح می‌دهند كه زير سايه آمريكا باشند، بنابراين منتظر بودند تا اسراييل موفق اين ميدان باشد.
اين روزنامه‌نگار در اين مورد ادامه داد: اعراب از شكست اسراييل هراس دارند، زيرا در آن‌صورت با قدرت برتر ديگری مواجه می‌شوند كه برای آنها خوشايند نيست و آن قدرت برتر، كشور ايران است، زيرا ايران سرمايه بسيار زيادی در كشورهای عربی دارد و اين مسأله می‌تواند اقتصاد آنها را تحت تأثير قرار دهد.
در ادامه اين نشست سفير لبنان در پاسخ به سوال خبرنگار ايكنا مبنی بر ميزان تأثير افكار عمومی جهان، بر سياستمداران گفت: نقش افكارعمومی بسيار ارزشمند است، در حال حاضر نيز افكار عمومی مخالف جنايات اسراييل و موافق مقاومت در لبنان است، اما آنچه كه مهم است، اين است كه افكار عمومی توان تصميم‌گيری و اجرای آن ‌را ندارد، اين وظيفه مجامع و سازمان‌های بين‌المللی و هم‌چنين سران كشورهای قدرتمند است كه تاكنون سكوت كرده‌اند. اگرچه فشار افكار عمومی به خصوص پس از جنايات وحشيانه اسراييل می‌تواند بر تصميمات آنها تأثير بگذارد.
captcha