كلام خدا، صوت انسان و قلب خاشع باعث الهی شدن هنر تلاوت قرآن می‌شود
کد خبر: 2317593
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۱

كلام خدا، صوت انسان و قلب خاشع باعث الهی شدن هنر تلاوت قرآن می‌شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: محمود لطفی‌نيا، پيشكسوت جامعه قرآنی كشور، مجموعه كلام خدا، صوت انسان و قلب خاشع را باعث الهی شدن هنر تلاوت قرآن كريم دانست.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، محمود لطفی‌نيا، پيشكسوت جامعه قرآنی كشور و داور بين‌المللی مسابقات قرآن كريم در دومين روز از نشست علمی ـ تخصصی اساتيد و قاريان ممتاز قرآن كريم كه عصر امروز، پنج شنبه، 14 ارديبهشت‌ماه برگزار شد، در موضوع بررسی جايگاه لحن و صوت در خشوع به هنگام تلاوت قرآن سخنرانی كرد.
وی در اين نشست اظهار كرد: قران كريم پس از نزول به قلب مبارك حضرت رسول اكرم(ص) و توصيه‌های اكيد ايشان مبنی بر حضور قرآن در عرصه های زندگی فردی و اجتماعی هر مسلمان، به عنوان مركز ثقل وحدت امت اسلام همواره مورد عنايت و التفات جامعه مسلمانان بوده است.
وی ادامه داد: اگرچه اين امر در طول تاريخ با فراز و نشسب هايی همراه بوده است ولی هيچ وقت محوريت قرآن از جامعه مسلمانان رخت بر نبست. از اين رو می‌بينيم در دهه های اخير چه از سوی انديشمندان اسلام و چه دانشمندان آزاد انديش جهان و حتی از سوی برخی بدخواهان و دشمنان نيز مورد توجه قرار گرفته است.
لطفی نيا تصريح كرد: در لايه های مختلف اين متن الهی جلوه هايی تام و بی نقص از اعجاز ظهور و بروز دارد كه از مصاديق آن می توان به نظام استوار الفاظ و عبارت های قرآن اشاره كرد كه دست مايه ای گرانبها برای اهل هنر شده تا با بهره گرفتن از ذئق و استعداد قرآن را در شكل مكتوب و يا ملفوظ به رشته خطاطی در بياورند.
اين پيشكسوت جامعه قرآنی كشور افزود: خشوع امر قابل تفكيك از تلاوت قرآن كريم نيست مگر اينكه انسان خود از معنای آيات غافل شود. قدرت آيات قرآن كريم به ميزانی است كه حتی افرادی كه از عربی چيزی نمی دانند هنگام تلاوت قرآن كريم دچار تاثر و تاثير درونی می شوند كه به اين كتاب اسمانی تمايل پيدا می كنند.
وی اضافه كرد: در اين ميان قرائت قرآن كريم به حقيقت هنری قدسی است كه شعاع نورانی آن به همراه آوای دلنشين قاريان وقتی در جماعت مسلمانان پخش می شود و طنين انداز می شود، هوش از سر مخاطبان و مستمعان می برد و تاثيرهای شگرفی رد آنها دارد. به عبارت ديگر صدا اصلی ترين عنصر برای تلاوت و ارائه اين هنر است.
اين داور بين المللی مسابقات قرآن كريم اظهار كرد: اين هنر قدسی تلاوت قرآن كريم ، از تاليف متن كه در اين مورد شامل كلام خداوند، صوت انسانی كه موهبتی الهی و قلب خاشع كه در احاديث حضرات معصومين(ع) از آن به حرم الله تعبير می شود، مجموعه ای پيچيده را تشكيل می دهد.
لطفی نيا در پايان خاطرنشان كرد: برای پی بردن به عظمت اين هنر الهی، بايد جايگاه متن و ويژگی های آن به عنوان شكل مكتوب كلام الهی، شكل ملفوظ كلام خداوند و جايگاه و قابليت های صوت انسانی برای به آواز در آوردن و در نهايت قلب خاشع و جايگاه آن به عنوان منشا احساس پاك و اثرگذار و حليقه رابط متن و صوت و سبب انطباق نغمات با كلام و تاثير آن بر گوش جان مستمعان تبيين شود.
captcha