بازخوانی «دكترين انتظار» در راديو قرآن
کد خبر: 2545284
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۱

بازخوانی «دكترين انتظار» در راديو قرآن

راديو قرآن در برنامه «دكترين انتظار» از اول شعبان‌المعظم به بررسی و تشريح مباحث مربوط به اين موضوع می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، دكترين مهدويت يا دكترين انتظار، اصطلاح نوينی است كه در سال‌های اخير در ادبيات دينی و سياسی رواج بيشتری پيدا كرده است. اصطلاح «دكترين» doctrine در فرهنگ لغات و اصطلاحات، به مفاهيمی چون اصول، آئين، مجموعة عقايد پيروان يك مكتب علمی، فلسفی، سياسی، ادبی و نيز به معنای آموزه، مشی، ايده ، فكر، انديشه، نظريه و ... اطلاق می‌شود.
كاربرد و تركيب اصطلاح «دكترين» به عنوان پيشوند «مهدويت» و «انتظار» بيانگر ابعاد بنيادين موضوع مهدويت و انتظار و جايگاه استراتژيك آن است كه می‌توان عرصه‌های مختلف حيات بشری را بر اساس آن تحليل و تفسير كرد.
همچنان كه واژة «انتظار» به معنای صحيح آن، مستلزم پويائی و تلاش در جهت رسيدن به اهداف مورد انتظار است نه سكون و ركود و بی‌تفاوتی، «دكترين انتظار» نيز يك عقيده و باور دينی حركت‌آفرينی است، حركت انسان‌های منتظر ترقی و تكامل را به سمت يك هدف راهبردی، جهت می‌بخشد. از اين نظر دكترين انتظار با تعريف صحيح از جايگاه انسان و نيازهای واقعی وی، چشم‌انداز آينده را به بهترين و زيباترين شكل ممكن، به تصوير كشيده و مكانيسم و راهكارهای تحقق جامعة فضيلت مدار را تبيين كرده و فردای روشنی را برای تاريخ بشر نويد می‌دهد و دورنمای آينده را بر اساس آموزه مهدويت در پيش روی انسان‌ها قرار می‌دهد.
راديو قرآن در ماه شعبان‌المعظم كه ميلاد منجی عالم بشريت مهدی موعود(عج) در نيمه اين ماه قرار گرفته است، در قالب 24 برنامه موضوع «دكترين انتظار» را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.
اين برنامه به كارشناسی محمد عينی‌زاده موحد از دوشنبه 20 خردادماه برابر با اول شعبان‌المعظم ساعت 20:05 برروی آنتن شبكه راديويی قرآن می‌رود. عنوان اصلی بحث اين برنامه «دكترين انتظار» و وظايفی كه منتظران بايد داشته باشند، است.
محمد عينی‌زاده موحد، كارشناس برنامه «دكترين انتظار» در مورد محورهای اين برنامه گفت: چارچوب كلی بحث در 10عنوان تقسيم‌بندی شده كه ابتدا عنوان دكترين انتظار را با هم مرور خواهيم كرد تا بعد به بررسی دكترين انتظار و اجزاء آن و اينكه چه هدفی را دارد دنبال می‌كند بپردازيم.
وی ادامه داد: در اين برنامه پس از بحث درباره كليات انتظار، سپس، مفهوم انتظار و مفهوم مهدویّت را بررسی می‌كنيم. گام بعدی در اين برنامه توجه به اهداف انتظار است‌ يعنی اهدافی كه در دكترين انتظار ترسيم می‌شود كه مباحث بسيار مهمی از جمله هدف نهايی، هدف ميانی و هدف اولی يا هدف مقدماتی مطرح می‌شود.
كارشناس برنامه «دكترين انتظار»‌ بيان كرد: منابع دكترين انتظار در برنامه معرفی می‌شود تا شنوندگان بدانند مباحثی كه در برنامه بيان شده منبع اصليشان چيست و اين ديدگاه از كجا برخاسته است همچنين، مبانی نظری دكترين انتظار و بيان مبانی عملی انتظار از جمله مباحثی است كه در «دكترين انتظار» به آن پرداخته می‌شود.
وی تصريح كرد: با توجه به اهميت رهبری در امر انتظار يكی از فصل‌ها را به بحث رهبری در دكترين انتظار اختصاص خواهيم داد و در فصل ديگر ويژگی‌ها و ابعاد انتظار، منتظر و منتظران را بررسی می‌كنيم.
عينی‌زاده موحد با اشاره به موانعی كه در دكترين انتظار در برابر تحقق اهداف پيش‌بينی و شناسايی شده وجود دارد يكی از عناوين مورد بحث در برنامه را اين موضوع برشمكرد و گفت: عنوان هشتم از موارد مورد بحث در «دكترين انتظار» توجه به موانع و مشكلات و پس از آن آسيب‌های پيش روی افراد و جامعه است و در بحث نهم به فرآيند تحقق اهداف خواهيم پرداخت.
وی افزود: سرفصل دهم عناوين بررسی شده در دكترين انتظار جمع‌بندی برنامه‌ها و بعضی از سرفصل‌هايی است كه ممكن است كمتر از يك برنامه و بعضی ديگر ممكن است چندين برنامه را به خود اختصاص دهد خواهد بود.
يادآور می‌شود، برنامه دكترين انتظار كاری از گروه قرآن و تفسير است كه شنبه تا چهارشنبه از 20خردادماه تا سوم تيرماه سال جاری به سردبيری و تهيه‌كنندگی فاطمه گنجی ساعت 20:05 به مدت 15 دقيقه برروی موج اف ام رديف 100 مگاهرتز از شبكه راديويی قرآن پخش می‌شود.
captcha