کد خبر: 2618711
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
نشست بررسی اعطای مدرک کارشناسی به حافظان؛

قانون اعطای مدرک به حافظان نیازمند بازنگری است/ آفت کلاس‌های شبه‌کنکوری مؤسسات حفظ

گروه دانشگاه: کارشناسان حاضر در نشست «اعطای مدرک به حافظان قرآن، آسیب‌ها و فرصت‌ها» بر بازبینی و آسیب‌شناسی قانون اعطای مدرک کارشناسی به حافظان کل قرآن کریم تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست «اعطای مدرک کارشناسی قرآن و حدیث به حافظان قرآن؛ آسیب‌ها و فرصت‌ها» بعدازظهر امروز، دوشنبه 24 آذرماه با حضور محمدعلی لسانی‌فشارکی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، مجید معارف، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در سالن کنفرانس خبرگزاری بین‌المللی قرآن برگزار شد.
مجید معارف در ابتدای این نشست صحبت‌های خود را با ذکر احادیثی در زمینه ارج و منزلت حافظان قرآن آغاز کرد و گفت: اینکه رسول اکرم(ص) می‌فرمایند «أشرافُ اُمّتی حَمَلَةُ القرآنِ و أصحابُ اللیلِ» و یا «لایُعَذِّبُ اللهُ قَلبًا وَعَی القُرآنَ» نشان می‌دهد که در سیره رسول‌الله(ص) امتیازات معنوی و مادی برای حافظان قرآن در نظر گرفته شده است.
وی افزود: در سیره آموزشی رسول اکرم(ص)، نظامی وجود دارد که علامه عسکری از آن به عنوان «نظام المفاضلة بالقرآن» اشاره می‌‌کند که ترجمه فارسی آن نظام امتیازی در سایه قرآن است. پیامبر(ص) به حفظ قرآن کریم بسیار اهمیت می‌د‌‌‌ادند و در بین اصحاب نیز به دنبال جاانداختن این سنت حسنه بودند.

اعطای مزایا به حافظان قرآن در زمان پیامبر(ص) هم بود
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اعطای برخی مقامات مادی، معنوی، سیاسی، اجتماعی و ... توسط پیامبر(ص) به اصحاب بر پایه اندازه‌گیری معلومات قرآنی بود، تصریح کرد: این مقامات از  پیش‌نمازی حافظ قرآن در مساجد شروع می‌شود و تا مسئولیت و امارت و سپردن فرماندهی سپاه در جنگ‌ها ادامه پیدا می‌کند. این برتری و امتیاز ادامه دارد تا زمانی که حتی اگر حافظ قرآن در قبرهای دسته‌جمعی دفن شود، لازم است که جنازه او بالاتر از سایر اموات در همان قبر جمعی باشد.

موافقت با چنین طرح‌هایی به معنای بی‌نقص بودن آن نیست
معارف با اشاره به آیه «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ»، گفت: دانش قرآنی سرآمد دانش‌های اسلامی است پس باید حافظان قرآن به دلیل رنج و زحمتی که برای حفظ قرآن کریم متحمل می‌شوند مورد قدردانی‌هایی قرار بگیرند که در حال حاضر یکی از این جوایز اعطای مدرک کارشناسی علوم قرآن و حدیث است که با توجه به اینکه قانون هم شده است باید به آن احترام گذاشت اما باید دستاوردهای مثبت یا منفی آن مورد بررسی ویژه قرار بگیرد.
وی یادآور شد: اینکه موافق چنین مزایایی باشیم مثل اعطای مدرک به این معنا نیست که چنین قوانین و مزایایی بدون نقص هستند و اگر هم مخالف باشیم نشان‌دهنده مخالف بودن با سنت حفظ قرآن کریم نیست.

