دامن‌زدن به مسائل اختلا‌ف‌ برانگيز هيچ كمكی به اعتلای جهان اسلام نمی‌كند
کد خبر: 1776813
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۴

دامن‌زدن به مسائل اختلا‌ف‌ برانگيز هيچ كمكی به اعتلای جهان اسلام نمی‌كند

گروه سياسی: سخنگوی وزارت خارجه در واكنش به تكفير شيعيان در عربستان توسط وهابيون، با اشاره به موضع‌گيری مناسب مراجع نسبت به اين اقدام تصريح كرد: دامن‌‌زدن به مسائل اختلاف‌انگيز بين مسلمانان اعم از شيعه و سنی، هيچ كمكی در جهت اعتلای نام اسلام نخواهد كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، پيش از ظهر امروز، دوشنبه 21 ارديبهشت‌ماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی درباره بدرفتاری مأموران فرودگاه جده عربستان با زائران ايرانی و لمس دست بانوان ايرانی توسط مأموان مرد اين فرودگاه، با اشاره به وظيفه وزارت خارجه در حمايت از اتباع خود، گفت: ما از طريق حوزه معاونت كنسولی؛ اعم از اداره كل ايرانيان و اداره كل كنسولی پی‌گير اين موضوع هستيم.
وی افزود: همچنين از سفارت ايران در رياض و سركنسولگری جمهوری اسلامی در جده خواسته‌ايم قرائن جدی در اين زمينه را مستند به ما اعلام كنند كه پس از دريافت آن اقدام لازم در اين ارتباط را انجام می‌دهيم.
قشقاوی با بيان اينكه اين اتفاق در موارد بسيار محدودی رخ داده، اظهار كرد: براساس شريعت اسلامی كه در عربستان نيز حاكم است، آنها نيز همانند ما نسبت به اين مسئله بسيار حساس هستند.
سخنگوی وزارت خارجه همچنين درباره طرح پنهانی رژيم صهيونيستی برای توسعه بيت‌المقدس به عنوان پايتخت اين رژيم، با اشاره به تفكر نژاد‌پرستی افراط‌گرايان فعلی حاكم بر رژيم صهيونيستی، يادآور شد: اقدامات رژيم صهيونيستی در تخريب اماكن مقدس مسلمانان و مسيحيان تحت عنوان يهودی‌سازی و همچنين ساير ادعاهای نژاد‌پرستانه آنها و حرف‌زدن از دولت يهودی همگی حاكی از اين تفكر است و اصولا عبارات، اهداف و آرمان نژادپرستانه در اولويت اول رژيم نژادپرست صهيونيستی قرار دارد.
خبرنگاری از قشقاوی درباره تكفير شيعيان در عربستان توسط وهابيون سؤال كرد كه وی در پاسخ با اشاره به موضع‌گيری مناسب مراجع نسبت به اين اقدام، رژيم صهيونيستی را تهديد مشتركی برای كل جهان اسلامی عنوان كرد و گفت: دامن‌‌زدن به مسائل اختلاف‌انگيز بين مسلمانان اعم از شيعه و سنی، هيچ كمكی در جهت اعتلای نام اسلام نخواهد كرد و در داخل عربستان نيز جريان‌های مختلف اين اقدام را محكوم كرده‌اند.
تلاش يك فيلمساز كويتی برای ساخت سريالی توهين‌آميز عليه ائمه محور سؤال خبرنگاری بود كه سخنگوی دستگاه ديپلماسی كشور در پاسخ آن، موضع‌گيری مراجع عظام تقليد را در قبال آن يادآور شد و از جامعه هنری خواست در چارچوب ارتباط دوستانه با هنرمندان كويتی، نگرانی خود را نسبت به اين مسئله منتقل كنند.
وی درباره تميهدات وزارت خارجه برای حضور هموطنان ايرانی خارج از كشور در انتخابات رياست‌جمهوری با اشاره به روند صعودی حضور ايرانی‌ها در انتخابات گذشته و درخواست آنها برای تسهيل‌شدن شرايط رأی دادن، گفت: درخواست‌های زيادی به ويژه در نقاطی كه دسترسی به كنسولگری ايران و سفارت‌خانه‌ها مشكل دارد وجود دارد و وزارت خارجه تدارك خاصی را برای مشاركت‌ بيشتر هموطنانمان در اين دوره از انتخابات رياست جمهوری در نظر گرفته است و مذاكراتی با شورای نگهبان و وزارت كشور از سوی معاونت كنسولی اين وزارتخانه انجام گرفته است تا آنها بتوانند با سهولت به كانديداهای مورد نظر خود در كشورهای مختلف رای دهند.
قشقاوی تأكيد كرد:‌ ما از كشورهای غربی انتظار داريم با احترام به دموكراسی و برگزاری هرچه بهتر انتخابات ايران در اين كشورها بهتر از گذشته برای حفظ امنيت و همكاری با سفارتخانه‌های ما اقدامات لازم را انجام دهند.
سخنگوی وزارت خارجه در بخش ديگری از نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره ادعای وزير خارجه مصر مبنی بر اينكه تفاوتی بين برنامه‌های هسته‌ای ايران و رژيم صهيونيستی وجود ندارد، متذكر شد: اين موضوع از سوی رسانه‌های مصری نيز رد شده و اصولا چنين چيزی از اساس اشتباه است؛ چرا كه ايران عضو NPT و فعاليت‌هايش تحت نظارت كامل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و اساسا اين مقايسه درست نيست. در حالی كه به اعتراف مقامات ارشد صهيونيستی اين رژيم 200 كلاهك هسته‌يی در اختيار دارد. اين موضوع به شكلی است كه در آمريكا گروه‌های اجتماعی و سازمان‌های غيردولتی اين مسئله را (در اختيار داشتن 200 كلاهك هسته‌يی از سوی رژيم صهيونيستی) مورد انتقاد شديد قرار می‌دهند.
وی درباره بحث‌های مطرح‌شده درباره نگرانی اعراب از احتمال ايجاد روابط بين ايران و آمريكا، با بيان اينكه هيچ ارتباط منطقی بين اين دو مسئله وجود ندارد، همسايگی و اسلام را دو عنصر مهم حاكم بر روابط ايران و اعراب بيان كرد و گفت: براساس اين دو عنصر، امنيت و تهديد ما، امنيت و تهديد اعراب است و بالعكس.
قشقاوی با ارائه گزارشی سفر هيئت‌ رسانه‌ای كشورمان به سرپرستی خود به قطر، گفت: قدرت‌های فرامنطقه‌ای از طريق رسانه‌های خود و با سرمايه‌گذاری در پی القای دو پديده ايران‌هراسی و شيعه‌هراسی در منطقه هستند و راه‌حل اين مشكلات، تعامل مثبت كشورهای اسلامی منطقه است.
سخنگوی دستگاه ديپلماسی كشور با رد ادعای مقام‌های آمريكايی مبنی بر دخالت ايران در عراق، يادآور شد: واقعيت اين است كه بعد از آنكه غايت مطلوب آمريكا در اشغال عراق حاصل نشد، آنها چاره‌ای جز فرافكنی ندارند و بايد بدانند كه ايران همواره خواهان توسعه ثبات، امنيت و آرامش در عراق است.
يادآور می‌شود قشقاوی در نشست امروز خود به سؤال‌های ديگر خبرنگاران درباره سفر رئيس‌جمهور به برزيل، شايعه نامه آمريكا به ايران، انتخابات رياست‌جمهوری و امنيت مرزهای مشترك بين ايران و عراق پاسخ داد.
captcha