امور مربوط به نخبگان قرآنی كشور در قم ساماندهی می‌شود
کد خبر: 2407540
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۴

امور مربوط به نخبگان قرآنی كشور در قم ساماندهی می‌شود

رئيس بنياد نخبگان استان قم از ساماندهی امور مربوط به نخبگان قرآنی سراسر كشور در استان قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از مركز خبر قم، سيدحسين اخوان، رئيس بنياد نخبگان استان قم با اشاره به فعاليت‌های بنياد نخبگان استان قم، اظهار كرد: در اين بنياد تلاش می‌كنيم كه زمينه سه دسته حمايت معنوی، اجتماعی و مادی را برای نخبگان فراهم كنيم.
وی در ادامه سخنان خود خاطرنشان كرد: تجربه ثابت كرده هر چه باورهای دينی افراد نخبه بيشتر باشد، آن‌ها بهتر می‌توانند از استعدادهای خود استفاده كنند.
رئيس بنياد نخبگان استان قم با اشاره به تاثير باورهای ملی در بهبود عملكرد نخبگان گفت: بنياد نخبگان استان قم نيز برنامه‌های خود را در راستای ارتقای همين باورها تنظيم كرده است.
وی خاطرنشان كرد: بايد تعلقات نخبگان در قالب برنامه‌های فرهنگی به دين و وطن افزايش پيدا كند تا عملكرد آنها در راستای منافع كشور باشد.
اخوان با اشاره به اعزام نخبگان به اردوهای جهادی بيان داشت: اين اعزام‌ها سبب می‌شود تا نخبگان با محروميت‌های موجود در كشور آشنا شده و برای رفع اين مشكلات كوشش كنند.
وی با اشاره به حمايت‌های اجتماعی كه به منظور تكريم جايگاه نخبگان انجام می‌شود، گفت: در اين راستا استعدادهای برتر از امكاناتی مانند ادامه تحصيل و شرايط ويژه خدمت سربازی برخوردار می‌شوند.
رئيس بنياد نخبگان استان قم با اشاره به اهميت اشتغال نخبگان اظهار كرد: در اين زمينه نيز اقدامات خوبی انجام شده و تفاهمنامه‌ای با قرارگاه خاتم‌الانبياء برای اشتغال نخبگان منعقد شده است.
وی در ادامه سخنان خود طرح اشتغال دانش بنيان را از ديگر طرح‌هايی دانست كه برای اشتغال نخبگان مفيد واقع شده و از امسال در بنياد نبخگان اجرايی شده است.
اخوان، اعطای وام‌های مسكن و ازدواج را از ديگر حمايت‌های بنياد ملی نخبگان برای اين قشر ذكر كرد و افزود: نخبگان بر اساس دارا بودن شرايط می‌توانند از حمايت‌ها و تسهيلات بهره‌مند شوند.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حمايت‌های مالی از نخبگان، گفت: اين حمايت‌ها در قالب پژوهش يارانه‌ها و حقوق ماهيانه به اين افراد اعطا می‌شود.
رئيس بنياد نخبگان استان قم به مسئله نخبگان حوزوی اشاره كرد و گفت: در آئين‌نامه احراز نخبگان به موضوع نخبگان حوزوی به صراحت اشاره شده است.
وی ادامه داد: تقريبا از دو سال گذشته كارگروهی با حضور نمايندگان بنياد ملی نخبگان و نمايندگان مركز مديريت حوزه‌های علميه برای موضوع نخبگان حوزوی شكل گرفته است.
اخوان با اشاره به برگزاری جلسات متعدد اين كارگروه خاطرنشان كرد: نسخه‌های اوليه اين آئين‌نامه تدوين شده اما اختلاف نظرهايی در اين زمينه وجود دارد.
وی با اشاره به اينكه مسئوليت دبيرخانه اين كارگروه به بنياد ملی نخبگان استان قم واگذار شده است، گفت: بر اساس گزارشی كه بنياد نخبگان استان قم به بنياد ملی نخبگان ارسال كرده، مكاتباتی با مديريت حوزه‌های علميه انجام شده و قرار است جلسات كارگروه ادامه پيدا كند.
رئيس بنياد نخبگان استان قم با اشاره به ضرورت تدوين آئين‌نامه نخبگان حوزوی بيان كرد: با تصويب اين آئين‌نامه و اجرای آن، جامعه نخبگان به دو برابر افزايش پيدا خواهد كرد.
وی در زمينه نخبگان قرآنی با بيان اينكه مسئوليت امور مربوط به نخبگان قرآنی به استان قم واگذار شده است، ابراز كرد: از ابتدای سال جاری بخشی را در بنياد نخبگان استان قم برای اين منظور آماده كرده‌ايم كه بر روی اصلاح آيين‌نامه در اين بخش كارهای خوبی صورت گرفته است.
اخوان با اشاره به همكاری بنياد نخبگان استان قم با ديگر نهادها برای شناسايی نخبگان قرآنی گفت: سازمان اوقاف و امور خيريه به عنوان متولی برگزاری بزرگترين مسابقات قرآنی يكی از نهادهايی است كه كمك بيشتری را در اين زمينه می‌تواند داشته باشد.
رئيس بنياد نخبگان استان قم بيان كرد: از امسال مقرر شده اگر فردی بخواهد بر اساس آئين‌نامه نخبگان قرآنی زير پوشش حمايت‌های بنياد ملی نخبگان قرار بگيرد، ابتدا صلاحيت آن فرد بايد به تأييد بنياد نخبگان استان قم برسد.
captcha