برای اولین‌بار طرح اعطای مدرک به حافظان قرآن را ارائه دادم
در ادامه این نشست که از ساعت 13 آغاز شد، محمدعلی لسانی فشارکی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این افتخار را دارم که برای اولین بار چنین طرحی را مطرح کردم، گفت: در هشتمین سمینار حافظان و قاریان کشور که در مشهد مقدس برگزار شد، از طرف رادیو قرآن باید در آن همایش سخنرانی می‌کردم. در همان سمینار برای اولین بار بحث اعطای مدرک به حافظان قرآن را با توجه به مدرک‌گرا بودن جامعه و اینکه داشتن مدرک دانشگاهی یکی از ملاک‌های برتری در جامعه شده بود، مطرح کردم.
لسانی‌فشارکی افزود: در آن سمینار پیشنهاد شد تا به افرادی که به معنا و تدبر در قرآن کریم نیز مسلط هستند، مدرک کارشناسی ارشد و افرادی که در حد مفسر قرآن کریم مطرح هستند و حافظ قرآن کریم نیز هستند، مدرک دکترا اعطا شود. بعد از ارائه چنین طرحی هرگز به ذهنم خطور نکرد و این انتظار نیز وجود نداشت که این مدرک کارشناسی که قرار است اعطا شود علوم قرآن و حدیث باشد؛ چرا که رشته علوم قرآن و حدیث، چارچوب‌ها و قاعد‌ه‌ای خاص خود را دارد.

تلخ و شیرین حضور حافظان کل در سر کلاس
مدیرگروه مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه در سر کلاس‌های درس و همزمان تا امروز شاهد شکل‌گیری دو مسئله تلخ و شیرین که نتیجه چنین طرحی است، مواجه شده‌ام، گفت: اینکه در کلاس‌های رشته علوم قرآن و حدیث حافظان کل قرآن حضور داشته باشند بسیار شیرین و لذت‌بخش است و تا جایی که بحث در مورد قرآن است همه چیز لذت‌بخش است، اما با توجه به اینکه بخشی از این رشته، مربوط به حدیث است بلافاصله مسئله تلخ ماجرا خود را نشان می‌دهد.

چاره‌جویی سطح علمی پائین حافظان نسبت به سایر دانشجویان
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: حافظان کل قرآن کریم که در کلاس‌های رشته علوم قرآن و حدیث حضور دارند، از سطح علمی پائین‌تری نسبت به سایر افراد حاضر در کلاس برخوردار هستند که این امر نیاز به بررسی دارد. تا حدودی هم باید اظهار تأسف کرد که تاکنون به فکر چاره‌‌جویی برای این موضوع نیفتاده‌ایم.

موارد مطرح شده در کلاس‌ها فراتر از اطلاعات حافظان است
یکی دیگر از سخنرانان این نشست، لاله افتخاری، رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی بود، وی در سخنان خود با تأکید بر این موضوع که در سر کلاس‌های درس در رشته علوم قرآن و حدیث که حافظان قرآن نیز حضور دارند، از اطلاعات و اشراف آنها به آیات خرسند است، گفت: با اینکه این اشراف بر آیات مزیت خوبی است، اما چند مطلب مطرح است که اولین آن هم این است که حافظان قرآن در رشته علوم قرآن و حدیث تحصیل می‌کنند و بخشی از این رشته مربوط به علم حدیث است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مواردی که در زمینه حدیث در کلاس‌ها ارائه می‌شود، فراتر از معلومات حافظان قرآن است، اظهار کرد: به همین دلیل است که روند حرکت این دانشجویان در کلاس‌ها هماهنگ با سایر دانشجویان نیست. برای اینکار یا باید بنیه علمی آنها را تقویت کرد و یا اینکه با استفاده از توان علمی خود وارد دانشگاه شوند.

