به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بينالمللی قرآن(ايكنا)، حجتالاسلام احمد لطفيان سرگزی، امامجمعه نيكشهر، در جلسه گفتمان دينی كه با عنوان «تربيت اسلامی و سبك زندگی» در نيكشهر برگزار شد، اظهار كرد: از ديدگاه قرآن كريم سه نوع شخصيت اساسی وجود دارد كه عبارتند از 1) مؤمن، 2) كافر و 3) منافق. شخصيتهای مؤمن، خود دارای سه درجه شخصيتی هستند آنان كه به خود ظلم میكنند، آنان كه ميانهرو هستند و آنان كه پيشتاز هستند.
وی با بيان اينكه مشخصه بارز شخصيت كافر آن است كه دل و انديشهاش را قفل كرده؛ و راهی برای نفوذ هيچ حرف تازه و انديشه متفاوتی نگذاشته است و به همين دليل از درك حقايق عاجز است، افزود: همچنين خصوصيت بارز شخصيت منافق از ديدگاه قرآن، دوگانگی ريشهای در ظاهر و باطن است؛ به همين دليل، شخص منافق مبتلا به شك و ترديد و عدم قدرت تصميمگيری و ناتوانی در قضاوت میشود.
امامجمعه نيكشهر با اشاره به آيات فراوانی از اندوه، علل ايجادكننده آن و راههای برطرف كردن آن در قرآن كريم، بيان كرد: گاهی اندوه فراق را با ديدار، گاهی اندوه فقر را با بشارت و گاهی اندوه رسول خدا(ص) را به دلداری حضرت حق، درمان كرده است.
حجتالاسلام لطفيان گفت: در ديدگاه قرآن، ترس دو نوع است، 1) ترس پسنديده و 2) ترس ناپسند. ترس پسنديده، همان ترس از خداوند و عدالت اوست كه منجر به اصلاح رفتار میشود و ترس ناپسند، اضطرابی شديد با علت مشخصی است كه تسلط بر نفس را از بين میبرد و بايد با آن مبارزه شود.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی نيكشهر عنوان كرد: از نظر قرآن دو نوع خشم وجود دارد 1) خشم مفيد و متعادل و 2) خشم مخرب و نابهنجار. خشم متعادل، راهی برای رسيدن به هدف در مواقع لزوم است و خشم مخرب را بايد درمان كرد. قرآن كريم با توصيه به صبر و پاسخگويی با عمل نيك و با وعده بهشت و پاداش اخروی، به وسيله سفارش به بخشش و عفو، يادآوری قدرت و خشم خداوند و ... به درمان بيماری سلامتی سوز خشم و عصبانيت پرداخته است.
وی افزود: همچنين در قرآن كريم به سه نوع از مكانيسمهای دفاعی ــ روانی اشاره شده است كه عبارتند از فرافكنی، دليلتراشی و واكنشسازی. در فرهنگ قرآن يكی از راههای مؤثر و اساسی رواندرمانی، استفاده از مواعظ و اندرزهای قرآنی است، در روش رواندرمانی قرآنی، ايمان، توليد امنيت درونی و آرامش میكند، ياد خدا، آرامبخش دلهاست.
امامجمعه نيكشهر اذعان كرد: تقدم ترغيب بر تخويف، استفاده از روشهاى غيرمستقيم، چگونه گفتن و چه چيزى گفتن، توجه به پذيرش پيام نه تحميل آن، تقدم تفهيم و تحليل بر منع و جلوگيرى، تكيه بر زيبايیها، تقدم ارتباط عاطفى بر ارتباط دستورى و خشك، رعايت فصاحت و بلاغت در گفتار، ايجاد روحيه اميد و پويایى به جاى منفىنگرى و يأس، ارتباط پيوسته و مداوم به جاى ارتباطات مقطعى را میتوان از اصول عمده در تربيت اسلامى برشمرد.
حجتالاسلام لطفيان گفت: اساساً براى تحريك انسان نسبت به انجام اعمال خير، ايجاد رغبت، شوق و توجه به آثار و وجوه زيباى آن، بيش از بيان عواقب احتمالى و ترساندن از خطرات آن، مؤثر است. همچنين ايجاد ارتباط به شيوه غيرمستقيم و مشوقانه و دادن فرصت انتخاب به جوانان، بذر رغبت و علاقه و كنجكاوى را در دل آنها میروياند.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی نيكشهر با بيان اينكه در تربيت اسلامى، رعايت شخصيت اجتماعى جوانان در چگونه گفتن و چه چيزى گفتن بايد همواره لحاظ شود، افزود: برخى شيوهها كه صراحت كلامى دارند، هدفى جز تحميل پيام ندارند، لذا با پيشرفت تكنولوژى و ارتباطات نوين، بايد در انتقال پيام، سبك و سياقى لطيف و پذيرفتنى به كار برد. با بيان زيبايیهاى دين، روح حساس و لطيف جوان، جلوهگاه شايستگیها میشود.
وی با بيان اينكه تربيت اسلامى، اگر بر پايه تفهيم متناسب با سن مخاطب و تحليل متناسب با سطح فهم و توان مستمع باشد، تأثير آن بسيار بالا خواهد بود، يادآور شد: در تربيت اسلامى، فصاحت يعنى شيوایى بيان و بلاغت يعنى رسایى كلام و تأثير آن بايد در نظر گرفته شود. قرآن كريم در تربيت انسانها اميدوارى را از جانب خدا و يأس و نااميدى را از شيطان میداند.