گزارشی از برگزاری جشنواره سراسری «مديحه‌سرايی، چاوشی‌خوانی و شعرخوانی امام رضا(ع)» در اردبيل
کد خبر: 1603127
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۱:۴۰

گزارشی از برگزاری جشنواره سراسری «مديحه‌سرايی، چاوشی‌خوانی و شعرخوانی امام رضا(ع)» در اردبيل

دومين جشنواره سراسری «مديحه‌سرايی، چاوشی و شعرخوانی امام رضا(ع)» 27 آبان‌ماه در استان اردبيل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در اردبيل، اين برنامه با قرائت پيام «محمدحسين صفارهرندی» به اين جشنواره آغاز شد، در اين پيام آمده بود: در عصر حاضر كه هجمه فرهنگی و رسانه‌ای نااهلان دنيا به ايران اسلامی شروع شده است، شناخت عميق سيره اهل بيت (ع) و هشتمين خورشيد آسمان ولايت و گرفتن درس زندگی از اين بزرگان بهترين وسيله برای دفع اين هجمه است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در اين پيام از همه انديشمندان، مداحان و جامعه هنری كه در برگزاری اين جشنواره در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی زحمات زيادی را متحمل شده‌اند قدردانی كرد.
در ادامه مراسم «اصغر تقی‌زاده شكيبا» مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبيل هم در اين آيين گفت: اين جشنواره در استان اردبيل كه عشق و علاقه مردم آن به ائمه اطهار (ع) زبان‌زد است و آوازه اديبان، شاعران و مداحان آن در دنيا پيچيده است به عنوان محفلی برای گرامی‌داشت پديد آورندگان آثار فرهنگی و هنری در زمينه سيره امام رضا (ع) است.
وی در ادامه تصريح كرد: رويكرد اين جشنواره گسترش فرهنگ رضوی و ولايی است و با هدف شناسايی خاندان نبوی به نسل جوان برپا شده است.
شكيبا اظهار كرد: ‪ ۳۰۰‬اثر به دبيرخانه اين جشنواره رسيده بود كه ‪ ۲۰۰‬اثر در زمينه شعر در ارتباط با امام رضا (ع) است.
وی افزود: ‪ ۵۰‬اثر پژوهشی در ارتباط با امام هشتم (ع) و سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی و نقش امام رضا (ع) در پيوند عاطفی مردم با بزرگان علم و دين و ‪ ۳۵‬اثر در زمينه مداحی و ‪ ۱۵‬اثر چاوشی‌خوانی است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌استان اردبيل از برگزيده شدن 19 اثر با داوری 9 نفر از استادان حوزه و دانشگاه در جشنواره سال جاری خبرداد و تصريح كرد: برگزيده‌شدگان در جشنواره اصلی كه همزمان با شب ميلاد امام رضا(ع) در مشهد مقدس برگزار ‌شده، شركت كرده و يك نفر با عنوان برگزيده برگزيدگان معرفی می‌شود كه سال گذشته سليم مؤذن‌زاده‌ اردبيلی موفق به كسب اين رتبه شد.
وی در ادامه با اشاره به مقوله چاوشی‌خوانی كه در زمان گذشته در اكثر مناطق كشور به ويژه استان اردبيل مرسوم بود، گفت: در آن زمان‌ها رسم بر اين بود كه هر كس از هر محله و روستايی كه قصد زيارت قبور ائمه‌اطهار (ع) می‌كرد، هنگام راهی شدن او به سفر فردی به نام چاوشی‌خوان كه معمولا پرچم سبز رنگی بر دست می‌گرفت و با صدای بلند اذان می‌داد و با لحن حزن‌انگيز ابياتی را در وصف ائمه اطهار و اهل‌بيت (ع) می‌خواند، بدين وسيله مردم اطراف اطلاع پيدا كرده و از زن و مرد، كوچك و بزرگ برای بدرقه زائر و يا زائران می‌آمدند و همراه با چاوشی‌خوان با مراسم خاصی آنها را بدرقه می‌كردند.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبيل افزود:‌ پوشيدن لباس‌هايی از جمله شال توسط زنان و كمربند توسط مردان با رنگ‌های سبز و يا مشكی جهت جدا شدن افراد زائر از مردم عادی جلوه خاصی به اين مراسم می‌داد، همچنين اين چاوشی‌خوان در زمان برگشت زائر از زيارت دوباره به همين روش به استقبال آنها می‌رفت و ورودشان را تبريك می‌گفت.
