فرآيند صدور مجوز موسسات قرآنی در سال 91 تسهيل می‌شود
کد خبر: 2322424
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۳

فرآيند صدور مجوز موسسات قرآنی در سال 91 تسهيل می‌شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: رئيس دبيرخانه صدور مجوز مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور از تسهيل در امر صدور مجوز موسسات قرآنی در سال 91 خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، جلسه پرسش و پاسخ با حضور رئيس دبيرخانه صدور مجوز مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور و رئيس اداره حمايت‌های اين مركز و مربيان آموزش و مفاهيم قرآن كريم مؤسسات كشور عصر امروز، چهارشنبه، 20 ارديبهشت‌ماه برگزار شد.
در اين نشست «محمد انصاری‌راد»، رئيس دبيرخانه صدور مجوز مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور و دبير هيئت رسيدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت اظهار كرد: آشنايی مسئولان مؤسسات با اسا‌س‌نامه می‌تواند نقش مهمی در سرعت كار داشته باشد.
وی ادامه داد: هيئت موسس بايد بدانند كه موسسات فرهنگی قرآن و عترت، موسساتی غيرانتفاعی هستند و آورد مالی ندارند و به همين خاطر اعضای هيئت موسس نمی‌تواند در قبال عضويت در اين هيئت، مطالبه مالی داشته باشند. همچنين شرايط ويژه‌ای كه برای تشكيل موسسه قرآن بيان شد در هيئت مديره وجود ندارد و خود هيئت موسس نيز می‌توانند جزء هيئت مديره باشند.
مشاور قائم‌مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی خاطرنشان كرد: اگر نيازی به تغيير يكی از اعضای هيئت موسس بود، اعضا بايد جلسه‌ای را با عنوان مجمع عمومی فوق‌العاده تشكيل دهند و نسبت به استعفای فرد قبلی و معرفی فرد جايگزين و ارسال مدارك وی به كارشناس مسئول استان و طی روند حراستی و كسب گواهی عدم سوء پيشينه و ...اقدام كنند.
انصاری‌راد ضمن تاكيد بر سهولت صدور مجوز بيان كرد: در خصوص صدور مجوز و مراحل پيش از آن با ارتقای سايت دبيرخانه صدور مجوز مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور اين امر با سهولت و سرعت بيشتری صورت می‌گيرد و هر موسسه قرآنی دارای يك حساب كاربری با رمزكاربری اختصاصی می‌شود كه تبادل اطلاعات آن موسسه با مركز بسيار راحتتر و به صورت آنلاين صورت می‌گيرد.
وی اضافه كرد: يكی از بزرگترين مشكلات موسسات فرهنگی قرآن و عترت بحث مالياتی است. اين در حالی است كه اين موسسات به اين خاطر كه آورد مالی ندارند و از پرداخت ماليات معاف هستند ولی بی‌اطلاعی از قوانين باعث می‌شود در مواردی ماليات زيادی به صورت تصاعدی در طی چند سال بر اين موسسات تحميل شود.
وی توضيح داد: ساده‌ترين و قانونی‌ترين راهكار حل اين مشكل اين است كه موسسات بعد از شروع فعاليت خود، به اداره ماليات مراجعه كنند و اعلام موجوديت كنند و دفتری مهر و موم شده از اين اداره دريافت می‌كنند كه در سال بعد مراجعه می‌كنند و اين اظهارنامه مالياتی را نشان می‌دهند و به خاطرغيرانتفاعی بودن موسسه، معاف از ماليات می‌‌شوند.
رئيس دبيرخانه صدور مجوز مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور گفت: ما همه ساله همايش‌های توجيهی برای كارشناسان قرآن و عرت سراسر كشور برگزار می‌كنيم تا آنها را از اين مسائل آگاه كنيم. همچنين برای تسهيل در صدور مجوز، فرم ‌اسا‌س‌نامه برای اداره ثبت، كه پيش از اين بايد توسط هيئت موسس پر می‌شد، توسط كارشناسان مركز پر می‌شود و هيئت موسس صحت اطلاعات را با امضا تاييد می‌كند.
انصاری‌راد خاطرنشان كرد: اين تغيير باعث شد كه حداقل دو ماه و نيم در امر ثبت و ساير امور اداری موسسات صرفه‌جويی شود. طی همكاری با اداره ثبت قرار شد كه فرم مخصوص موسسات فرهنگی قرآن و عترت كه به صورت تيپ تعيين شده است مورد استفاده قرار گيرد.
در ادامه اين نشست، محمدحسين فدوی، رييس اداره حمايت‌های مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليت‌های قرآنی كشور در پاسخ به سئوال حضار اظهار كرد: در همايش‌های توجيهی با كارشناسان قرآن و عترت استان‌ها اين مسئه از آنها خواسته می‌شود كه برای متقاضيان تاسيس اين موسسات قرآنی توضيح داده شود كه طی هر مرحله، چه كمك‌‌ها و حمايت‌های مالی شامل آنها می‌شود.
وی توضيح داد: در زمينه بنای ساختمان با سازمان مسكن و شهرسازی به اين توافق رسيده‌ايم كه بعد از اتمام ثبت موسسه همكاری‌های لازم صورت گيرد. همچنين بعد از صدور موافقت اصولی و حتی قبل از آن برخی حمايت‌های مالی نيز شامل اين موسسات فرهنگی قرآن و عترت می‌شود.
يادآوری می‌شود كه همايش سه روزه بازآموزی مربيان ترجمه و مفاهيم قرآن كريم تا جمعه، 22 ارديبهشت ماه در مجتمع فرهنگی آموزشی آدينه و با حضور 400 نفر از اين مربيان قرآن برگزار می‌شود.
captcha