نگاهی به زندگی «محمدكاظم كريمی ساروقی» ؛ معجزه‌ی قرآن در عصر حاضر
کد خبر: 1574992
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۸۶ - ۱۲:۵۲

نگاهی به زندگی «محمدكاظم كريمی ساروقی» ؛ معجزه‌ی قرآن در عصر حاضر

گروه فعاليت‌های قرآنی: به بهانه نخستين كنگره بين‌المللی بزرگداشت حافظ كل قرآن كريم، «كربلايی محمد كاظم كريمی ساروقی» مروری كوتاه داريم بر زندگی اين معجزه قرآن در عصر حاضر.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) كربلايی محمد كاظم كريمی ساروقی، ملقب به كربلايی كاظم روستايی بيسوادی بود كه در سال 1300 هجری قمری در روستای ساروق از توابع شهر اراك ديده بر جهان گشود.
وی از دوران كودكی علاقه بسياری به آموختن قرآن كريم داشت، اما چون خانواده‌اش فقير بود هرگز نتوانست به مدرسه برود و باسواد شود.
ايشان در دوران جوانی به تدريج با احكام الهی از جمله زكات و خمس بيشتر آشنا شد و به اهميت كسب روزی حلال بيش از پيش پی‌برد، در ماه مبارك رمضان يكی از سال‌ها، فردی روحانی كه برای تبليغ به ساروق رفته بود، در جمع مردم اين روستا به پرداخت خمس و زكات تأكيد كرد و كربلايی كاظم با قصد امر به معروف و نهی از منكر، نزد ارباب و ملاك زمين‌های كشاورزی روستا رفت و او را به پرداخت زكات و خمس اموالش دعوت نمود، ارباب، سخن كربلايی كاظم را نپذيرفت و به همين دليل او در كسب روزی حلال روستای خود را ترك كرد و چند سال دور از وطن خود سختی بسيار كشيد.
پس از گذشت اين ايام ارباب توبه كرد و كربلايی كاظم هم به روستا بازگشت و بر روی زمينی كه در اختيار او گذاشتند به كشت و كار مشغول شد و محصولات خويش را بين فقرا تقسيم می‌كرد.
در پرتو خلوص نيت، تأكيد بر كسب حلال و پرداخت زكات و خمس، كربلايی كاظم در جوانی مورد عنايت ويژه خداوند بزرگ قرار گرفت و يك روز وقتی از مزرعه به سوی منزل بازمی‌گشت در محل امامزادگان هفتاد و دوتن ساروق به وسيله دو تن از اوليا الهی، كل قرآن كريم بر قلب او نازل شد و او در عين بی‌سوادی، حافظ كل قرآن كريم شد.
پس از اين واقعه عجيب مراجع تقليد آن زمان همچون آيت‌الله مرعشی نجفی، آيت‌الله العظمی بروجردی، آيت‌الله ميلانی، آيت‌الله سيدصدرالدين صدر و آيت‌الله سيداحمد زنجانی از وی امتحان و آزمايش به عمل آوردند و صحت اين واقعه را تأييد كردند، سپس شهيد نواب صفوی او را به ساير كشورهای اسلامی چون مصر، كويت و عراق برد و اين واقعه خارق‌العاده را به مسلمانان جهان معرفی كرد.
اين واقعه عظيم، سال‌ها به دست فراموشی سپرده شد و كمتر از آن ياد شد، به طوری‌كه اكثر مردم و پژوهشگران حوزه علم دينی در ايران نيز يا كربلايی كاظم را نمی‌شناسند و يا اطلاعات زيادی درخصوص وی ندارند.
يادآور می‌شود، نخستين كنگره بين‌المللی بزرگداشت حافظ كل قرآن كريم، كربلايی محمد كاظم كريمی ساروقی 31 مردادماه با هدف توسعه و ترويج فرهنگ قرآنی در سطح كشور و دنيای اسلام، توجه دادن جامعه دنيای اسلامی به نتيجه تعبد و پيروی از احكام الهی، ارائه راهكارهای عملی و مناسب به منظور كسب فيض از اقيانوس بيكران از كلام وحی از منظر پژوهش، درباره زندگی كربلايی كاظم و تكريم بزرگداشت شخصيت كربلايی كاظم و الگوسازی ارزش‌های اخلاقی كربلايی كاظم برای جوانان و نوجوانان در اراك برگزار شد.
captcha