طرح «هدايت در پرتو قرآن و اهل‌بيت(ع)» اجرا می‌شود
کد خبر: 2120278
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۸:۵۰

طرح «هدايت در پرتو قرآن و اهل‌بيت(ع)» اجرا می‌شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: طرح «هدايت در پرتو قرآن و اهل‌بيت(ع)» در خصوص گسترش فرهنگ قرآنی در بين نوجوانان به همت كانون فرهنگی هنری امام‌زمان(عج) آران و بيدگل اجرامی‌شود.

«مهدی رحمتی»معاونت فرهنگی كانون فرهنگی هنری امام‌زمان(عج) 20 ارديبهشت‌ماه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه اصفهان، از اجرای طرح «هدايت در پرتو قرآن و اهل‌بيت(ع)» خبر داد و گفت:با توجه به گسترش جنگ‌نرم دشمنان و تهاجمات فرهنگی غرب آموزش مباحث دينی و ايجاد شوق و رغبت نوجوانان و نونهالان به مباحث قرانی تا حدود زيادی می‌تواند نوجوانان را از حملات ضددينی دشمنان حفظ كند.
وی افزود: توجه به امر هدايت از آنجايی آشكار می‌شود كه نوجوانان تنها بخشی از اوقات خود را در محيط آموزشی مدارس و و داخل خانه صرف می‌كنند و بعضاً بخش نسبتاً زيادی از اوقات آن‌ها در محيط عمومی و در اجتماع صرف می‌شود، لذا به منظور تكميل حلقه ارتباطی برای هدايت( مدرسه – خانه و اجتماع ) نوجوانان، توجه به امر هدايت آن‌ها در فعاليت‌های اجتماعی را واضح‌تر می‌شود.
رحمتی دربيان اهداف طرح گفت :هدايت نوجوانان و نونهالان به صراط مستقيم به واسطه «ثقلين» قرآن و اهل‌بيت(ع) گسترش فرهنگ قرآنی در بين نوجوانان،ايجاد شوق و رغبت در نوجوانان جهت شركت در انجام فعاليت‌های قرآنی، نيروسازی و جذب نيروی كارآمد جهت فعاليت در كانون فرهنگی هنری امام زمان(عج) از اهداف اين طرح است.
قرائت قرآن نوجوانان مكتب‌المهدی(عج) يكی از فعاليت‌های كانون فرهنگی هنری امام‌زمان(عج) است كه جهت امر آموزش قرآن در بين نوجوانان برگزار می‌شود.
معاونت فرهنگی كانون فرهنگی هنری امام‌زمان(عج) افزود:به منظور هدايت صحيح، منظم و پيوسته نوجوانان به صراط مستقيم چند فرم طراحی شده است كه در ذيل به توضيح هر كدام از آن‌ها می‌پردازيم:
فرم شماره 1: فرم ويژه كه اين فرم شامل 4 قسمت می‌باشد:
الف) فضای داخل قرائت: اين قسمت جهت ثبت فعاليت اعضا در جلسات قرائت در نظر گرفته شده است و شامل مواردی همچون: حضور در قرائت، اخلاق، روان‌خوانی، ترتيل و صوت، وضع ظاهری و رضايت مسئولان می‌باشد.
ب) محيط عمومی: اين قسمت جهت هدايت رفتار و كردار نوجوانان و نونهالان در محيط عمومی و خارج از قرائت در نظر گرفته شده است كه شامل مواردی همچون حضور در نماز جماعت، اخلاق و وضع ظاهری است.
ج)دفتر ويژه قرائت: به منظور استفاده نوجوانان از مباحث مطرح شده در قرائت، موضوع مباحث سخنرانی در قرائت در 4زمينه : اخلاق در اجتماع، اخلاق در مدرسه ، اخلاق در منزل و اخلاق مهدويت ساماندهی شده است و ارائه مباحث فوق هركدام جداگانه توسط يكی از طلاب محترم كانون فرهنگی هنری امام‌زمان(عج) صورت می‌گيرد.
د) شركت در فعاليت گروهی: اين بخش خود شامل 4 قسمت گروه حفظ، گروه تواشيح، گروه سرود, گروه علمی فرهنگی و گروه تئاتر می‌باشد كه هر يك از اعضا با توجه به علايق و استعدادهايشان می‌توانند در يكی از اين كلاس‌ها شركت كنند. البته لازم به ذكر است كه با توجه به اينكه يكی از اهداف مهم اين طرح ايجاد رغبت در نوجوانان جهت شركت در فعاليت‌های قرآنی است، به همين جهت بيشترين امتياز اين بخش به گروه حفظ داده شده است.
