ساماندهی تعزيه‌خوانی از وظايف مهم دستگاه‌های فرهنگی است
کد خبر: 1851301
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۶

ساماندهی تعزيه‌خوانی از وظايف مهم دستگاه‌های فرهنگی است

گروه سياسی و اجتماعی: تعزيه‌خوانی يك هنر اصيل و يك سنت دينی است و ساماندهی اين برنامه از ضروريات و از وظايف مهم دستگاه‌های فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، حجت‌الاسلام «نعمت‌الله سرلكيان»، معاون فرهنگی تبليغات اسلامی استان مركزی پنج‌شنبه 28 آبان‌ماه در نشست ستاد شئونات فرهنگی استان مركزی، گفت: از آنجا كه هنر زبان گويای بيان مسائل دينی است و تعزيه‌خوانی نيز يك هنر اصيل و يك سنت دينی است، ساماندهی اين برنامه از ضروريات است.
وی با بيان مقدماتی از تاريخچه تعزيه‌خوانی در ايران اظهار كرد: اگر هنر تعزيه‌خوانی هدفمند و بر اساس مستندات دينی تنظيم شود، نقش مهمی در تبيين وقايع و مقاتل اهل بيت(ع) خواهد داشت، بنابراين انجام پژوهش‌های لازم برای اين هدف در مرحله اول و شكل‌دهی و ساماندهی اين هنر از سوی ديگر بايد مورد توجه قرار گيرد.
معاون فرهنگی تبليغات اسلامی استان مركزی در ادامه آموزش‌های لازم برای افراد دست‌اندكار برگزاری تعزيه‌خوانی را از جمله ملزومات برشمرد و تصريح كرد: در سال‌های اخير اين اداره كل برای هيئت‌های مذهبی، آموزش‌های تخصصی را برگزار كرده است كه اثرات مثبت آن در كاركرد اين گروه مشخص شده است.
حجت‌الاسلام سرلكيان در پايان خاطرنشان كرد: هم اينك تعداد هيئت‌های مذهبی در استان روند رو به رشدی دارد و استقبال از برنامه‌های آموزشی افزايش يافته است.
هم‌چنين در ادامه اين نشست هر يك از اعضا نظرات خود را درباره ساماندهی تعزيه خوانی در استان ارايه كردند.
يادآوری می‌شود، معرفی گروه‌های شناخته شده تعزيه‌خوانی كشور برای استان، برگزاری جلسات آموزشی برای گروه‌های تعزيه‌خوانی اعم از كلاس‌های هنری و فرهنگی، تأسيس مركز آموزش تخصصی مداحان، انجام تحقيقات ميدانی برای بررسی تعزيه‌خوانی صحيح از جمله مصوبات اين نشست بود.
captcha