شكيبا برگزاری چنين جشنواره‌هايی را در احيای چنين سنت‌هايی ضروری دانست و تصريح كرد: در زمانی كه اين سنت‌ها از جامعه رخت بربسته است و شكل‌های اعزام تفاوت پيدا كرده، آژانس‌های مسافرتی می‌توانند با احيای اين سنت‌ها روحيه ارزش حركت‌های معنوی در جامعه را ايجاد كنند.
در پايان اين جشنواره به پاس تجليل از يك عمر تلاش عاشقانه در زنده نگهداشتن نهضت عاشورا تنديس بلورين، ديپلم افتخار و جايزه ويژه جشنواره به استاد سليم مؤذن‌زاده اردبيلی و نيز به‌لحاظ ابداع شيوه نو در مداحی و حضور عاشقانه در محافل، لوح سپاس و هديه ويژه به سيد «محمد عاملی» مداح اهل بيت (ع) از اردبيل اعطا شد.
همچنين به‌لحاظ تشويق كودكان به فراگيری علوم قرآنی و اجرای تواشيح مناسب لوح سپاس و هديه ويژه جشنواره به سيد «طاها موسوی» اعطا شد.
همچنين در ادامه اسامی برگزيدگان جشنواره اعلام شد.
شهروز حبيبی و نادر جوادی از اردبيل و جلال اسماعيلی از مشگين‌شهر نيز به ترتيب عناوين برگزيده اول تا سوم را در بخش مداحی به خود اختصاص دادند.
در بخش مقالات پژوهشی هم سعيد خو محمدی خيرآبادی از مشهد، شهرزاد و مريم كتابی از كرمانشاه و مسلم نوروززاده از اردبيل به عنوان نفرات اول تا سوم برگزيده شدند.
در بخش شعر رضوی، سيدعلی عابديان از اردبيل، سيمين آقابابايی از شيراز و علی فردوسی از اصفهان به عنوان نفرات برگزيده معرفی شدند.
در اين جشنواره اصغر شاهی‌زاده و شهروز حبيبی هر دو از اردبيل و سعيد خو محمدی خيرآبادی از مشهد برای شركت در آيين اختتاميه پنجمين جشنواره رضوی در مشهد انتخاب و اصغر شاهی‌زاده به عنوان برگزيده برگزيدگان انتخاب شد.
اين جشنواره در بخش چاوشی‌خوانی انتخابی از سوی هيئت داوران نداشت.
يادآور می‌شود، اين جشنواره به مدت پنج سال است كه توسط اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان خراسان همزمان با ميلاد حضرت امام رضا(ع) برگزار شده كه از سال پنجم به تشخيص وزارت ارشاد اسلامی ‌به صورت گسترده با توجه شرايط زمانی و مكانی هر استان در سطح كشور برگزار می‌شود.
استان اردبيل از سال چهارم به اين جشنواره پيوسته و از آنجا كه مديحه‌سرايان و شاعران و ذاكران اهل بيت(ع) اين استان در همه جای كشور پرآوازه هستند توانسته با استقبال خوبی مواجه شود.
يادآور می‌شود، جشنواره مديحه‌سرايی، چاوشی و شعرخوانی امام رضا (ع) 27 آبان‌ماه در مجتمع فرهنگی هنری فدك در اردبيل برگزار شد.
captcha