ثبت‌ نام مسابقات «مديحه‌سرايی و همخوانی قرآن» اوقاف استان مركزی آغاز مي‌شود
کد خبر: 2381905
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۵

ثبت‌ نام مسابقات «مديحه‌سرايی و همخوانی قرآن» اوقاف استان مركزی آغاز مي‌شود

گروه فعاليت‌های قرآنی: مسئول امور فرهنگی اداره‌كل اوقاف و امورخيريه استان مركزی از آغاز ثبت نام مسابقات اذان و ابتهال، مديحه سرايی و همخوانی قرآن كريم از فردا، 11 مردادماه تا 25 شهريورماه سال‌ جاری خبر داد.

‌به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه مركزی، حجت‌الاسلام سيد محمدباقر حسينی، مسئول امور فرهنگی اداره‌كل اوقاف و امور خيريه استان مركزی در نشست خبری كه با حضور اصحاب رسانه امروز، 10 مردادماه در سالن جلسات اين اداره برگزار شد گفت: از جمله فعاليت‌های گروهی در عرصه قرآن تشكيل گروه‌های همخوانی و مديحه‌سرايی كلام وحی است كه توسط جوانان پرشور و علاقه‌مند به اين مباحث در كشور اتفاق افتاده و سازمان اوقاف و امور خيريه نيز به حسب وظيفه سازمانی در برگزاری مسابقات مربوط به آن نقشی ارزنده دارد.
وی مديحه‌سرايی و همخوانی قرآن كريم را تجلیگاه پيوند هنر و متون اصيل اسلامی برشمرد و افزود: تلاوت گروهی قرآن مجال پيوند دل‌های پاك جوانان دلباخته به قرآن و ثقلين بوده و اجرای همراه با تضرع و مناجات پرشور همچون گنجينه‌ای گرانبها در برگيرنده بلندترين مفاهيم توحيدی بوده كه زينت‌بخش اين مسابقات نيز است.
اين مقام مسئول در ادامه ايجاد انگيزه بين افراد جامعه و تقويت بنيه دينی ـ مذهبی افراد، آشنايی با اهل بيت(ع) و توجه اقشار مردم بويژه جوانان و نوجوان به معارف قرآن و اهل بيت(ع)، ايجاد رقابت سالم در فضای جامعه، شناسايی نخبگان در عرصه مسابقات و ارتقا سطح اذان‌گويی، ابتهال و مديحه‌سرايی در سطح استان را از جمله اهداف برگزاری مسابقات دانست.
وی با بيان اينكه در انتخاب موضوعات در بخش مديحه‌سرايی آنچه كه بايد مورد توجه قرار گيرد اين است كه متن انتخابی با محتوای غنی اسلامی بوده و برگرفته از اشعار شعرای نامدار و معتبر عرب زبان باشد اذعان كرد: ذكر فضائل اهل بيت(ع) بويژه وجود مبارك سيد الشهدا(ع)، بيان عدم اتكا به غير و استقلال مسلمانان و اهميت جهاد در اسلام از جمله موضوعات پيشنهادی جهت انتخاب متون مديحه‌سرايی است.
حجت‌الاسلام حسينی تصريح كرد: گروه‌های مديحه‌سرايی می‌توانند جهت تهيه متون به اشعار دعبل خزايی، فرزدق، كميت، صفی‌الدين حلی، جواهری مراجعه و همچنين می‌توانند از نرم افزار سيره معصومين‌(ع) به توليد مركز تحقيقات كامپيوتری علوم اسلامی استفاده نمايند.
وی تأكيد كرد: راه يافتگان به مرحله كشوری در مسابقات سال گذشته مسابقات مديحه‌سرايی نياز به شركت در مرحله استانی ندارند و مستقيماً به مرحله كشوری راه می‌يابند.
وی با اشاره به اينكه ثبت نام در در هر يك از بخش‌های مسابقات مذكور از 11 مردادماه جاری آغاز شده و تا 25 شهريورماه سال‌ جاری ادامه دارد اظهار كرد: مرحله شهرستانی اين دوره از مسابقات از 28 شهريورماه سال‌ جاری تا 7 مهرماه سال‌ جاری همزمان با دهه كرامت برگزار می‌شود.
اين مقام مسئول در پايان زمان برگزاری مرحله استانی مسابقات را همزمان با دهه ولايت از 5 آبان‌ماه سال‌ جاری به‌مدت 10 روز دانست و خاطرنشان كرد: مسئولان روابط‌عمومی و امور فرهنگی ادارات اوقاف و امور خيريه در مركز استان و شهرستان‌ها آماده پاسخگويی به سوالات علاقه‌مندان در مورد نحوه برگزاری مسابقات هستند.
يادآور می‌شود؛ علاقه‌مندان جهت شركت و ثبت نام در مسابقات اذان و ابتهال، مديحه‌سرايی و هم‌خوانی قرآن كريم به ادارات اوقاف و امورخيريه در مركز استان مراجعه و يا از طريق پايگاه اينترنتی http://markazi.awqaf.ir/ نسبت به ثبت نام اقدام نمايند.
captcha