به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، صبح امروز 8 آذر در مراسم معارفه محمد فرهادی، وزیر علوم و تحقیقات که روز چهارشنبه با رأی حداکثری نمایندگان مجلس توانست به عنوان وزیر به ساختمان هرمزان راه پیدا کند، در وزارت علوم برگزار شد.
در ابتدای جلسه، محمد علی نجفی، سرپرست سابق وزارت علوم با بیان اینکه در این مدت در عین حال که مسئولیت مقطعی داشتم، اما هیچگاه نگاه مقطعی وجود نداشت، گفت: در طول این سه ماه علاقهام به مسائل آموزش عالی بیشتر از گذشته شده است. در سال 63 که از این وزارتخانه رفتهام در تمام این سی سال در دانشگاهها تدریس میکردم اما در این سه ماه مطالب جدیدی یاد گرفتم و با همکاران خیلی خوبی کار کردم و به هیچ عنوان احساس موقتی بودن نداشتم.
نجفی با بیان خوش آمد به حاضران گفت: یک دوره شیرین و هیجان انگیز هر چند کوتاه در وزارت علوم طی شد مجدداً با همکاران گذشته به همکاری پرداختم و با دوستان جدیدی همکاری داشتیم. بسیار دوران خوبی بود و شاهد تلاش شبانه روزی همکارانم در وزارت علوم و سایر دانشگاهها بودم.
وی با بیان خیر مقدم به دکتر فرهادی، گفت: ایشان از مدیران لایق نظام هستند. در این ایام ایشان قبول کردند که این مسئولیت را بپذیرند و صفحهای پر افتخار دیگری بر کارنامه علمی خود بیفزایند.
نجفی با بیان اینکه در حال حاضر روح همکاری و همدلی بر مجموعه حاکم شده است، گفت: به هر میزان و هر شکلی که صلاح دیده شود در خدمت نظام آموزش عالی کشور خواهم بود.
در ادامه مراسم جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور گفت: توفیق مجددی نصیب شده که در جمع دوستان حاضر شوم. معرفی 5 وزیر و 2 سرپرست باعث شده که مراسم متعددی برگزار شود. این معرفیهای پی در پی نشان میدهد جایگاه آموزش عالی جایگاه مهمی است و اینکه چرا رئیس جمهور اصرار دارد که مدیریت این بخش همسو با نظر دانشگاهیان کشور انتخاب شود. توسعه علمی پیشنیاز توسعه پایدار است و شرط لازم برای این کار مشارکت فعال دانشگاهیان در عرصه توسعه تلقی میشود.
وی افزود: اگر توسعه علمی مسئله مشترک و ملی در کشور شود و سطح علم بالای سر اقتصاد و سیاست قرار گیرد و اگر در پرداختن به مسائل جامعه و اولویت بندی از علم تبعیت کنیم، مسیر توسعه در جوانب دیگر هم باز خواهد شد. باید نگاهمان به نهادهای علمی و دانشگاهی از همین زاویه و از منظر توسعه علمی باشد نه از منظر سیاست دولت در عین احترام به دغدغه سیاسی مخالفان خود به صراحت نشان داده که تفاهم با دانشگاهیان و نخبگان کشور را مبانی سیاست خود قرار داده است. وزارت علوم همواره از رکنهای رکین این ملت است.
وی عنوان کرد: هیچ یک از اقدامات مسئولان این وزارتخانه جدا از برنامههای دولت نبوده است و ما نیازمند عزم ملی برای توسعه علمی کشور هستیم. در این مدت از همه کسانی که صادقانه به میدان آمدند و نشان دادند که چنین فکر میکنند و به طور مشخص میلی منفرد، فرجی دانا، نیلی، دانش آشتیانی و فرهادی که به دعوت دولت تدبیر و امید در دعوت مسئولیت نه نگفتند، تشکر میکنم. هیچ یک از این مدیران به دنبال شهرت و امتیازخواهی نبودند و به مصلحت شخصی اصرار نکردند. شهادت میدهم که هیچ باندی این وزارتخانه را قبضه نکرده است. از نیلی احمد آبادی و دانش آشتیانی تشکر میکنم که دعوت دولت را به رغم تمایل پذیرفتند و معنای سلامت اخلاقی آنها را در این روند بهتر میتوان فهمید.
