انقلاب اسلامی ايران مهدويت فراموش شده را در جهان اسلام مطرح كرد
کد خبر: 2361561
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۰

انقلاب اسلامی ايران مهدويت فراموش شده را در جهان اسلام مطرح كرد

گروه بين الملل: قبل از انقلاب اسلامی ايران، دشمنان سعی داشتند مفهوم مهدويت را از ذهن مسلمانان پاك كنند، اما اين توطئه آنان ناكام ماند و با تحقق انقلاب اسلامی ايران، همه مفاهيم مهدويت و انتظار، از نو در جهان اسلام مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، آيت الله محمدعلی تسخيری، دبير كل مجمع جهانی تقريب مذاهب اسلامی، امروز، 15 تيرماه، در نشست ويژه «بيداری اسلامی؛ خيزش جهانی و زمينه سازی»، در هشتمين همايش بين المللی دكترين مهدويت، ضمن بيان اين مطلب گفت: در سوره قصص، آيه «و نريد أن نمنّ علی الذين استضعفوا فی الارض و نجعلهم أئمه و نجعلهم الوارثين»، در رابطه با حضرت موسی(ع)، قوم او و درگيريش با فرعون نازل شده است، اما در روايات، اين آيه به آيه موعود تأويل شده است، شايد پرسيده شود، دليل چيست؟، در پاسخ بايد گفت در داستان موسی(ع)، درگيری حق و باطل را شاهد هستيم. موسی(ع) در آن نماينده حق و فرعون رمز كفر و استكبار است، اين سوره دروس تاريخی را تبيين كرده است، بنابراين تنها مختص بنی اسرائيل نيست و به مفهوم انتظار و موعودگرايی نير مربوط می شود.
آيت الله تسخيری داستان حضرت موسی(ع) و فرعون را داستان درگيری حق و باطل در طول تاريخ دانست و افزود: آشكار است كه حضرت موسی(ع) نماينده خط حق و مسير همه انبيا(ع) است و فرعون سمبل كفر و استكبار است و اين امر بر هر كسی كه اندكی تأمل كند، آشكار است.
وی سوره مباركه قصص را لبريز از دروس تاريخی دانست و گفت: در ابتدای اين سوره می خوانيم كه «تلك الدار الآخرة نجعلها للذين لا يريدون علوا فی الأرض و لا فسادا والعاقبة للمتقين» و در پايان می خوانيم كه «انتما و من اتبعكما الغالبون» كه هر دو قوانين تاريخی است و ويژه بنی اسراييل نيست.
آيت الله تسخيری فريب دادن عوام الناس برای رسيدن به نتيجه مطلوب خود را روش سخيف مستكبران دانست و گفت: چندی پيش نيز در روسيه اجلاس بزرگی برگزار شد كه همه مسلمانان و مسيحيان، گفته فضانورد روسی را كه به ماه رفته بود و با تعبيری سخيف اعلام كرده بود كه به ماه رفتم و خدا را در آنجا نيز نيافتم، به سخره گرفتند و اين حرف وی را به حرف و عمل فرعون تشبيه كردند كه برجی ساخته بود و می خواست خدای موسی(ع) را ببيند.
دبير كل مجمع تقريب مذاهب اسلامی همچنين تصريح كرد: در قرآن هر جا سخن از حضرت موسی(ع) است، منظور مردان صالح و هر جا از فرعون سخن می گويد، منظور مستبدان و مستكبران است.
وی خاطرنشان كرد: موضوع امروز همايش دكترين مهدويت، زمينه سازی برای ظهور و راهبردها و راهكارهای مناسب برای اين زمينه سازی است. برای تحقق اين هدف بايد عنصر اميد را درون انسان ها زنده كنيم. پيامبر(ص) درباره اميد می فرمايند: «اميد رحمتی برای امت است.»
آيت الله محمدعلی تسخيری همچنين تأكيد كرد: 40 سال قبل عبدالمحسن العباد، استاد دانشگاه مدينه، استدلالی درباره مهدويت ارائه داد كه در آن از دو تن از كسانی كه مهدويت را باور نداشتند، يعنی «ابو الوليد» و ديگری «ابن خلدون»، مورخ مسلمان، به شدت انتقاد و با ذكر احاديث و روايت های متعددی، اعتقاد به مهدويت را با نفی عقايد آنان تبيين كرد.
وی بيان كرد: قبل از انقلاب اسلامی ايران، دشمنان سعی داشتند مفهوم مهدويت را از ذهن مسلمانان پاك كنند، اما اين توطئه آنان ناكام ماند و با تحقق انقلاب اسلامی ايران، همه مفاهيم مهدويت و انتظار، از نو در جهان اسلام مطرح شد.
وی در پايان با تأكيد بر ضرورت تقويت ريشه های بيداری اسلامی در جهان، اظهار كرد: برای تحقق اين هدف ابتدا بايد مفاهيم انقلاب را تبيين و طرح های استكبار را افشا كنيم و در گام بعدی، ايده مهدويت را در دل ها زنده كرده و جا بدهيم و بدانيم چنانچه ملت ها عاشق حضرت مهدی(عج) و از منتظران واقعی آن حضرت شدند، مسير انقلاب اسلامی و بيداری پيش می رود و در غير اين صورت، حرارت بيداری خاموش خواهد شد.
captcha