حافظان بنیه علمی خود را تقویت کنند
رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که باید چکار کرد تا چنین دانشجویانی به نسبت سایر دانشجویان احساس ضعف نکنند؟ یادآور شد: این قبیل افراد یا باید قبل از ورود به دانشگاه بنیه علمی خود را تقویت کنند و یا اینکه نگاه به این موضوع را تغییر دهیم. این امر نیاز به بررسی‌های بسیار بیشتری دارد.
افتخاری در ادامه به بیان مواردی درباره این طرح و چگونگی تصویب آن در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: طرح اعطای مدرک کارشناسی به حافظان کل قرآن کریم در سال 1375 تصویب و یک سال بعد اجرایی شد. در این طرح و براساس یک ماده واحده مقرر شد تا وزارت علوم آن زمان به حافظان قرآن کریم براساس شرایط خاصی مدرک کارشناسی اعطا کند.
وی اظهار کرد: در آن زمان برگرفتن آزمون و گذراندن پیش‌نیازهای اختصاصی تأکید شده است. اگر دروس اختصاصی لحاظ و همه شرایط کاملاً فراهم شود و متخصصان این رشته سرفصل‌ها را به خوبی مشخص کنند و حافظان قرآن نیز از طریق آزمونی که با ضوابط جدید گرفته شود وارد دانشگاه شوند موثر خواهد بود.
رئیس فراکسیون قرآن وعترت مجلس شورای اسلامی در ادامه به تبصره‌هایی که برای این قانون در نظر گرفته شده است اشاره کرد و گفت: یکی از تبصره‌های این ماده واحده این است که برای تحصیلات تکمیلی باید در آزمون‌های تمامی دروس حضور داشته باشند و رساله خود را نیز ارائه دهند که براساس این حافظان کل قرآن می‌توانند سر کلاس حضور نیابند.

کلاس‌های شبه‌کنکوری مؤسسات حفظ قرآن

در ادامه نشست مجید معارف گفت: آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد، این است که مؤسساتی به ‌عنوان مؤسسات حفظ قرآن فعال شده‌اند که می‌توانند داوطلبان را در مقاطع مختلف مثلاً راهنمایی و دبیرستان پذیرش کنند. بعد همین مؤسسات برای افراد کلاس‌های شبه‌کنکوری می‌گذارند و یکسری اطلاعات را به شکل کپسولی به ذهن افراد انتقال می‌دهند.
وی افزود: به نظر می‌آید میانبری زده شده و نه تنها لیسانس بلکه دیپلم و ... هم حذف شده است و به سمت کارشناسی ارشد جهشی می‌زنند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ضمن اشاره به اینکه قرار گرفتن در سنوات تحصیلی، بلوغی را ایجاد می‌کند، عنوان کرد: چهار سال رفتن به دانشگاه برای طی دوره کارشناسی، جهان‌بینی و پختگی را ایجاد می‌کند و بر اساس درس‌های تخصصی به دوره ارشد شرکت می‌کنند.
وی ادامه داد: برای کسی که در دوره راهنمایی صرفاً از طریق حفظ قرآن موفق می‌شود به دوره ارشد وارد شود، بسیاری از جاهایی که می‌توانسته رشد کرده و تجربه کسب کند، حذف می‌شود.
تجربه مشابه دانشگاه آزاد
معارف با اشاره به تجربه مشابهی در دانشگاه آزاد گفت: در دانشگاه آزاد در اوایل انقلاب و در سال اولی که این دانشگاه تشکیل شده بود، آن‌ها در راستای بی‌اعتباری مدرک‌گرایی گفتند که هر کسی بتواند در کنکور دکتری ما قبول شود، ولو اینکه لیسانس و ارشد نداشته باشد، می‌تواند در کلاس‌ دکتری بنشیند. یکی از دوستان ما که طلبه فاضلی بود در آزمون شرکت کرد و قبول شد. دو سال از دوره دکتری را گذارند و به مرحله دفاع رسیده بود. در همین یکی دو سال دانشگاه آزاد این قاعده را بازنگری کرد و به او گفتند که شما می‌توانید دکتر شوید اما باید در سطح لیسانس و ارشد شرکت کنی و این شخص همزمان در سه سطح ثبت نام و تحصیل کرد.
لزوم اصلاح قانون حفظ از جهات مختلف
وی عنوان کرد: فردی که سر کلاس فوق لیسانس می‌نشیند، یک بعد آن این است که معلومات تخصصی است و یک بعد دیگر این است که این معلومات برایش مفید خواهد بود یا نه. در دوره لیسانس پایه‌ اصول مطرح می‌شود، در دوره فوق لیسانس چالش‌ها مطرح می‌شود و در دکتری اساس چالش‌ها را پیش رو می‌کشیم. چون معتقدیم شخص ظرفیت و توانش را دارد. وقتی من اسناد مباحث اختلافی را برای دانشجو مطرح می‌کنم، وقتی دانشجویان در یک سطح نباشند مشکل ایجاد می‌شود. این قانون از جهات مختلف نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