جهانگیری افزود: دکتر نجفی خوش درخشید، اما متاسفانه دولت مستعجل بود. تواضع و مدارای او مدیریت عالی و موفق وی بر وزارت توانست مسائل مهمی از این دستگاه را حل کند که یکی از آنها موضوع بورسیه تحصیلی بود. ایشان بعد از فرجی دانا این مسئولیت را پذیرفت و در حفظ نیروهای توانا هیچ کوتاهی نکرد و این سرمایه بزرگی است.
جهانگیری با بیان اینکه با قبول فرهادی گره از کار فرو بسته این وزارت باز شد، گفت: تعامل جدیدی از دولت، مجلس و دانشگاه به منصه ظهور رسید. فرهادی بعد از 29 سال دوباره به این وزارتخانه برگشت و قطعاً با پشتوانه علمی که دارند موفق خواهند بود. توان علمی و مشی اعتدال دکتر فرهادی با دیگران تفاوتی ندارد و به اصلاح امور و اولویت نگاه علمی و نگاه سیاسی در دانشگاه معتقد است و سیاستهای دولت را در زمینهای پیشبرد قانون و مبارزه با فساد پیش خواهد برد. قطعا مدیران شایسته وزارت هم در این راه یار و یاور ایشان خواهند بود. تجاریسازی علم از رئوس برنامههای ایشان است و خوشحال هستم در روزهای مهمی مثل 16 آذر روز دانشجو و 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه ایشان در این وزارت حضور خواهند داشت.
جهانگیری با اشاره به دو نکته در رابطه با مسائل کشور گفت: دولت تدبیر و امید در دوران خاص مسئولیت پذیر است که نیازمند برنامه ریزی دقیقی بود که حمایتهای رهبر سبب شد دستاوردهای خوبی شاهد باشیم. یکی از مسائل مهم مسئله هستهای بود. رئیس جمهور تیمی قوی برای مذاکره انتخاب کرد و از دستاوردهای علمی و حقوقی ملت ایران دفاع کند. مدیریت رئیس جمهور در چارچوب خطوطی که رهبر ترسیم کردهاند بود.
وی افزود: دو هدف عمده تثبیت دستاوردهای هستهای و برداشتن تحریمهای ظالمانه مورد نظر است امروز کسی تردید ندارد که باید در خاک کشورمان فناوری هستهای داشته باشیم و تحریمهای ظالمانه باید برداشته شود. تحریم و فشار راه نادرستی بود که علیه ملت ایران انتخاب شد. کشورهای مذاکرهکننده نیاز به زمان بیشتری داشتند و سخنان رهبر در این رابطه که قرار عادلانه و عقلانه را قبول میکنیم، بسیار مهم بود.
هیئت ایرانی بنا به تائید مکرر رهبر حق در مقابل حرف زور ایستادگی کرده و در این راهی که تاکنون رفتهایم، با پشتیبانیهای رهبر امیدواریم به توفق خوبی با 5+1 برسیم و تحریمها رفع شود.
وی با اشاره به بحث مسائل اقتصادی گفت: دولت توفیقات خوبی داشته است که کنترل نرخ تورم و اجرای فاز دوم هدفمندی تورم از 42 درصد رسیده است توفیق بزرگی بوده است و در برخی از سازمانهای اقتصادی بینالمللی به عنوان دستاورد مهم دولت در زمان کوتاه اعلام شده. در قالب لایحهای حمایت از صادرات غیر نفتی، تولیدات داخلی و بهبود فضای کسب و کار از سوی دولت تقدیم مجلس شده اما متاسفانه هنوز این لایحه از مجلس به دست دولت نرسیده است.
