اقدامات آمريكا در خليج فارس برای ضربه به منافع جمهوری اسلامی است
کد خبر: 2451650
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۲

اقدامات آمريكا در خليج فارس برای ضربه به منافع جمهوری اسلامی است

گروه سياسی: فرمانده نيروی دريايی سپاه با بيان اينكه ما بر پايه اين اعتقاد كه از نظر اسلام هر اقدامی كه مردم دنيا را در شرايط بهتری قرار دهد، مشمول ثواب و پاداش است، در پی ايجاد امنيت پايدار در منطقه هستيم، گفت: آمريكايی‌ها طی سال‌های اخير و در پی سلسله اقدامات خود در حوزه خليج فارس، ايجاد ناامنی و ضربه زدن به منافع جمهوری اسلامی ايران را دنبال كرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از سپاه نيوز، دريادار پاسدار علی فدوی، فرمانده نيروی دريايی سپاه در اجتماع دانشجويان دانشگاه هرمزگان با اشاره به تغيير رويكرد و دكترين دشمن در حوزه امنيتی و نظامی و تغيير فاز استراتژی بری به دكترين بحری و درياپايه، گفت: تغيير رويكرد تهديدات دشمن بر اساس توان نظامی درياپايه، تكيه بر استراتژی دريايی را به يك نياز و الزام تبديل كرده است.
فرمانده نيروی دريايی سپاه گفت: عواملی همچون وجود مهم‌ترين منابع درآمدی و ذخاير انرژی كشور در دريا و باريكه نزديك به حوزه دريايی و همچنين دكترين نظامی درياپايه دشمن و سمت و سوی تهديدات امنيتی و اقتصادی ايجاب می‌كند كه تفكر بحری در سطوح مختلف در كشور ما مورد توجه قرار گيرد.
وی افزود: اگر هزاران سال تهديد جغرافيای ايران از زمين بوده است و بر همين اساس تفكر برّی شكل گرفت، در حال حاضر اين وضعيت تغيير كرده و بر پايه عواملی كه بخشی از آن ذكر شد تكيه بر تفكر و استراتژی دريايی يك نياز و الزام قطعی و يك فرصت استثنايی است.
سردار علی فدوی در جمع دانشجويان دانشگاه هرمزگان در سالن فرهنگ اين دانشگاه تصريح كرد: آمريكايی‌ها با تكيه بر توان نظامی درياپايه به دنبال ايجاد سلطه برای كسب منافع خود هستند يعنی در واقع آمريكايی‌ها يك توان نظامی درياپايه‌ای هستند كه تمام توان آنها بر پشت ناوهايشان است.
وی در ادامه در بحث اهميت و جايگاه دريا از ابعاد مختلف و حضور نيروهای آمريكايی در دريا افزود: در ساليان بسيار دور كشور ما يك كشور خشك و زمينی بوده كه تبعاتی را هم به دنبال داشته است؛ بنابراين می‌بينيم تقريبا به لحاظ اين تفكر ساليان بسيار طولانی، وضعيت درياهای ما و سواحل آن تقريبا يك جای فراموش شده‌ای محسوب شده است.
فرمانده نيروی دريايی سپاه اظهار كرد: در طول تاريخ هم هر وقت ما از درياها عبور نكرديم فرصت‌ها را از دست داده‌ايم؛ چراكه دريا و وسعت سرزمين‌هايی كه در اين مجموعه قرار داشتند، فرصت‌های ذی‌قيمتی بوده است، درحالی كه برخی از كشورها مثل انگليس در مقطعی از تاريخ با اين وسعت كم از دريا به عنوان يك فرصت استفاده كردند.
وی با اشاره به پيشينه حضور كشورهای سلطه‌گر جهانی در منطقه، ادامه داد: آمريكا نمی‌تواند با اتكا به سرزمين در هر جايی از دنيا حضور يابد و مقاصد خود را اعمال كند؛ بنابراين تنها راه سلطه‌جويی او از طريق دريا و با اتصال به درياست كه می‌تواند در همه جا باشند و برنامه‌های خود را پياده كنند.
دريادار پاسدار فدوی با تأكيد بر اينكه تفكر دريايی به عنوان جايگزين تفكر خشكی يك الزام است، تصريح كرد: آمريكايی‌ها در جاهای مختلف برای به دست آوردن آن چيزی كه خودشان از آن به عنوان منافع حياتی امنيت ملی ياد می‌كنند، به موضوع دريا تكيه كرده است و اين را از زمان كارتر به صورت رسمی اعلام كردند.
