همايش ايرانيان خارج از كشور در بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد
کد خبر: 1612354
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۹

همايش ايرانيان خارج از كشور در بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد

همايش ايرانيان خارج از كشور با حضور جمع كثيری از نخبگان علمی، فرهنگی و چهره‌های اجتماعی در سالن اجتماعات بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری ايكنا به نقل از روابط عمومی صدا و سيما از مكه مكرمه، در اين همايش، تعداد زيادی از ايرانيان پس از سال‌ها مهاجرت، در جمع خانواده‌های ايرانی حضور يافته و با احساس حضور در ايران به شدت تحت تأثير قرار گرفتند.
آيت‌الله محمدی ری‌شهری نماينده ولی‌فقيه و سرپرست حجاج جمهوری اسلامی ايران در اين همايش گفت: جوهر و حقيقت حج ذكر و ياد خداست و هر چه اين حقيقت در اعمال و رفتار انسان بيشتر حضور پيدا كند، مناسك و اعمال انسان نورانيت و معنويت بيشتری پيدا خواهد كرد.
آيت‌الله محمدی ری‌شهری افزود: ذكر و ياد خدا در سرزمين مكه برای انسان، تحول‌آفرين است و اين از منافع حج است كه خدای متعال در قرآن كريم بر آن تاكيد كرده است.
آيت‌لله محمدی ری‌شهری با استناد به فرمايشی از رهبر معظم انقلاب، حج را حركتی هدفمند و آگاهانه و در جهت واحد برشمرد و افزود: تار و پود اين حركت هدفمند، ياد خدا و همدلی بندگان خداست.
وی خاطرنشان كرد: ياد خدا موجب تشكيل يك پايگاه مستحكم معنوی برای زندگی سعادتمندانه انسان خواهد شد.
نماينده ولی‌فقيه در جمع صدها ايرانی خارج از كشور كه برای انجام اعمال حج به عربستان سعودی آمده‌اند، توصيه كرد: اگر به مناسك و اعمال انسان روح ذكر دميده شود، نورانيت اين سفر روحانی شامل ساير اعضای خانواده او هم خواهد شد.
سرپرست حجاج جمهوری اسلامی ايران افزود: متأسفانه هم اكنون برخی از جوانان نسل سومی كشور از هويت ملی و دينی خود اطلاعات مناسبی ندارند و اين مسأله در مواجهه با تبليغات مسموم دشمنان موجب بی‌تفاوت شدن افراد نسبت به هويت ملی و دينی خود شده است.
وی به خانواده‌های ايرانيان خارج از كشور توصيه كرد: جوانان خود را برای انجام حج و عمره تشويق كرده و از نتايج تحول‌زای آن بهره‌مند شوند و هميشه ارتباط خود را با كشور حفظ كنيد و همواره هجمه‌های تبليغاتی كشورهای ديگر از كشور ايران اسلامی دفاع كنيد.
در ادامه اين همايش، اسفنديار رحيم مشايی، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری گفت: حضور ايرانيان در انجام عبادت تعيين‌كننده‌ای چون حج بر فضای آن بسيار اثر می‌گذارد و حج برای ما، علاوه بر اجرای يك دستور دينی، شعار الهی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به دشمنی انديشه‌های ضداسلامی با اسلام به ويژه مسلمانان ايرانی خاطرنشان كرد: بشريت امروز از جريان زندگی خود راضی نيست و آن را پر از چالش، درد و رنج و احساس ناامنی می‌داند، اما اسلام با پيشينه تمدن ايرانی می‌خواهد با موانع مديريت بشری بر مديريت الهی مقابله كند.
رحيم مشايی با تأكيد بر اينكه «اتفاق بزرگ در راه است» افزود: حالا مردم دنيا می‌دانند كه جدايی تاريخی انسان‌ها و عدم درك هويت واحد، رو به پايان است و مكتب غربی در چند دهه گذشته با درك همين هم‌افزايی به دنبال تغيير آن بوده است.
معاون رئيس جمهوری اظهار كرد: هزاره سوم آغاز شده است بدون آنكه موفقيت مكتب غربی در اداره جهان اثبات شود، در حالی كه نظام آينده بشر، تضمين كننده حقوق تمام طبقات و جوامع بشری است.
رحيم مشايی در پايان گفت: تفكر ناب اسلامی و شيعی مردم ايران، براساس قرآن، روشن‌ترين آينده را برای انسان‌ها متصور است و می‌تواند به خوبی نقش خود را ايفا كند.
در اين همايش، همچنين عرفان نقيه، دبير فرهنگی اتحاديه انجمن‌های اسلامی دانشجويان اروپا گفت: جمع حاضر، مفتخرند كه ايرانی مسلمان و محب اهل بيت‌اند. ايرانی، دلش جز به ايران و فرهنگ اسلامی ـ ايرانی و عشقِ به آن نمی‌تپد و هركجای اين كره خاكی باشد، خود را دانه‌ای از تسبيح بلند عاشقان ايران و آب و خاكش می‌داند.
دكتر حسن رحيم‌پور ازغدی نيز در اين مراسم طی سخنانی به تبيين ارتباط مسأله هويت با حج پرداخت و حج را موجب تجمع قلوب مسلمانان جهان در مركز توحيد و هويت‌بخشی به آنان دانست.
وی افزود: دشمنان اسلام با از بين بردن هويت ملی و دينی جوامع اسلامی از پيشرفت آنان جلوگيری می‌كنند.
اين انديشمند حوزه مسايل دينی خاطرنشان كرد: افراط در مسأله هويت قومی به ن‍‍ژادپرستی و منزوی شدن می‌انجامد و از سوی ديگر تفريط در مسأله هويت، موجب ذلت و عدم استقلال شخصيتی منجر می‌شود.
captcha