باید بدانیم حافظ را در چه سطحی تعریف می‌کنیم
لاله افتخاری در ادامه این نشست با بیان اینکه باید ببینیم در کجا می‌خواهیم از این افراد استفاده کنیم، گفت: اگر به سیره پیامبر(ص) توجه کنیم می‌بینیم که از همان ابتدا تا انتها در سیره ایشان، حافظ و عامل به قرآن جایگاه ویژه‌ای دارد و از بقیه برتر محسوب می‌شود.
وی افزود: باید ببینیم این افراد در کجا به کار گرفته می‌شوند. اگر این اشخاص وارد عرصه حافظ‌پروری شوند تجربه هم به کمکشان می‌آید و قطعاً موفق خواهند شد. مثال بارز آن استاد مولایی است، شاید ایشان قاری برجسته‌ای نبودند ولی قاری‌پرور بودند. یک وقت ممکن است فرد دانش زیادی داشته باشد اما نمی‌تواند حافظ پرورش دهد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با بیان اینکه باید بدانیم حافظ را در چه سطحی تعریف می‌کنیم، اظهار کرد: بخشی از دانشگاه پژوهش، نگاه علمی و ... است، بالاخره باید دوره‌هایی را بگذارنند. مدرک بدهیم ولی تعریف کنیم که این مدرک در کجا کارآمدی داشته باشد.