وی افزود: یکی از سیاستهای مهم رهبر سیاست اقتصاد مقاومتی بوده است و رویکرد ما به این سیاست شعاری نیست و باید در چارچوب علمی با آن برخورد کرد. تاکنون دهها نشست و دهها جلد کتاب در مورد این لایحه برگزار و تدوین شده و ما معتقد هستیم که همان طور که رهبر گفت اگر به توافق نرسیم اقتصاد مقاومتی را داریم. اقتصادی که درون زا و برون گرا است که به ظرفیتهای کشور نگاه میکند و با تعامل به بیرون بتواند جایگاه خود را به دست بیاورد.
وی در پایان گفت: امیدواریم شاهد یک دوره جدید فعالیت و شکوفایی در وزارت علوم باشیم.
بنابراین گزارش محمد فرهادی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری با عرض تشکر از نمایندگان که به وی رای اعتماد دادند گفت: امیدوارم همراه با مسئولان و همکاران دانشگاهی وزارت علوم و تعامل با نهادهای دیگر و وزارتخانههای دیگر در این عرصه موفق باشم.
وی افزود: 29 سال پیش ورود من به وزارت فرهنگ و آموزش عالی آن دوره به واسطه دکتر نجفی بود. از وزرای دولت تدبیر و امید تشکر میکنم. برنامهها در حوزه علمی و فناوری ماموریت این حوزه است و با توجه به اسناد بالا دست و سند تحول در نظام آموزش عالی و سند 1404 وظایف وزارت علوم و رهنمودهای رهبر در این عرصه اگر مجدانه مورد توافق قرار گیرد، بسیاری از مسائل در حوزه مربوط به بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حل میشود.
وی عنوان کرد: تربیت نیروی انسانی کار آمد و گسترش مرزهای دانش از اهداف عمده است دانشگاهها به دانشگاههای کار آفرین تبدیل شوند و در واقع دانشگاههای نسل سوم ایجاد شوند که این کار مبتنی بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. از اهداف دیگر این است که در زمینه اقتصاد دانش بنیان پیش برویم. دانشگاههای ثروت آفرین به عنوان موتور متحرک اقتصاد ملی مورد توجه قرار گیرند و بازبینی رشتههای جدید را مورد توجه قرار دهیم. در زمینه مقاوم سازی اقتصاد ملی به طور مستقیم این موضوع به مجموعه آموزش عالی برنمیگردد، اما برای تحقق اقتصاد دانشبنیان، آموزش عالی نقش مهمی دارد.
وی افزود: سالانه حدود یک میلیون نفر فارغ التحصیل داریم و تا پایان برنامه هشتم توسعه هزینه کار آفرینی فارغ التحصیلان بالبغ بر یک میلیون و هشتصد میلیارد تومان است.
وی عنوان کرد: باید به متن بپردازیم و از حواشیهای که میتواند مانعی بر سر راه باشد و وقت را هدر دهد اعتراض کنیم. در رابطه با ارتقای علمی دانشگاهها توسعه غیر هدفمند آموزش عالی ابلاغ بودجه و نیروی انسانی است. باید تعداد دانشگاهها، دانشجویان و سطوح را براساس نیاز مشخص کنیم. صیانت از مسائل فرهنگی باید مورد توجه باشد، انگیزهها به دانشگاهها برگردد و کارآموزی را تبدیل به کارورزی کنیم. اینها از برنامههای است که همه باید کمک کنند و فرصت زیادی نیز نداریم.
فرهادی در زمینه علوم انسانی گفت: تحول در این عرصه به شدت مورد توجه است و ستاد تحولی که تشکیل شده به طور جدی در این عرصه فعالیت میکند. امیدوارم با همکاری و همیاری دانشگاهیان و نهادها و ارگانها وظیفه خود را با خوبی انجام دهیم و شاهد تحولی اساسی در مجموعه آموزش عالی باشیم.
در پایان این مراسم حکم رئیس جمهور به آقای فرهادی قرائت شد و توسط جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به این تقدیم شد.