ارتداد نوعی توطئه عليه نظام است و بايد با آن مقابله كرد
کد خبر: 1959723
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۷

ارتداد نوعی توطئه عليه نظام است و بايد با آن مقابله كرد

گروه انديشه: آيت‌الله العظمی سبحانی با بيان اين‌كه نظام‌های موجود در عالم چه الحادی باشد و چه اعتقادی و مذهبی، توطئه عليه خود را نمی‌پذيرد، اظهار كرد: اگر فرد مرتد در كشورهای اسلامی فعاليت تبليغی انجام دهد، اين ارتداد نوعی توطئه عليه آن نظام است و بايد با او مقابله كرد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، به نقل از مركز خبر حوزه، آيت‌الله العظمی سبحانی در چهارمين نشست از سلسله جلسات كلام اسلامی در مشهد با بيان اين مطلب افزودند: دشمن برای ايجاد هسته‌های مخالف در جامعه، از ابزارهای مختلفی مثل ارتداد استفاده می‌كند و كاری به اسلامی يا مسيحی شدن ندارد.
وی در ادامه بحث خود درباره حكم ارتداد در اسلام، تصريح كرد: امروزه برخی از ارتدادها و گرايش‌ها به مذاهب ديگر، ارتداد ريالی و دلاری است و ارتداد واقعی نيست.
اين مرجع تقليد با بيان اين‌كه فقه اسلامی آزادی‌های كامل و فراوانی دارد، گفت: برخی محدوديت‌ها به خاطر لطمه زدن بعضی از كارها به زندگی و آزادی افراد ديگر است. پذيرش دين، بر اساس عقيده و تصديق است كه اين تصديق با مقدماتی همراه است.
وی اظهار كرد: با توجه به اين مطلب، آيه «لَا إِكْرَاهَ فِی الدِّينِ قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» (سوره مباركه البقرة، آيه شريفه 256) حكم تشريعی نيست، بلكه خبر از تكوين و واقعيت دارد.
آيت‌الله سبحانی در سومين مقدمه مطلب خود با بيان اين‌كه اساس و پايه پيشرفت اسلام، وضع تبليغی آن بوده است، عنوان كرد: آياتی مثل«ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ» (سوره مباركه النحل، آيه شريفه 125) و... نشان دهنده تأكيد اسلام بر پذيرش منطقی و برهانی دين است.
وی در ادامه تفتيش عقايد در دين را ممنوع دانست و ابراز كرد: بايد توجه داشت كه بين تفتيش عقايد و ارتداد تفاوت وجود دارد؛ زيرا اصل اصالةالصحة در فقه اسلام، اصلی محكم و متقن است و بر همين اساس تفتيش عقايد در دين ممنوع است.
اين مرجع تقليد در ادامه با بيان اين‌كه نظام‌های موجود در عالم چه الحادی باشد و چه اعتقادی و مذهبی، توطئه عليه خود را نمی‌پذيرد، اظهار كرد: اگر فرد مرتد در كشورهای اسلامی فعاليت تبليغی انجام دهد، اين ارتداد نوعی توطئه عليه آن نظام است و بايد با او مقابله كرد. ارتداد به اين معنی برای نظام اسلامی مشكل‌ساز است و الا با مرتدی كه عليه نظام اسلامی تبليغ نكند،‌ آن نظام هم به او كاری ندارد.
اين مرجع تقليد با اشاره به اين‌كه ارتداد يك ترفند و حيله يهودی در زمان پيامبر اكرم(ص) بوده است، تأكيد كرد: امروز هم اين حيله توسط صهيونيزم دنبال می‌شود.
آيت‌الله سبحانی با بيان اين‌كه در ميان انسان‌ها «آزادی» واژه‌ای دلپذير و فرح‌بخش است، اظهار كرد: بسياری از فعاليت‌ها با اين واژه انجام می‌شود، اما عليه آزادی به كار برده می‌شود.
وی افزود: آنچه تمام دنيا پذيرفته است، آزادی به شرط عدم تجاوز به حقوق ديگران است. تفاوت بين آزادی در كشورهای اسلامی با نظام‌های ليبرال در اين است كه در اين نظام‌ها آزادی معنای عدم تجاوز به حقوق ديگران است، ولی در نظام اسلامی علاوه بر اين، سلب سعادت نيز مورد نظر است.
captcha