ضوابط ارزیابی حافظان قرآن کریم
وی به ضوابط ارزیابی حافظان قرآن کریم که مصوب پانصد و هفتاد و سومین جلسه مورخ 08/09/1384 شورای عالی انقلاب فرهنگی است اشاره کرد و گفت: این ضوابط دو مصوبه دارد که لازم‌الاجرا هستند.
افتخاری در ادامه این مصوبات را به این شکل عنوان کرد: «در جلسه 573 مورخ 8/9/84 شورای عالی انقلاب فرهنگی ضوابط ارزیابی حافظان قرآن کریم تصویب شده است.
ماده یک: به‌منظور ساماندهی و تسهیل خدمت‌رسانی دستگاه‌های اجرایی کشور به حافظان قرآن کریم، هر سال حداقل یک دوره آزمون تخصصی حفظ قرآن کریم، به شرح مواد این آیین‌نامه، برگزار و به قبول‌شدگان مدرک تخصصی حفظ قرآن اعطا می‌شود.
ماده دو: در این آیین‌نامه، حافظ به کسی اطلاق می‌شود که توانایی دارد آیات قرآن را به‌صورت روان، فصیح و همراه با درک معنای آیات از حفظ بخواند.
ماده سه: مدرک تخصصی حفظ قرآن، در پنج درجه و با عناوین و شرایط زیر اعطا خواهد شد:
1. استاد حفظ قرآن حافظ ممتاز قرآن، آشنا با تفسیر و علوم قرآنی و دارای 10 سال سابقه تدریس و تربیت حافظان قرآن
2. حافظ ممتاز قرآن تسلط بر تلاوت مرتل کل قرآن از حفظ، ترجمه آیات و مفردات قرآن
3. حافظ کل قرآن تسلط بر خواندن کل قرآن از حفظ، همراه با درک معنای آیات
4. حافظ 20 جزء قرآن تسلط بر خواندن بیست جزء پیوسته قرآن از حفظ؛ همراه با درک معنای آیات
5. حافظ 10 جزء قرآن تسلط بر خواندن 10 جزء پیوسته قرآن از حفظ؛ همراه با درک معنای آیات
ماده چهار: به‌منظور تصویب ضوابط علمی و دستورالعمل‌های اجرایی و نظارت بر برگزاری آزمون‌ها، شورایی متشکل از هفت نفر از کارشناسان و متخصصان قرآنی، به شرح ذیل در سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل می‌شود:
1ـ سه نفر از استادان برجسته حفظ قرآن (با معرفی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس
سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ـ هر کدام یک نفر)
2ـ دو نفر استاد تفسیر و علوم قرآنی ـ ترجیحاً حافظ قرآن (با معرفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مدیریت حوزه علمیه قم ـ هرکدام یک نفر)
3ـ یک نفر حافظ و استاد قرائت قرآن (با معرفی اتحادیه تشکل‌های قرآنی کشور)
4ـ بالاترین مقام مسئول فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی (دبیر شورا)
تبصره یک: عضویت اعضای بندهای 1 تا 3 برای مدت سه سال خواهد بود و انتخاب مجدد
آنان بلامانع است.
تبصره دو: رئیس شورا از بین اعضای حافظ قرآن شورا و با رأی آنان برای مدت سه سال
انتخاب می‌شود . مصوبات شورا با امضای رییس ابلاغ می‌شود.
تبصره سه : مدرک تخصصی حفظ قرآن با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان
تبلیغات اسلامی صادر خواهد شد.
ماده پنج : دارندگان مدرک تخصصی حفظ قرآن، از مزایای درجات یک تا پنج هنری، موضوع
مصوبه جلسه 547 شورای عالی انقلاب فرهنگی برخوردار خواهند شد.
ماده شش: از ابتدای مهرماه 1385، استفاده از هر گونه مزایای قانونی مربوط به حافظان قرآن در مراکز مختلف کشور، برای متقاضیان جدید، منوط به ارائه مدرک تخصصی حفظ قرآن مندرج در این آیین‌نامه است.
ماده هفت: این آیین‌نامه در هفت ماده و سه تبصره در جلسه مورخ 8 /9/ 84 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و جهت اجرا به سازمان تبلیغات اسلامی ابلاغ می‌شود».