وی با اشاره به منابع عظيم نفت و گاز درخليج فارس گفت: قريب به اتفاق نفت دنيا در خليج فارس است، به نحوی كه از ۱۳۰۰ ميليارد بشكه نفت قطعی شده در دنيا، ۸۰۰ ميليارد بشكه آن در حوزه خليج فارس قرار گرفته؛ گاز هم همين وضعيت را دارد و به نوعی انحصاری‌تر از نفت است و دو كشور دارنده منابع بزرگ گازی در جهان، در خليج فارس قرار دارند.
فرمانده نيروی دريايی سپاه اظهار كرد: ميزان برداشت جهانی از نفت زياد است و از سويی منابع نفت كشف نشده هم در بسياری از نقاط دنيا تقريبا ناچيز است ، اما در منطقه ما، به ويژه حوزه دريايی و مشرف به دريا و همچنين حوزه خليج فارس احتمال كشف منابع نفتی و گازی جديد بسيار زياد است.
وی افزود: حيات اقتصادی مهم‌ترين غول‌های اقتصادی جهان متكی به نفت و گاز است كه با محدوديت اين منابع و رو به پايان بودن و همچنين روند برداشت از اين منابع در ساير نقاط جهان، حوزه خليج فارس را با توجه به ميزان ذخاير موجود، به منطقه‌ای مهم تبديل كرده است كه در آينده دارنده انحصاری اين منابع خواهد بود.
سردار فدوی با اشاره به واقع شدن مهم‌ترين كشورهای دارنده نفت و گاز در حوزه دريايی خليج فارس گفت: اوايل انقلاب ۷۰ ميليارد بشكه نفت قطعی شده داشتيم، اكنون پس از سی و اندی سال برداشت و بر اساس آن چيزی كه دنيا قبول دارد ۱۳۸ و نيم ميليارد بشكه ذخيره نفتی داريم - هر چند كه اين ميزان در برآورد وزارت نفت حدود ۱۸۰ ميليارد بشكه است- و اين ذخاير به دو برابر افزايش پيدا كرده و از سوی ديگر ايران و قطر كه بالاترين ذخاير گازی جهان را در اختيار دارند، در خليج فارس قرار دارند و اين موضوع نيز،‌اهميت خليج فارس را دو صد چندان كرده است.
وی با اشاره به وضعيت ايران با توجه به منابع غنی دريايی، خطاب به دانشگاهيان افزود: دانشگاه‌ها بايد كمك كنند و با فرهنگ‌سازی، الگوهای تفكر دريايی را ارائه دهند تا دكترين كاربردی ما از يك كشور زمينی به دريايی تبديل شود كه اين كار باعث مصون ماندن از تهديد می‌شود و به نوعی كشور بايد از اين پتانسيل به خوبی استفاده كند.
فرمانده نيروی دريايی سپاه با بيان اينكه ما به دنبال امنيت در خليج فارس هستيم و بر پايه اين اعتقاد كه از نظر اسلام هر اقدامی كه مردم دنيا را در شرايط بهتری قرار دهد، مشمول ثواب و پاداش است، در پی ايجاد امنيت پايدار در منطقه هستيم، گفت: آمريكايی‌ها طی سال‌های اخير و در پی سلسله اقدامات خود در حوزه خليج فارس، ايجاد ناامنی و ضربه زدن به منافع جمهوری اسلامی ايران را دنبال كرده‌اند.
دريادار فدوی به كارنامه فتنه‌گری‌ها و اقدامات خرابكارانه آمريكا در همراهی با رژيم صدام و نقش اين كشور در تغيير موازنه جنگ به نفع صدام و پيگيری سياست براندازی و دشمنی عليه انقلاب اسلامی در طی سال‌های اخير اشاره كرد و افزود: آمريكايی‌ها برنامه‌ريزی كرده بودند كه جنگ تحميلی با شكست ما به پايان برسد اما نقش نيروی دريايی سپاه باعث شد اين برنامه‌ريزی كه در سال های ۶۶ و ۶۷ به اوج خود رسيد، ناكام بماند.
سردار فدوی خاطر‌نشان كرد: سلسله اقدامات مقابله به مثل ما در تقابل با روندی كه آمريكايی‌ها آن را طراحی و آغاز كرده بودند،‌ باعث شد تا روند جنگ به نفع ما تغيير پيدا كند و انجام بيش از ۱۳۹ عمليات مقابله به مثل، ۱۷ عمليات موشكی و بهره‌گيری هدفمند و هوشمند از مين‌های دريايی در كنار عمليات‌های والفجر ۸ و كربلای ۵ بود كه سرنوشت جنگ را تغيير داد و آمريكا را در تحقق هدفش نسبت به جمهوری اسلامی ايران ناكام گذاشت.
وی افزود: مين‌های ما چنان اثری بر آمريكايی‌ها گذاشت كه همچنان در وحشت ناشی از اين مين‌ها به سر می‌برند.
