تعيين سطح مؤسسات؛ مهمترين شاخصه برای شناسايی نخبگان قرآنی
کد خبر: 2581787
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳
نظارت و سطح‌بندی مؤسسات قرآنی/15

تعيين سطح مؤسسات؛ مهمترين شاخصه برای شناسايی نخبگان قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدير واحد خردسالان و بانوان جامعةالقرآن‌های كشور گفت: با سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، مراكز تخصصی قرآنی شناسايی شده و اطلاعات گسترده‌ای در زمينه حضور نخبگان قرآنی در اين مراكز به‌دست می‌آيد.

پروانه كمالی، مدير واحد خردسالان و بانوان جامعةالقرآن‌های كشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بين‌المللی قرآن (ايكنا)، در رابطه با اين كه سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثيری در سرعت‌بخشی ورود قرآن‌آموزان به مرحله كسب مهارت‌های تخصصی قرآن دارد? گفت: با سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، علاقه‌مندان به شركت در دوره‌های آموزشی متوجه می‌شوند كه با توجه به ميزان استعدادی كه دارند، بايد در كداميك از مؤسسات قرآنی ثبت نام كنند و به اين ترتيب مؤسسات قرآنی نيز سعی در كيفی‌سازی فعاليت‌های آموزشی خواهند كرد.
وی در مورد اين كه سطح‌بندی فعاليت‌های مؤسسات قرآنی بايد براساس چه اصولی صورت پذيرد، عنوان كرد: سطح‌بندی مؤسسات قرآنی بايد بر اساس كيفيت خروجی‌ها، نحوه ارائه آموزه‌‌ها، دانش و تجربه مربيان از نظر مهارت‌های قرآن‌‌آموزی و فضای آموزشی و امكانات اين مراكز صورت پذيرد.
كمالی در رابطه با تأثير سطح‌بندی مؤسسات قرآنی بر فضاسازی قرآن و تقويت معلمان و مدرسان قرآنی، اظهار كرد: سطح‌بندی مؤسسات قرآنی بايد همراه با اعطای كمك‌های مادی صورت پذيرد و بايد از مؤسساتی كه از نظر آموزشی در سطح عالی قرار دارند، حمايت‌های مادی و معنوی به عمل آيد و در واقع برای مؤسسات پيشرفته پس از اعطای مجوز، بودجه‌ای تعيين شود.
وی درباره اين كه سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثيری بر روند شناسايی مراكز قرآنی دارد، افزود: با سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، مراكز قرآنی برتر شناخته می‌شوند و از سوی علاقه‌مندان مورد استقبال قرار می‌گيرند و اين امر موجب ايجاد انگيزه و جذب مشاوران قرآنی و كارشناسان خبره در ساير مراكز قرآنی می‌شود.
مدير واحد خردسالان و بانوان جامعةالقرآن‌های كشور در رابطه با اين كه برگزاری مسابقات قرآنی چه تأثيری در مشخص شدن سطوح آموزشی مؤسسات قرآنی دارد، تصريح كرد: برگزاری مسابقات قرآنی موجب ايجاد فضای رقابتی بين قرآن‌آموزان می‌شود و در نهايت نيز تعداد برترين‌ها در هر مركز نشان‌دهنده سطح فعاليت مؤسسه خواهد بود و برای پيشبرد اهداف آموزشی در اين مراكز بايد نهادهای قرآنی حمايت‌های مادی و معنوی خود را اعمال كنند.
وی با اشاره به سطح‌بندی مؤسسات و انطباق آنها با استاندارد‌های موجود، اضافه كرد: بايد استاندارد‌هايی برای سطح‌بندی مؤسسات قرآنی وجود داشته باشد، اما با توجه به اينكه كه بودجه خاصی به مؤسسات قرآنی اختصاص داده نشده است، اين مراكز از جهت فضای آموزشی در وضعيت مطلوبی قرار ندارند، ولی از نظر آموزشی می‌توان استانداردهايی را برای ارتقاء روش‌های آموزشی لحاظ كرد.
كمالی با اشاره به ضرورت‌ و چالش‌های سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، بيان كرد: اگر سطح‌بندی‌ها با توجه به واقعيت‌ها صورت پذيرد، موجب برقراری عدالت بين مراكز قرآنی خواهد شد و اين امر بايد توسط گروهی صورت پذيرد كه شاخص‌های قرآنی بوده و مورد قبول همگان باشند، در اين صورت استانداردها تعيين‌كننده خواهد بود و با تحقق اين امر مؤسسات با موانع مواجه می‌شوند و به خوبی عمل نمی‌كنند.
وی در پايان با اشاره به نقش اساتيد، مديران و فعاليت‌های پژوهشی در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی خاطرنشان كرد: هر مؤسسه‌ای بايد بخش پژوهشی داشته باشد و پژوهش و تحقيقات قرآنی يكی از فعاليت‌های تأثيرگذار مؤسسات است كه بايد در كنار بخش آموزش به آن توجه شود تا بتوانند روش‌های جديد آموزش قرآن را ارائه دهند و مجوزها نيز بايد با توجه به سطح فعاليت مؤسسات قرآنی ارائه شود.
captcha