فاطمه رجبی، نويسنده كتاب «جلوههای هنر شيعی در نگارههای عصر صفوی» در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) گفت: اين اثر مربوط به هنر مينياتوری نگارگری است كه به طور خاص در دوره صفوی كه اوج تجلی هنر شيعی بوده، به اين موضوع پرداخته است و شامل بحثهای نظری و عملی در حوزه هنر نگارگری است و بخشهای عملی آن از موزه كاخ گلستان تهيه شده است.
وی افزود: مضامين شيعی طی اين دوره به صورت خاص مورد مشاهده است كه اين تصاوير شامل تفاسير آيات و روايات دينی است و به طور خاص بيشتر شامل امام علی(ع) و امام حسن(ع) میشود؛ چرا كه در دورههای قبلی شيعيان تحت تعقيب بودهاند و اين موضوع به صورت آشكار درباره ائمه(ع) كار نشده است.
رجبی همچنين عنوان كرد: در دوره تيموری هم آثار خوبی وجود دارد، اما به كثرت و كيفيت دوره صفوی نبوده است؛ در واقع اين دوره به نوعی نماد و مظهر هنر ايرانی و بالاخص هنر شيعی است و با حمايت حكام وقت از هنر، آثار زيادی بر جای مانده است.
اين پژوهشگر هنر اسلامی همچنين به رنگهای به كار برده شده در آثار شيعی اين عصر اشاره و اظهار كرد: موضوع اين موارد اسلامی است، مثلاً رويكرد آن، داستان خلقت حضرت آدم است، اما در آن نشانههايی به كار بردهاند كه شيعی بودن آن را میرساند و هنرمندانی آن را به سرانجام رساندهاند كه از رنگهای سبز درباره امام حسن(ع) و لباس حضرت علی(ع) را به رنگ خاك به كار بردهاند كه مطابق با لقب حضرت با عنوان ابوتراب است.
وی گفت: نمادهای شكلی، يكی ديگر از نشانههای هنر هنرمندان شيعی عصر صفوی است. به طور مثال درختی را نگارگری كردهاند كه دارای پنج شاخه و به معنی پنج تن آل عبا(ع) است.
دانشآموخته دانشكده هنر دانشگاه شاهد، به منابع به كار برده شده در اين اثر اشاره كرد و ادامه داد: در اين اثر كه حكم پاياننامه مقطع كارشناسی ارشد من را داشته است، منابعی چون كتابهای «حبيبالسير» و «احسن الكبار» كه در موزه گلستان نگهداری میشود، همچنين اسنادی كه استاد محمدعلی رجبی (استاد نگارگری) ايران در اختيار من گذاشتند به كار برده شده است.