برگزيدگان جشنواره فيلم «كوثر» معرفی شدند
کد خبر: 1852407
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۹

برگزيدگان جشنواره فيلم «كوثر» معرفی شدند

گروه هنر: شب گذشته 30 آبانماه برگزيدگان چهارمين جشنواره بين‌المللی فيلم «كوثر» با معرفی به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، شب گذشته 30 آبانماه مراسم اختتاميه چهارمين جشنواره بين‌المللی فيلم «كوثر» با حضور جمع كثيری از مقامات كشوری و هنرمندان در تالار وحدت برگزار شد. در اين مراسم غلامعلی حدادعادل (رئيس كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی)، سيدمحمد حسينی (وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی)،‌ مرتضی تمدن (استاندار تهران)، عليرضا افشار (معاون اجتماعی فرهنگی وزارت كشور)، محسن رضايی (دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام)، جواد شمقدری (معاون امور سينمايی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) حضور داشتند.
در ابتدای اين مراسم از حاميان اين جشنواره قدردانی به عمل آمد، سپس وزير ارشاد در سخنانی اظهار كرد: نام بلند و پرشكوهی برای اين جشنواره انتخاب شده است. «كوثر» خير كثير است و اميدوارم هر ساله اين جشنواره كه مانند چشمه‌ای جوشان است فعال باشد و همگان از اين چشمه زلال بهره‌مند باشند و هر سال بهتر از سال گذشته با همت اهالی سينما و تمامی هنرمندان به خوبی برگزار شود و در صحنه جهانی هم جايگاه خودش را پيدا كند.
وی افزود: نگاه اسلام به زن مشخص است. نگاهی كه همراه با اعتدال است نه افراط و نگاه نامناسبی كه امثال طالبان دارند كه با نگاه خود چهره‌ بدی از اسلام را ترسيم می‌كنند و نه نگاه تفريطی كه در زمينه‌های ديگر وجود دارد.
وزير ارشاد در بخش ديگری از سخنان خود تصريح كرد: سينمای ما در معرض ديد همگان و زير ذره‌بين است. نبايد اين گونه باشد كه فقط نقاط تيره و تار را ببينيم و بايد نقاط قوت و زيبا هم نشان داده شود. قطعاً هنرمندان ما می‌توانند اين امر را به درستی انجام بدهند.
پس از سخنان وزير از پروانه معصومی (بازيگر) و انسيه شاه‌حسينی (نويسنده و كارگردان) قدردانی به عمل آمد و سپس كليپی پخش شد كه در آن ياد درگذشتگان سينما در چند ماه اخير گرامی داشته شد.
در اين مراسم «غلامعلی حداد عادل» نيز، در سخنانی اظهار كرد: يك واقعيت كه سينماگر ايرانی همواره بايد به آن توجه داشته باشد، اين است كه مردم ايران مسلمان‌اند و زن در فرهنگ و اعتقادات اين مردم با زن در تمدن غرب تفاوت جدی دارد.
وی در تكميل مطلب خود اضافه كرد: سينما در همه جای دنيا بازتاب واقعيت‌های دنيا است. زن در هيچ جای دنيا از سينما غايب نيست، اما در همه جا با رنگ خاص خود از آن دنيا در سينما ظاهر می‌شود. فيلمساز ايرانی بايد از خود بپرسد كه من به كدام ملت، كشور و فرهنگ تعلق دارم.
رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ايران تاكيد كرد: ما بايد از خود بپرسيم كه آيا می‌خواهيم با تمام باورها و ارزش‌های خودمان كه از باورها و ارزش‌های غربی متفاوت است در سينما وداع كنيم؟ اگر جواب ما به اين پرسش منفی است در آن صورت بايد در پی دست يافتن به الگوی مناسب زن مسلمان باشيم. اين الگو با الگوی زن غربی تفاوت دارد.
رئيس كميسيون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصريح كرد: من به عنوان يك خدمتگزار كوچك در عرصه فرهنگ و هنر، از همه فيلمسازانی كه می‌خواهند به نقش زن در سينمای ايران توجه جدی داشته باشند، اولاً درخواست می‌كنم همه‌ چيز را در مورد زنان چه در گذشته يا حال، منفی و سياه نشان ندهند، ما خسته شديم از اينكه در سينما آن‌قدر شاهد به تصوير كشيده شدن ضعف و ناتوانی زنان بوديم. اين رويكرد افراط است و درست نيست، البته نمی‌توان كتمان كرد كه زنان ظلم ديده‌اند و مشكل داشته‌اند و امروز هم مسئله‌ زيادی دارند، اما همه واقعيت اين نيست.
پس از سخنان حداد عادل برگزيدگان اين جشنواره به شرح زير معرفی شدند.
لوح تقدير و جايزه نقدی برای برگزيده سوم، «مهدی صناعتی» كارگردان فيلم «پيانو».
لوح تقدير و جايزه نقدی برای برگزيده دوم، «سهيلا گلستانی» كارگردانی فيلم «وضعيت سفيد».
تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدی برای برگزيده اول، «فريدون نجفی» كارگردانی فيلم «برده‌گوری».
