چرا در محيط‌های شهری نشانه‌‌هايی از خط و زبان بيگانه ديده می‌شود؟
کد خبر: 2203591
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۵

چرا در محيط‌های شهری نشانه‌‌هايی از خط و زبان بيگانه ديده می‌شود؟

گروه ادب: دبيركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور در آيين پايانی نخستين جشنواره «سرزمين محبوب من» با انتقاد از استفاده از زبان و خط غربی اظهار كرد: تعجب می‌كنم با وجود تأكيدات مقام معظم رهبری، گاه در محيط شهری از خط و زبان بيگانه نشانه‌هايی ديده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، مراسم اختتاميه نخستين جشنواره شعر و ادب «سرزمين محبوب من» از سوی نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور صبح امروز، 20 مهرماه، همزمان با سالروز بزرگداشت حافظ شيرين‌سخن در حوزه هنری استان تهران برگزار شد.
منصور واعظی، دبيركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور، به عنوان يكی از سخنرانان جلسه، سخن خود را با دو مطالبه در زمينه اشاعه و تبيين فرهنگ ايرانی ـ اسلامی و گسترش زبان و خط فارسی آغاز كرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در ديداری كه سال 85 با جمعی از نخبگان و دانشجويان كشور داشتند، بر لزوم گسترش زبان و خط فارسی تأكيد كردند و فرمودند: «هويت ما به زبان و خط ما است؛ يكی از اركان مهم استقلال هر كشوری، استقلال فرهنگی و يكی از اركان استقلال فرهنگی، زبان است؛ بنابراين بر هر ايرانی كه نسبت به هويت خود احساس مسئوليت می‌كند، فرض است كه زبان و خط فارسی را حفظ كند».
وی مقام معظم رهبری را هدايت‌گر ملی اين موضوع دانست و عنوان كرد: تعجب می‌كنم با وجود تأكيدات ايشان در اين زمينه، گاه در محيط شهری از خط و زبان بيگانه نشانه‌هايی ديده می‌شود.
دبير كل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور يادآور شد: مگر غربی‌ها برای نامگذاری خيابان و يا علائم شهری خود از زبان و خط ما بهره می‌برند كه ما بايد اين كار را كنيم؟ لذا مسئولان بايد در اين زمينه پاسخگو باشند.
بخش دوم سخنان واعظی به تبيين مؤلفه‌های ايرانی و اسلامی و اشاعه اين ارزش‌ها در كشور اختصاص داشت، وی در ادامه افزود: در گستره تاريخ‌نويسی، تاريخ به‌طوركلی به دو دسته قبل و بعد از اسلام تقسيم‌بندی می‌شود.
وی به مؤلفه‌های درنظر گرفته شده در اين جشنواره اشاره كرد و ادامه داد: برخلاف اين تقسيم‌بندی، ما 4 مقطع برای تاريخ ايران قائل شديم و براين اساس 7 مؤلفه تنظيم كرديم كه در سراسر تاريخ پهناور ايران به چشم می‌خورد.
واعظی به نخستين مقطع، تاريخ قبل اسلام، اشاره كرد و ضمن برشمردن برخی از ويژگی‌های اعتقادی و سياسی اين دوره برای ايران، مردم آن هنگام را موحد خواند و عنوان كرد: قبل از اسلام، ايران برهه مهمی را پشت سرگذاشت؛ دوره‌ای كه به عنوان حاكم بسياری از مناطق جهان، حرف نخست را می‌زد. تمدنی كه براساس هويت انسانی شكل گرفت، اما آنچه كه در اين زمينه اهميت دارد، موحد بودن مردم ايران در قبل از اسلام است؛ آثار تاريخی بيان كننده اين مهم است كه نشانه‌ای از بت‌پرستی ايرانيان در تاريخ قبل از اسلام ديده نمی‌شود.
وی به دوره بعد از اسلام اشاره كرد و يادآور شد: بعد از اسلام، ايرانيان به جهان اسلام خدمات ارزنده‌ای در عرصه‌های مختلف ارائه دادند كه شرح مبسوط آن را می‌توان در اثر ارزشمند شهيد مطهری خواند. در اين دوره، ايرانيان يا پيشگام و مبدع علوم مختلف بودند و يا در اين عرصه نقش اساسی را ايفا می‌كردند. با بررسی اين دوره تاريخی اين نكته ثابت می‌شود كه ايرانيان بيشترين نقش را در ايجاد وحدت ميان مسلمين داشتند.
واعظی از دوره تاريخی صفويه با عنوان سومين مقطع ياد كرد و گفت: در زمان صفويه شرايط به گونه‌ای ديگر بود و حاكميت تغيير كرده بود. از اين جهت، ايرانيان برآن شدند تا حكومتی با محوريت علمايی چون علامه مجلسی و ديگر بزرگان تشكيل دهند.
به گفته اين مقام مسئول، چهارمين مقطع مهم در تاريخ ايران را بايد پيروزی انقلاب اسلامی و رهبری امام خمينی(ره) بدانيم.
وی به 7 مؤلفه نخستين جشنواره شعر و ادب «سرزمين محبوب من» اشاره كرد و گفت: مؤلفه‌های اين جشنواره در سراسر تاريخ ايران و اين مقاطع تعيين شده ديده می‌شود.