ه) از ديگر بخش های اين فرم قسمت مربوط به مسئوليت‌هاست كه جهت نيروسازی اعضا، قسمتی از مسئوليت‌های داخلی قرائت، امور داخلی مسجد امام‌زمان(عج) و همچنين كارهای اجرای طرح به برخی از اعضا واگذار شده است و امتيازی نيز برای اين قسمت در نظر گرفته شده است.
و) آخرين بخش فرم شماره 1 ، بخش امتحانات كتبی است. به منظور ارزيابی اطلاعات و دانستنی‌های اعضا از مباحث مطرح شده در جلسات قرائت توسط سخنرانان ، هر دو ماه يك بار امتحان كتبی از اعضا به عمل می‌آيد و نمره مربوطه به اين قسمت اختصاص داده شده است.
فرم شماره 2: اين فرم خود به دو قسمتويژه منزل و ويژه مدرسه تقسيم می‌شود كه هر كدام به فرم‌های شماره 3 و 4 تبديل می‌شود.
فرم شماره 3ويژه منزل:اين قسمت جهت هدايت رفتار و كردار نوجوانان در داخل منزل در نظر گرفته شده كه با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با والدين اعضا، هرد دو ماه يك‌بار اين فرم‌ها توسط پيك‌های مخصوص قرائت، به منازل اعضا فرستاده شده و والدين محترم رفتار فرزندانشان را در 6 مورد ارزيابی كرده و امتيازاتی را در نظر می‌گيرند. اين موارد شامل: نماز در منزل، اخلاق ، درس، كمك و احترام به والدين، رضايت خانواده و نوع دوستان است.
فرم شماره 4 ويژه مدرسه: اين قسمت جهت هدايت كردار نوجوانان در داخل مدارس در نظر گرفته شده است كه با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با مسئولان( معاون و مدير مدرسه )، هر دو ماه يك‌بار اين فرم‌ها به مدارس فرستاده شده و مسئولان، اعضای قرائت را در 6 زمينه مورد ارزيابی قرار داده و امتيازاتی را در نظر می گيرند. اين موارد شامل حضور در نماز جماعت، اخلاق، رضايت مدرسه، امتياز درسی، وضع ظاهری و كارنامه است.
لازم به ذكر است، كه جهت توجيح والدين اعضا، و در راستای همكاری با طرح و تكميل دقيق فرم شماره 3 و همچنين جهت استفاده از نظرات و پيشنهادات آنان در اجرای اين طرح، جلسه‌ای با مادران اعضای قرائت برگزار شده و آن‌ها در جريان كامل طرح قرار گرفتند.
فرم شماره 5 طرح ماهيانه: با توجه به هزينه بالای طرح ، جهت تأمين مخارج ، اين قسمت در نظر گرفته شده و والدين اعضا با اعطای مبلغی به صورت داوطلبانه و ماهيانه ما را در اجرای اين طرح ياری می‌كنند.
فرم شماره 7 كارنامه امتيازات فعاليت اعضا:جهت اطلاع اعضا و والدين آن‌ها از امتيازاتی كه در طول 2 ماه فعاليت در طرح كسب كرده‌اند اين قسمت در نظر گرفته شده است و هر دو ماه يك‌بار تمام امتيازات اخذ شده توسط اعضا در اين كارنامه به ثبت‌رسيده و به آن‌ها تحويل داده می‌شود.
فرم شماره 8: كنترل و آموزش روخوانی ترتيل و تجويد:با توجه به اينكه يكی از اهداف اين طرح ارتقای سطح آموزش روخوانی اعضا می‌باشد در اين قسمت يك بخش ارزيابی در نظر گرفته شده تا اعضا ضمن تلاوت قران در جلسات قرائت ، سطح قرآنی آن‌ها در سه سطح روخوانی – ترتيل و تجويد مورد ارزيابی قرار گرفته و به هر كدام جداگانه نمراتی اختصاص داده شده است.
لازم به ذكر است كسانی كه در اين بخش از نظر روان‌خوانی قرآن ضعيف ارزيابی شوند يك سری دوره‌های آموزش روخوانی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.
فرم شماره 10طرح تشويقی و حمايتی از اعضای فعال: درراستای ايجاد شور و علاقه در اعضا جهت شركت در طرح و حضور در فعاليت‌های قرآنی، طی چند مرحله، برنامه‌های تشويقی تحت عنوان بن‌های تغذيه‌ای ، برای اعضای فعال و كسانی كه حضور مستمر در طرح دارند در نظر گرفته شده است كه اولين مرحله آن در تاريخ 3/1/90 به اجرا درآمد.
captcha