جايزه برگزيده سوم، شامل لوح تقدير و جايزه نقدی به محمد حسين حقيقی كارگردان فيلم «يا زهرا (س)» تعلق گرفت.
جايزه برگزيده دوم شامل لوح تقدير و جايزه نقدی به مجيد شتی كارگردان فيلم «يكبار ديگر» اهدا شد.
جايزه برگزيده اول نيز، شامل تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدی به فيلم «كسی پشت پنجره چوبی» ساخته مرجان اشرفی‌زاده تعلق گرفت.
در ابتدای اين بخش دو لوح تقدير به فيلم «يده و خوندش» به كارگردانی «مرجان اشرفی‌زاده» و فيلم «يك روز قشنگ برفی» به كارگردانی «ماهايا پطروسيان» و «امير توده روستا» اهدا شد.
ديپلم افتخار و جايزه نقدی سومين فيلم برگزيده، به فيلم «اينجا جاده‌ها پايان ندارند» ساخته «توفيق امانی» اهدا شد.
ديپلم افتخار و جايزه نقدی دومين فيلم برگزيده، به فيلم «روياهای برفی» ساخته «سالم صلواتی» تعلق يافت
تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدی فيلم برگزيده اول، به فيلم «فرشتگان در خاك می‌ميرند» ساخته «بابك امينی» اهدا شد.
الف) بهترين فيلمنامه:
لوح تقدير اين بخش برای سناريوی فيلم «دختر صحرا» به «عباس مراديان» تعلق شد.
هيئت داوران همچنين ديپلم افتخار جشنواره را به «سميه تاجيك» و «مرجان اشرفی‌زاده» برای فيلم «قفل يعنی كليد» اهدا گرد.
تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه بهترين فيلمنامه سينمايی ويديويی نيز، به «محمدرضا رحمانی»، «ابوالفضل طاهرخانی» و «نرگس آبيار» برای نگارش فيلمنامه «عاشقانه‌هايی بر باد» اهدا شد.
الف) بهترين كارگردانی:
تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه بهترين كارگردانی به فيلم «ای دوست مرا به خاطر آور» ساخته «حميد نعمت‌‌الله» اهدا شد.
ج) بهترين فيلم:
تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه بهترين فيلم سينمايی ويديوئی به دليل لطافت حضور زن، توجه به كرامت انسان، آزادگی، سربلندی و آرمان‌گرايی در فيلم «بوسه باران» به تهيه‌كننده فيلم «منصور سهراب‌پور» اهدا شد.
د) جايزه ويژه هيئت داوران:
هيئت داوران لوح تقدير خود را به فيلم «چيزی شبيه معجزه» ساخته «حسن برزيده» تعلق يافت.
تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه ويژه هيئت داوران هم به «محمدحسين حقيقی» كارگردان فيلم «روز سوم» اهدا شد.
برگزيدگان بخش مستند
ديپلم افتخار و جايزه نقدی سومين فيلم برگزيده، به «احمد جان‌ميرزايی» كارگردان فيلم «يكی از هزاران» اهدا شد.
ديپلم افتخار و جايزه نقدی فيلم برگزيده دوم، به «پريوش نظريه» كارگردان فليم «نزديك‌تر از نفس» تقديم شد.
تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدی فيلم اول، به فيلم‌های «و بيايد روزی» به كارگردانی «شاهد سلطانی آزاد» و كارگردانان فيلم «جای خالی آقای يا خانم ب»، «فيما امامی» و «رضا دريانوش» اهدا شد.
جايزه ويژه هيئت داوران نيز كه شامل تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدی می‌شد به فيلم «روسری‌های رنگی‌ ما» ساخته «سجاد كريمان‌مجد» تقديم شد.
الف) بهترين فيلمنامه:
تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه بهترين فيلمنامه به «شادمهر راستين» و «رضا ميركريمی» فيلمنامه‌نويسان فيلم سنيمايی «به همين سادگی» تقديم شد.
ب) بهترين كارگردانی:
جايزه بهترين كارگردانی بخش سينمايی نيز كه شامل تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدی می‌شد به «واروژ كريم‌مسيحی» برای ساخت فيلم «ترديد» اهدا شد.
ج) بهترين فيلم:
تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه بهترين فيلم سينمايی به فيلم «فرزند خاك» ساخته «سيداحمد ميرعلايی» تعلق يافت.
د) جايزه ويژه هيئت داوران:
در اين بخش ابتدا نيز ديپلم افتخار، به «ابوالقاسم طالبی» كارگردان فيلم «دست‌های خالی» تقديم شد. هيئت داوران جايزه ويژه خود نيز كه شامل تنديس جشنواره، ديپلم افتخار و جايزه نقدی می‌شد به «مسعود نقاش‌زاده» كارگردان «كودك و فرشته» تقديم شد.
در پايان اين مراسم «علی‌رضا عصار» خواننده پاپ كشور سه قطعه درباره حضرت زهرا (س)، اميرالمومنين علی (ع) اجرا كرد.‌
captcha