سعادت حقيقی، در پرتو اخلاق الهی موجب رشد و تكامل انسانی است
کد خبر: 2423035
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۹

سعادت حقيقی، در پرتو اخلاق الهی موجب رشد و تكامل انسانی است

گروه اجتماعی: يكی از مدرسين دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب تأكيد كرد: شكوفايی استعدادهای انسانی مبتنی برتعليم وتربيت است وسعادت حقيقی، در پرتو اخلاق الهی موجب رشد و تكامل انسانی است

رضا رسولی شربيانی، مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: تربيت، فراهم آوردن زمينه‌ها برای شكوفايی و به فعليت رساندن استعدادهای بالقوه انسان به منظور حركت تكاملی او به سوی هدف مطلوب منطبق بر اصولی معين و برنامه ای منظم و سنجيده است.
وی در تعريف تربيت دينی متذكر شد: تربيت دينی، مجموعه تدابير و اقدامات تربيتی به منظور رشد آگهی و قضامت اخلاقی، نگرش اخلاقی، رفتار اخلاقی و صفات شايسته از بعد الهی است.
اين مدرس دانشگاه از مهمترين و اساسی‌ترين موضوعات در رابطه با انسان را توانايی تعليم و تعلم دانست و افزود: يكی از مهمترين و اساسی‌ترين موضوعات در رابطه با انسان ظرفيت تعلم و تربيت‌پذيری و آموزش به ديگران است و انسان دارای توانايی‌ها و استعدادهای بالقوه زيادی است كه جهت رشد و به فعليت رساندن آنها، تنها ابزار مورد استفاده تعليم و تربيت است.
وی بر اساس آيات و روايات، كمال اصلی و نهايی انسان را «قرب و لقای الهی» دانست و گفت: كمال حقيقی همان مقام قرب پروردگار است و ساير كمالات بدنی و روحی، همه مقدمه و ابزار رسيدن به چنين مقامی است.
وی با استناد به آيات قرآن كريم تصريح كرد: كلمه «انسان» در 63 آيه از آيات قرآن كريم، همچون سوره «اسرا»، «شوری» آمده است و اين دليلی بر اشرف مخلوق بودن انسان در ميان موجودات درتعليم و تربيت، رشد و تكامل است.
شربيانی افزود: انسان موجودی تربيت پذير و قابل تغيير و رو به رشد و بالندگی است و حركات و صفات او، مورد توجه مكاتب اخلاقی، عرفانی و تربيتی است و پيامبران نيز بيشترين تلاش و همت خود را مصروف تغيير رفتارها و عادت‌ها و پندارهای مردم كرده‌اند.
وی در پايان هدف از تربيت اخلاقی را دعوت مردم به اخلاق و فضيلت‌گرايی و تزكيه نفس از رذايل دانست و گفت: رمزكاميابی تربيتی و اصلاحی، توجه اسلام به همه ابعاد انسان، به خصوص بعد روحی و عقلی است و اين برنامه از سوی خداوند متعال و به وسيله پيامبر اكرم(ص)برای تكامل انسان با بهرگيری از تعليم و تعلم از آموزه‌های قرآن بيان شده است.
captcha