موضوع این قانون ادامه تحصیل نیست
وی در ادامه با بیان اینکه این قانون وضع شده است اما موضوعش ادامه تحصیل نیست، عنوان کرد: اما اولویت‌دهی و امتیازدهی از طریق دستگاه‌های خدمت‌رسان را مورد توجه قرار داده است.
افتخاری در پاسخ به پرسشی با این مضمون که نظر وی در رابطه با اعطای این مدرک چیست؟ آیا این قانون نقص دارد یا اینکه دوره کارشناسی دوره ساده‌ای است؟ گفت: این قانون که در سال 75 تصویب شده و ما هیچ نقشی در آن نداشته‌ایم با شرایطی وضع شده بود، اینکه تا 80 و 90 درصد شخص بتواند به سؤالات امتحان تستی پاسخ بدهد پس اطلاعات را دارند، امتحان را هم داده‌ و نمره را گرفته‌اند.
وی افزود: باید به رویکرد استاد، دانشجو، سرفصل‌های دروس که باید هر 4 یا 5 سال یکبار بازنگری شود، توجه شود. چون بعضی چیزها تاریخ مصرفشان گذشته و کاربرد ندارند.
افتخاری عنوان کرد: بیشتر باید ببینیم در سال 75 نظر قانون‌گذاران چه بوده است. کار قشنگی انجام شده است ولی نیازمند بازنگری است. شاید رشته‌های دیگر که به تازگی تعریف شده ارتباط بهتری با حافظان داشته باشد. اما واقعاً در آزمو‌نهایشان هم سخت‌گیری می‌شود.
در متن قانون مشکلی نیست
در ادامه نشست، محمدعلی لسانی فشارکی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: در متن قانون مشکلی نیست. وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده گفته است مدرک تخصصی حفظ قرآن. در خود قانون مدرک تخصصی حفظ قرآن طبق متن ماده واحده شرط شده بود که آن دروس تخصصی را امتحان داده و نمره را گرفته باشند.
وی افزود: به نظر می‌آید در قانون مشکلی وجود ندارد بلکه در اجرا مشکل به‌وجود آمده است.
در ادامه معارف، اظهار کرد: من مفتخرم که در سال‌های نوجوانی و جوانی جزءهای متعددی را حفظ کرده‌ام. آن زمان برای اینکه بتوانم خوب حفظ کنم، روش حفظم اینگونه بود که باید آیات را بر اساس مفاهیم حفظ کنم. به مدرسه آقا باباخان شیراز رفتم و ادبیات عرب را به‌صورت سنتی خواندم و آن روش را برای ظاهری و حفظ معانی قرآن انتخاب کردم. علی رغم اینکه لیسانس اقتصاد بودم بعدها وارد رشته علوم قرآن و حدیث شدم.

قانون صراحتاً تأکید کرده که حافظ باید به مفاهیم علمی و تخصصی آگاه باشد
وی عنوان کرد: باید ببینیم حفظ ما مبتنی مفهوم است یا نه، و وقتی فرد آیات قرآن را حفظ می‌کند از طریق ترجمه متن قرآن در مغزش احضار می‌شود یا نه.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در ادامه به توضیحی در رابطه با رشته علوم قرآن و حدیث پرداخت و گفت: مثل رشته‌های دیگر 135 واحد درسی باید گذرانده شود. به پنج گروه تقسیم می‌شود؛ عمومی، عربی و ادبی، درس‌های علوم قرآنی، درس‌های تفسیری و درس‌های تفسیری. این پنج حوزه را باید بگذرانند تا به شخص لیسانس بدهند.
وی افزود: در بسیاری از دانشگاه‌ها، دروس تخصصی 50 واحد است اما در دانشکده الهیات 80 واحد تخصصی گذرانده می‌شود. گذراندن این‌ها به حافظان قرآن کمک می‌کند که به شایستگی سر کلاس فوق لیسانس بنشینند.
معارف با بیان اینکه قانون خیلی صریح تأکید کرده که باید حافظ قرآن به مفاهیم علمی، دروس تخصصی و ... آگاه باشد، گفت: اما در عمل اتفاقی که می‌افتد این است که هر ساله سازمان سنجش اطلاعیه‌ای صادر می‌کند و کسانی که ثبت نام می‌کنند، برای آزمون به سازمان اوقاف و دانشکده‌های علوم قرآنی ارجاع داده می‌شوند و متوجه می‌شویم که سیستمی طراحی شده که از هر جزء دو سؤال مطرح می‌شود و می‌توانند حفظ 30 جزء را احضار کنند.
وی افزود: عملاً اتفاقی که می‌افتد این است که قانون وقتی به اجرا درمی‌آید به حفظ صوری محدود می‌شود و فرد بر مفاهیم قرآن تسلط ندارد.
معارف با اشاره به اینکه آزمون تستی سازمان سنجش که به‌واسطه تستی بودن ایرادات فراوانی بر آن وارد است، تنها نشانه احراز تسلط بر دروس تخصصی است، گفت: باید دید آیا کنکور همه معلومات را احراز می‌کند و جایگزین 50 و 80 واحد تخصصی می‌شود. آیا با قبولی در کنکور که ایرادات فراوانی بر آن وارد است مفاهیم را هم درک کرده‌اند.
بین قانون و اجرای قانون فاصله زیادی وجود دارد
وی با بیان اینکه بین قانون و اجرای قانون فاصله زیادی وجود دارد، اظهار کرد: قاعدتاً کنکور نمی‌تواند معلومات را بسنجد، الان حتی در کنکور ارشد نمی‌توانیم بعضی درس‌ها را اندازه بگیریم مثل فقه و حدیث و ... . نمی‌خواهم کنکور را زیر سؤال ببرم، با توجه به تعداد زیاد شرکت‌کنندگان شیوه برگزاری‌اش اجتناب‌ناپذیر است. باید فکر اساسی کنیم و ضمن اینکه قانون را حفظ می‌کنیم، مکانیسم عملی بهتری داشته باشیم. قانون باید بازنگری شود و ان‌شاءالله در نهایت قانون بهتری داشته باشیم.
بنا بر گزارش ایکنا، افتخاری در ادامه نشست به مصوبه دیگری که شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، اشاره کرد که حافظان طبق آن از مزایا و تسهیلاتی برخوردار می‌شوند.