وی در پايان سخنان خود بر تشكيل و تقويت هر چه بيشتر كانون‌های ادبی در كتابخانه‌های عمومی كشور تأكيد كرد و پيشنهاد كرد: بايد به جايی برسيم كه در هر كتابخانه كشور يك كانون ادبی و يك مركز در جهت تقويت و گسترش زبان و ادب فارسی تشكيل دهيم.
رضا عبداللهی، دبير اين جشنواره، از ديگر سخنرانان آيين اختتاميه «سرزمين محبوب من» بود كه در آغاز ضمن ارائه آماری كلی درخصوص فعاليت كانون‌های ادبی كتابخانه‌های عمومی كشور، گفت: كانون ادبی نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور، ابتدا با 12 كانون در استان تهران آغاز به كار كرد كه در اين كانون‌ها علاوه بر جلسات شعرخوانی، نشست‌هايی با محوريت نقد ادبی، شاهنامه و مثنوی خوانی، طنز و قصه‌نويسی نيز برگزار شد.
وی در ادامه به گسترش اين كانون‌ها در كتابخانه‌های عمومی سراسر كشور اشاره كرد و ادامه داد: به جهت اشتياق اهل ذوق، اين كانون‌ها در كتابخانه‌های ديگر استان‌های كشور هم تشكيل شد و در اين راستا 300 كانون شعر و ادب فعاليت خود را آغاز كردند. پيش‌بينی می‌شود كه با حمايت مسئولان اين تعداد به 500 كانون ارتقا يابد.
دبير جشنواره «سرزمين محبوب من» دليل برگزاری اين جشنواره را اشاعه فرهنگ ايرانی ـ اسلامی خواند و اظهار كرد: اين جشنواره با مؤلفه‌های هويت ملی ايرانيان با توجه به روح مهدويت، اسلام، معارف قرآن، ولايت‌مداری، خط و زبان فارسی، تمدن و تاريخ ايرانی برگزار شد. آثار در قالب شعر كلاسيك، نيمايی و سپيد به دبيرخانه ارسال شد.
وی تعداد آثار ارسال شده به دبيرخانه جشنواره را 2 هزار اثر عنوان كرد و ضمن اعلام اين نكته كه بيش از 80 درصد آثار از كيفيت چشمگيری برخوردار بود، گفت: اين آثار علاوه بر اين‌كه از منظر صناعات ادبی، خيال و محتوا فاخر بودند، از منظر اوزان نيز ويژگی منحصر به فردی داشتند. به‌ اين معنی كه برخی از اشعار، در قالب‌هايی به نظم درآمده بودند كه تا كنون سابقه كاربرد آن و يا حضورش در آثار قدما نيز ديده نشده است.
عبداللهی ادامه داد: به دليل وجود اين ويژگی‌ها در اشعار، دبيرخانه جشنواره برآن شد تا تمامی آثار را در اثری مستقل به چاپ برساند.
علی معلم، شاعر و رئيس فرهنگستان هنر، يكی از شاعران حاضر در اين جلسه بود. وی در بخش ديگر اين همايش كه به شعرخوانی شاعران پيشكسوت اختصاص داشت، به تاريخ پرفراز و نشيب ايران اشاره كرد و گفت: اين مسلم است كه سهم ايران در جهان، سهمی فراموش‌نشدنی است. آن‌هايی كه با ما در اين خطه می‌زيند، با چشم هراس به ما می‌نگرند. در طول تاريخ پيوسته اين كشور از سوی بيگانگان پاره‌پاره شد و اين معنی همچنان تكرار می‌شود.
وی افزود: كرامتی را طلب می‌كنيم كه غرامت آن ديدن حوادثی از اين قبيل است؛ اما فردای ما در گرو بيداری، شناخت و عشق به سرزمين محبوب من است.
شعرخوانی سرايندگان نام‌آشنايی چون محمدرضا تركی، علی ميرشكاك، جواد محقق، مشفق كاشانی و آقاسی از ديگر بخش‌های آيين اختتاميه نخستين جشنواره ادبی «سرزمين محبوب من» بود.
در پايان از 15 برگزيده در رويكردهای مختلف شعر اين دوره تقدير شد. اسامی برگزيدگان به شرح ذيل است:
در بخش روح معنويت، تعبد و توحيد، كاظم رستمی به عنوان برگزيده نفر نخست و وحيد طلعت نفر دوم معرفی شدند.
هيئت داوران در بخش شعر مهدويت و انتظار، حديث دهقان را به عنوان برگزيده نفر اول، محمد كامران اقدم را به عنوان برگزيده نفر دوم اعلام كردند و از مريم رمضانی‌پور و مهدی قاسمی به عنوان سومين و چهارمين برگزيده تقدير شد.
در بخش اسلام مبتنی بر معارف قرآن مريم حقيقت به عنوان نفر اول و در بخش سرزمين ايران، حسن توكلی برگزيده نخست، عاليه محرابی به عنوان دومين برگزيده و عليرضا رجب‌علی زاده و نعيمه طلوعی به عنوان سومين و چهارمين برگزيده انتخاب شدند.
همچنين در بخش تمدن و تاريخ ايران داوران شهلا دهقانی را به عنوان برگزيده نفر اول و آسيه رئوفی را به عنوان نفر دوم اعلام كردند.
خط و زبان فارسی يكی ديگر از بخش‌های اين جشنواره بود كه داوران در اين بخش، محمد زارعی را به عنوان برگزيده نفر نخست شناختند.
در بخش ولايت‌مداری نيز از علی فردوسی به عنوان برگزيده نفر نخست تقدير شد.
captcha