كتب و مقالات تخصصی «اماكن و آثار اسلامی» را در اينترنت بخوانيد
کد خبر: 1717610
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۴

كتب و مقالات تخصصی «اماكن و آثار اسلامی» را در اينترنت بخوانيد

گروه وبلاگ و IT: بخش «اماكن و آثار اسلامی» شامل كتاب‌ها و مقالات درباره موضوع «اماكن و آثار اسلامی» در كتابخانه تخصصی حج قابل دسترسی است.

به گزارش خبرگزازی قرآنی ايران(ايكنا)، اين بخش شامل كتاب‌ها و مقالاتی است كه به همت مركز تحقيقات حج به نگارش درآمده است.
سفرنامه مكه و مدينه به قلم ابراهيم ابراهيمی، مدينه شناسى در دو جلد به قلم سيد محمد‌باقر نجفى، فرهنگ اعلام جغرافيایى ـ تاريخى در حديث و سيره پيامبر(ص) به قلم محمد حسن شراب، آثار اسلامی مكه و مدينه به قلم رسول جعفريان، عرشيان به قلم سيد جعفر شهيدی، زمزم به قلم محمد تقی رهبر، حجاز در صدر اسلام به قلم صالح احمد‌العلی، تعمير و توسعه مسجد شريف نبوی به قلم عبدالمحمد آيتی از عناوين كتاب‌‌های موجود در اين بخش است.
منابع ­تاريخ جزيرة العرب درمتون جغرافيای ­كهن­ ايرانی به قلم رسول جعفريان، نام‌های اركان كعبه در كتب تاريخ مكه به قلم محمد مظلومی، فلسفه نامگذاری‌ها به قلم عبدالهادی مسعودی، مشربه ام‌ابراهيم يا مسكن دوم پيامبر خدا(ص) به قلم محمدصادق نجمی، پرده كعبه در گذر زمان به قلم نفيسه طهوری، احداث پل جديد جمرات برگرفته از ماهنامه الحج و العمره به قلم مهدی سرحدی، معماری مساجد و ابنيه در عصر پيامبر(ص) به قلم اصغر قائدان برخی از عناوين مقالات اين بخش است.
در پيشگفتار «سفرنامه مكه و مدينه» آمده است: «حج و عمره دو فرصت بسيار استثنايی برای حركت و جنبش قوای درونی در راه وصول به درجات عالی انسانی است و مهم‌تر اين كه اين تحرك روحی همراه با حركت و تكاپوی بيرونی و جسمی نيز همراه است و اين امر از ويژگی‌های برجسته اين مناسك به شمار می‌رود. حاجی را دستور داده‌اند كه بكوشد و ره بپويد و طواف و سعی كند و پروانه‌وار گرد خانه يار بچرخد تا دراين چرخش و جنبش ناخالصی‌ها از گوهر وجود او كنده و زدوده شود و نهال كمال او به دور از خس و خاشاك برويد.»
«از جمله ويژگی‌های جالب توجه اين سفر مادی و معنوی و مناسك عبادی، امكان ديدار هم‌كيشان مسلمان و همگنان با ايمان از هر مليت و نژاد و مذهب و قوميت است و كيست كه نداند در ورای اين واقعيت، حقيقتی نهفته و آن منافعی است كه در سايه ارتباط، تعارف و تعامل ميان قشرها و ملت‌های مسلمان حاصل می‌شود.»
در بخش‌هايی از «عرشيان» به قلم سيد جعفر شهيدی می‌خوانيم: «پيروزی انقلاب اسلامی، در پرتو انديشه‌های تابناك امام خمينی(ره)، حج را نيز هم‌چون ساير معارف و احكام اسلامی، در جايگاه واقعی خود نشاند و سيمای راستين و محتوای غنی آن را نماياند. اما هنوز راهی دراز در پيش است، تا فلسفه و ابعاد و آثار و بركات حج، شناخته و شناسانده شود، و مومن حج‌گزار با آگاهی و شعور دينی، بر آن مواقف كريمه و مشاعر عظيمه، كه محل هبوط ملائكه‌الله و توقف انبيا و اوليا بود، گام بگذارد.»
در قسمت‌هايی از مقاله «نام‌های اركان كعبه در كتب تاريخ مكه» می‌خوانيم: « كعبه نخستين خانه‌ای است كه برای عبادت خداوند بر روی زمين بنا شده است و پيشينه‌ای بيش از پيدايش آدميان بر كره خاكی دارد. مكه خاستگاه باورهای دين خاتم و جايگاه رشد و بالندگی پيامبر آخر الزمان(ص) بوده است. جای جای اين وادی ايمن ياد ماندگار لحظه لحظه‌های آن دوران را در خود به امانت دارد و از همين‌روی، سيره‌نويسان و تاريخ‌نگاران فراونی در اعصار گذشته، به فراخور توان علمی و به ميزان فراخنای دانش خود، در ثبت و نقل سر گذشت اين بلد طيب كوشيده و سلسله تأليفاتی در حوزه تاريخ مكّه از خود به يادگار گذاشته‌اند.»
علاقمندان می‌توانند متن كامل مقالات و كتاب‌ها را در كتابخانه تخصصی حج و زيارت مشاهده كنند.
captcha