فرمانده نيروی دريايی سپاه گفت: مهم‌ترين ابزار آمريكا برای كنترل دنيا، سلطه بر خليج فارس و ناامن كردن آن است و تهديد كشورهای وابسته به نفت اين حوزه و استمرار حضور در اين منطقه، بخشی از پازلی است كه آمريكا در بطن ناامن‌سازی‌های خود گنجانده است و اسناد نشان می‌دهد كه آمريكايی‌ها از سال‌ها پيش با درك اهميت منطقه انرژی خيز خليج‌فارس، در پی استقرار دائم در منطقه بوده‌اند.
وی افزود:امروز با حضور قدرتمندانه و مقتدرانه جمهوری اسلامی ايران، آمريكا در منطقه نه تنها در موضع تهاجم نيست بلكه در موضع انفعال به استيصال و درماندگی رسيده است.
سردار فدوی با بيان اين كه آنچه دسيسه‌های آمريكا را در منطقه ناكام گذاشته حاكميت تفكری است كه انقلاب اسلامی ايران به رهبری امام(ره) به دنيا عرضه كرد،‌گفت: در واقع انفعال از سوی آمريكايی‌ها زمانی شروع شد كه انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل با صدور يك تفكر ناب و عميق، تهاجمی را انجام داد؛ اما پاسخ آنها فيزيكی بود، يعنی از ۲۴ بهمن ۵۷ آنها به صورت فيزيكی و سخت‌افزاری به ايران حمله كردند؛ ولی همواره در برابر راهبرد نرم‌افزاری و فكری و عقيدتی حضرت امام(ره) در موضع انفعال قرار داشتند.
وی به موضع آمريكا در قبال تهديدات پيش رو اشاره كرد و با بيان اين كه ما بايد تهديدات پيش رو و تحركات دشمن را هوشمندانه و به دقت رصد كنيم، افزود: آمريكايی‌ها در سال ۹۰ دكترين جديد خود را كه نتيجه و خروجی مراكز پژوهشی اين كشور بوده و در نهادهای مختلف تصميم‌گيری و سياست‌گذاری اين كشور تصويب و به امضای رئيس‌جمهور اين كشور رسيده است، رسما اعلام كردند كه بر اساس آن، بنا دارند تا نيروی زمينی خود را كوچك كنند و اعلام كردند در دو جا آمريكا در آينده با چالش جدی مواجه است، يكی موضع دريا و ديگری فضای سايبری است و برای اين اظهار نظر رسمی خود مصداق دريا را خليج فارس و سايبری را چين و منطقه ايران اعلام كردند.
دريادار پاسدار علی فدوی بار ديگر بر نقش مهم و استراتژيك حوزه خليج‌فارس تأكيد كرد و گفت: در سال ۱۳۶۷ كه جنگ تمام شد، روزانه حدود ۹ ميليون بشكه نفت از خليج فارس خارج می‌شد كه امروز اين ميزان به بيش از ۲۰-۱۹ ميليون بشكه در روز رسيده است و تا ۸ سال ديگر يعنی در سال ۲۰۲۰ ميلادی ميزان بشكه نفتی كه از اين حوزه بيرون می رود، به حدود ۴۰ ميليون بشكه نفت در روز خواهد رسيد.
وی افزود: ذخاير نفتی بسياری از كشورهای دارنده نفت در آينده به گونه‌ای است كه فقط جوابگوی مصرف داخلی آنها خواهد بود و نفتی برای صادرات نخواهند داشت؛ آمريكايی‌ها روزانه حدود ۲۵ ميليون بشكه نفت مصرف می‌كنند كه تا ۳۰-۲۰ سال پيش همه را خودشان تأمين می‌كردند كه در حال حاضر ميزان نفت توليدی آنها تقريبا به يك سوم ميزان مصرفشان كاهش پيدا كرده و بقيه را وارد می‌كنند؛ انگليس و نروژ در حوزه نفت دريای شمال تا اوايل انقلاب اسلامی صادر كننده نفت بودند اما امروز وارد كننده اين محصول استراتژيك هستند.
فرمانده نيروی دريايی سپاه در پايان به توانمندی اين نيرو برای مقابله با تهديدات اشاره كرد و گفت: امروز به بركت خون شهدا و رهبری حضرت امام(ره) كه اين مسير به رهبری امام خامنه‌ای(مدظله)‌استمرار پيدا كرده است، توانمندی غير قابل قياسی با زمان جنگ تحميلی پيدا كرده ايم.
وی افزود: دشمن قسمتی از اين توانمندی را می‌داند و به همين خاطر معادله بازدارنده برقرار و توان بازدارندگی ايجاد شده است و ما امروز به اين توان دست پيدا كرده‌ايم.
captcha