دكترين مهدويت به يكپارچگی انديشه‌ها در موعودگرايی منجر شود
کد خبر: 1961898
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۹

دكترين مهدويت به يكپارچگی انديشه‌ها در موعودگرايی منجر شود

گروه بين‌الملل: اعتقاد به ظهور، انديشه‌ای روشن و صائب در روايات اهل سنت و مكتب اهل بيت(ع) و نكته مهم، طرح مسئله مهدويت و صورت‌ ارائه شده از موعود است، تصوير و نوع ارائه انديشه‌ها درباره موعودگرايی به تعداد مذاهب و فرق اسلامی متفاوت است؛ لذا دكترين مهدويت بايد به يكپارچگی انديشه‌ها در بحث موعودگرايی منجر شود.

«صالح الوردانی» نويسنده، روزنامه‌نگار و فعال سياسی مصر و پژوهشگر مسائل تاريخی و مذاهب اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران‌(ايكنا) در حاشيه ششمين همايش دكترين مهدويت در سالن اجلاس سران كشورهای اسلامی گفت: با ظهور منتظر، مذهب‌گرايی و فرقه‌گرايی سقوط می‌كند و ايدئولوژی‌های درگير و عقايد مخالف زايل می‌شود، اختلاف ذوب می‌شود و نمادها و موانع پيش روی وحدت اسلامی از بين خواهد رفت و اين انديشه، قبل از اين كه يك جنبش قرآنی باشد، حركتی وحدت‌آميز و الفت‌دهنده است.
وی ادامه داد: بی‌گمان جنبش و حركت امام زمان(عج) در امتداد نهضت پيامبر اكرم(ص) و به‌طور قطع يك حركت قرآنی است و با قواعد و قوانين الهی و قرآنی سازگار و منطبق است و اصلاح، اصل اين جنبش خواهد بود و جوانب رحمانی آن بسيار چشمگيرتر و پررنگ تر از ابعاد خونريزی و خشونت است.
اين پژوهشگر مصری افزود: از آنجائی‌كه پيامبر اسلام(ص) برای ترجمه عملی قرآن مبعوث شده‌اند، نهضت مهدوی نيز برای ترجمه عملی قرآن و پياده‌سازی متن قرآن به‌طور صحيح و دقيق است و اين جنبش باعث اظهار و بروز صورت حقه قرآن كريم در آخر‌الزمان خواهد بود.
الوردانی با اشاره به اين كه غرب با درك اهميت موعودگرايی در راستای تخريب آن برآمد و به ساخت فيلم‌های آخرالزمانی و تاليف كتاب‌هايی به‌منظور ارائه تصويری دوگانه از اين قضيه اقدام كرد، افزود: غرب مغرض، همه ابزارها، وسايل و رسانه‌های شنيداری و ديداری را برای تخريب اين جنبش به كار گرفته است و از ديگر سو، قصورات و كم‌كاری‌هايی را از طرف مسلمانان در اين زمينه شاهد هستيم و اين فقط شامل جنبش مهدوی نيست بلكه بقيه جوانب حقه مذهب تشيع را نيز دربر می‌گيرد.
صالح الوردانی در ارزيابی ششمين همايش دكترين مهدويت ابراز داشت: موعودگرايی و مهدويت نيازمند پژوهش‌ها و مطالعات گسترده‌تری است؛ در حالی‌ كه اكثر مقالات مطرح شده در اين همايش در سطح مقدماتی، مبتديانه و برخی نيز تقليدی از پژوهش‌هايی است كه پيش‌تر صورت گرفته و اين مسأله از ضعف‌ها و معايب اين همايش است.
اين نويسنده شيعی مصری پناهنده سوريه تأكيد كرد: پيشنهاد می‌كنم كه اين همايش به حضور نويسنده‌ها، صاحبنظران و متخصصان اين حيطه بهای بيشتری دهد و در گزينش مدعوان تجديدنظر كند تا شاهد نوآوری و نتايج بديع در اين زمينه باشيم.
صالح الوردانی از معروفترين و جنجالی‌ترين شخصيت‌های معاصر مصری است كه با توفيقات الهی به بارگاه مكتب نورانی اهل بيت(ع) راه يافته است. وی پژوهش و تلاش‌های فراوان در راه معرفی مذهب شيعه اماميه در سرزمين مصر انجام داده و بارها دستگير و زندانی شده است، همچنين مناظرات بسياری با مخالفان شيعه داشته و تعداد بسياری از جوانان را به اين مذهب رهنمون كرده است.
از او تاكنون 20 اثر از جمله «شيعه در مصر» چاپ و به زبان‌های فارسی و اردو ترجمه شده است. وی همچنين آثار ديگری در دست چاپ دارد كه عبارتند از: «عقائد السنة و عقائد الشيعة، التقارب و التباعد»، «التقارب و التباعد»، «الكلمة و السيف، محنة الرأی فی تاريخ المسلمين»، «الشيعة فی مصر من الامام علی(ع) حتی الامام الخمينی»، «السيف السياسة، صراع بين الاسلام النبوی و الاسلام الاموی»، «دفاع عن الرسول(ص) ضد الفقهاء و المحدثين»، «الخدعة، رحلتی من السنة الی شيعة»، «فقهاء النفط، راية الاسلام ام راية آل سعود» و «فتاوی ابن باز».
captcha