آشنايی كامل با قرآن و نهج‌البلاغه؛ شاخص‌ترين معيار نگرش صحيح به مسائل دين
کد خبر: 2574042
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰

آشنايی كامل با قرآن و نهج‌البلاغه؛ شاخص‌ترين معيار نگرش صحيح به مسائل دين

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: فعال برگزيده در دومين آئين تكريم از خادمان نهج‌البلاغه با بيان اينكه نهج‌البلاغه يك انسان آرمان‌گرای به معنای حقيقی كلمه را به تصوير می‌كشد، گفت: آشنايی كامل با قرآن و نهج‌البلاغه، شاخص‌ترين معنای نگرش صحيح از مسائل مختلف است.

محمد حداد، فعال برگزيده در دومين آئين تكريم از خادمان نهج‌البلاغه در بيست‌ويكمين نمايشگاه بين‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، به مهم‌ترين اقداماتی كه می‌توان براساس آن نهج‌البلاغه را در جامعه ترويج داد، اشاره كرد و گفت: آموزش و پرورش می‌تواند فرصتی ايده‌آل برای ترويج نهج‌البلاغه فراهم سازد.
دارنده دو رتبه اول كشوری حفظ خطبه‌ها و رتبه سوم كشوری در حفظ كل نهج‌البلاغه در ادوار گوناگون مسابقات ملی حفظ و مفاهيم نهج‌البلاغه با اشاره به نقش مؤثر حفظ نهج‌البلاغه و فراگيری اين موضوع در جامعه در كاهش غربت اين كتاب شريف اظهار كرد: كافی است كه ما اين معارف را به‌طور صحيح به مردم جهان و جامعه خودمان معرفی كنيم؛ به يقين، بيان صحيح اين معارف، دل‌ها را شيفته خود خواهد كرد.
حداد دليل اصلی مهجوريت نهج‌البلاغه را دشمنی دشمنان در طول تاريخ و كم كاری طرفداران حق می‌داند و در اين رابطه معتقد است كه اميرالمؤمنين(ع) از بدو ظهور اسلام مظلوم بوده‌اند.
وی افزود: از آنجا كه دوستی حضرت علی(ع) ميزان سنجش ايمان است؛ پس معقول است كه هر كسی سعادت دوستی حضرت را پيدا كند، زيرا همه افراد اهل ايمان نيستند و در زمان كنونی، دليل غربت حضرت امير(ع) نيز همين است.
اين فعال قرآنی در ادامه تأكيد كرد: اگر به جامعه جهانی نگاهی بيندازيم آن را جامعه با ايمانی نمی‌يابيم كه محبت حضرت علی(ع) در آن باشد؛ امروز اكثريت كفر، قدرت را در دست دارند و اقليت ايمانی با عزتی كه دارند، صاحب قدرت مادی نيستند.
وی كه نهج‌البلاغه را در سال تحفيظی 86-85 و در 15 سالگی و به‌مدت يك‌سال حفظ كرده است، گفت: با هدف تلفيق قرآن و عترت و از آنجا كه به حق، نهج‌البلاغه را «اخ‌القرآن» ناميده‌اند، برای فهم بيشتر معارف قرآن، حفظ نهج‌البلاغه را آغاز كردم و اگر بخواهم بزرگترين درسی كه از نهج‌البلاغه گرفتم را در يك كلام خلاصه كنم؛ آن كلام، آرمان‌گرايی خواهد بود؛ نهج‌البلاغه يك انسان آرمان‌گرای به معنای حقيقی كلمه را به تصوير می‌كشد كه هر انسان حق طلب و غير مغرضی را شيفته خودش خواهد كرد.
حداد اضافه كرد: حفظ قرآن مقدمه و دروازه‌ای است برای ورود به وادی فهم و درك قرآن؛ حفظ قرآن، فرصت تدبر در قرآن را برای انسان مهيا می‌كند و اينكه لازمه عمل به هر چيزی، شناخت و آشنايی با آن است.
وی با اشاره به منويات مقام معظم رهبری در تربيت 10 ميليون نفر حافظ قرآن كريم، لزوم انجام اقداماتی در جامعه امروز و در مقابل هجمه‌های ضد فرهنگی را ضروری دانست و گفت: به يقين، معرفی درست و صحيح معارف قرآن به مردم اثر خود را خواهد گذاشت و موجب جذب افراد جامعه به سمت قرآن خواهد شد چراكه قرآن مطابق با فطرت انسان‌ها است كه در اين زمينه، رسانه نقش مهمی را بر عهده دارد.
اين فعال برگزيده در پايان با اشاره به اين مطلب كه قرآن و نهج‌البلاغه، آدمی را در مقابل مفاسد و خطرات جامعه امروز واكسينه می‌كند، گفت: آشنايی كامل با قرآن و نهج‌البلاغه به معنای يافتن نگرش صحيح در مورد مسائل مختلف است و به هر ميزان كه اين آشنايی بهتر صورت بگيرد، نگرش انسان را تصحيح خواهد كرد و اين بديهی است كه اگر شخصی نسبت به مسائل مختلف زندگی ديد درست و صحيحی داشته باشد، دچار خطا و انحراف نخواهد شد.
لازم به ذكر است كه محمد حداد، والدين و حجت‌الاسلام مجتبی حسن‌زاده را از مشوقان خود می‌داند و بهترين خاطره‌اش را از دوران حفظ قرآن و نهج‌البلاغه، ديدار با علامه حسن‌زاده‌آملی عنوان می‌كند.
captcha