ايجاد مدارس مسجد محور بودجه عمرانی مدارس را كاهش می‌دهد
کد خبر: 1741887
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۲

ايجاد مدارس مسجد محور بودجه عمرانی مدارس را كاهش می‌دهد

گروه اجتماعی: وزارت آموزش و پرورش به دنبال شيوه‌های جديد در نظام آموزشی است از اين‌رو در نظر داريم با ايجاد مجتمع‌‌های آموزشی با عنوان مدارس مسجد محور در كنار كاهش بودجه‌های عمرانی، مدارس تمام مقاطع را حول محوری مذهبی همچون نمازخانه يا مسجد ساماندهی كند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، «عليرضا علی‌احمدی» وزير آموزش و پرورش امروز 20 بهمن‌ماه در نشست تشريح عملكرد دستاوردهای سی‌ساله وزارت متبوعش در جمع خبرنگاران با اشاره نقش فرهنگيان در روند شكل‌گيری انقلاب اسلامی همچون شهيد بهشتی، رجايی و باهنر گفت: وزارت آموزش و پرورش در دروان پيشبرد اهداف انقلاب و مقابله با تهاجم نظامی 40 هزار شهيد فرهنگی و دانش‌آموز را تقديم امت اسلامی كرده است.
وی با اشاره به وجود خرده فرهنگ‌های متعدد در كشور افزود: نظام آموزشی با تأليف كتاب‌های درسی در ايجاد انسجام اسلامی و وحدت در كشور نقش‌آفرينی كرده است، همچنين با تلاش و كوشش بسيار در ارتقای سطح آگاهی عمومی موفق شده‌ است 75 درصد از كل جمعيت كشور را باسواد كند.
وزير آموزش و پرورش برافراشته شدن پرچم انقلاب اسلامی در دورترين نقطه از كشور را به دليل حضور وزارت آموزش و پرورش دانست و تصريح كرد: رشد آگاهی مذهبی و ارزشی در جامعه به بركت آموزش و پرورش است اگر كشور ما توانسته است به رشد تصاعدی علمی دست يابد به دليل تلاش مستمر معلمان است.
علی‌احمدی درباره فعاليت‌های قرآنی وزارت‌خانه متبوعش گفت: ما برای آموزش قرآن ابعاد مختلفی را تعريف كرديم؛ آموزش زبان قرآن، روخوانی، حفظ و مفاهيم آن و فرهنگ قرآنی كه برای هركدام از اين مقوله‌ها اقداماتی انجام شده است.
وی همچنين افزود: در كتب‌ درسی تمام مقاطع تحصيلی به مفاهيم و فرهنگ قرآنی توجه شده است برای مثال در كتاب ادبيات فارسی به شيوه غير مستقيم به مفاهيم قرآنی توجه شده است به عبارت ديگر زبان فارسی زبان گسترش دين است.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به حضور 600 مركز دارالقرآن در نظام آموزشی از توجه به مفاهيم و فرهنگ قرآنی به شيوه جديد خبر داد و اظهار كرد: با وجود تمام تلاش‌هايی كه در زمينه قرآن انجام شده است لازم بيش از اين به اين حوزه معنوی توجه و اهتمام شود.
علی‌احمدی در پاسخ به پرسش خبرنگار ايكنا مبنی بر علت اصلی تأسيس مدارس مسجد محور در نظام آموزشی با وحود كسری بودجه وازرتخانه گفت: وزارت آموزش و پرورش به دنبال شيوه‌های جديد در نظام آموزشی است از اين‌رو در نظر داريم با ايجاد مجتمع‌‌های آموزشی با عنوان مدارس مسجد محور در كنار كاهش بودجه‌های عمرانی، مدارس تمام مقاطع را حول محوری مذهبی همچون نمازخانه يا مسجد ساماندهی كند.
وی از كلنگ‌زنی چند مجتمع مسجد محور در ايام دهه فجر خبر داد و اظهار كرد: اين طرح از يكی از مدارس غيرانتفاعی در تهران الگوبرداری شده است تا با ايجاد محيطی جذاب در بهبود فضای آموزشی نيز موثر باشد.
وزير آموزش و پرورش با اشاره به عدالت آموزشی نظام آموزشی گفت: ما سعی كرديم كه در تمام كشور و برای همه آحاد تسهيلات آموزشی فراهم كنيم از اين‌رو با توجه به برخی از آمارها همچون حضور 91 درصدی افراد واجدالشرايط در مقطع ابتدايی، حضور 92 درصدی در مقطع راهنمايی و 87 درصدی در مقطع دبيرستان می‌توانيم بگويم كه وزارت آموزش و پرورش توانسته است به موفقيت‌های بسياری نائل شود.
وی با تأكيد بر اينكه نظام آموزشی هيچ گاه نتوانسته است به مطلوب خود در معاونت پرورشی دست يابد، اظهار كرد: ايجاد 143 مدرسه در 72 كشور و تأسيس 146 مدرسه شاهد و 670 مدرسه ايثارگر و ... از ديگر دستاوردهای نظام آموزشی در سی سال گذشته است.
وزير آموزش و پرورش به برقراری ارتباط خوب ميان محتوای كتاب‌های درسی و نيازهای جامعه اشاره و تصريح كرد: خوشبختانه در اين زمان موفق شديم در آموزش دروس دينی، قرآن و عربی فعاليت‌های گسترده‌ای را انجام دهيم.
علی‌احمدی درباره ضعف‌های موجود در وازت آموزش و پرورش گفت: جبران ضعف‌های نظام آموزشی به مدت زمان كافی نياز دارد برای مثال وزارت آموزش و پرورش در دهه گذشته مدارس چهار نوبته داشت اما با گذشت زمان اين مشكل رفع شد حال نيز برای رفع مشكلاتی كنونيش به زمان نياز دارد.
وی همچنين از اعضای فراكسيون فرهنگيان خواست تا آنجا كه امكان دارد بودجه مناسبی را برای وزارت آموزش و پرورش در نظر بگيرند.
وزير آموزش و پرورش در پايان به پرسش خبرنگاران هر رسانه در ابعاد مديريتی، اقتصادی و ... پاسخ داد.
captcha