مصوبه شورای انقلاب فرهنگی درباره مزایا و تسهیلات حافظان
وی افزود: طبق این مصوبه که در تاریخ 11/6/93 تصویب شده است، دارندگان گواهی‌نامه الف از مزایای سطح 1 و 2 بنیاد ملی نخبگان برخوردار می‌شوند. دارندگان گواهی‌نامه‌های مزبور چنانچه دانش‌آموخته یکی از رشته‌های الهیات و معارف اسلامی در یکی از مقاطع دانشگاهی باشند می‌توانند بدون شرکت در آزمون و با اخذ پذیرش در دانشگاه محل تقاضای خود در مقطع بالاتر در همان رشته ادامه تحصیل دهند.
افتخاری با بیان اینکه مصوبه شورا نمی‌تواند قانون مجلس را حذف کند البته می‌توانیم قانون مجلس را اصلاح کنیم. به نظرم مصوبه مجلس گنجایش این را داشت چون گفته بود گذراندن دروس تخصصی، والا آقا فرموده‌اند شورا وارد شد، مجلس وارد نشود و برعکس.
وی در ادامه گفت: مشکل از اجراست نه قانون، در قانون نمی‌توان مجری را مشخص کرد و قانون‌گذار تنها قانون کلان را می‌نویسد.
افتخاری افزود: شورای توسعه که اعضایش وزرای علوم، بهداشت، آموزش و پرورش، ارشاد و اخیراً هم وزیر ورزش و جوانان هستند، فرصت خوبی است که بخواهند نظر دهند و ببینیم آخرین پیشنهاداتی که اساتید دارند چه چیزی هست و ارزیابی عملکردی که خود افراد دارند یا برگزار کننده دوره‌ها دارند یا کسانی که دوره‌ها را گذرانده‌اند چیست، جمع این بررسی شود که اگر لازم است قانون اصلاح شود، ما آمادگی داریم. آزمونی که باید گرفته می‌شده وزارت آموزش عالی موظف بوده حالا اگر وزارت علوم آمده محول کرده به سازمان اوقاف یا باید نظارت کند و باید پاسخگو باشد.

وجود جو سوءظن درباره مخالفان طرح
در ادامه نشست، معارف با بیان اینکه بحث در ارتباط با این قانون حساسیت و ظرافت زیادی می‌طلبد، گفت: در سالی سازمان سنجش تصمیم گرفت مسئله احراز حفظ را به شکل کتبی برگزار کند. وقتی این آزمون برگزار شد با مخالفت‌های زیادی از سوی حفاظ و برگزارکنندگان مواجه شد. در آن سال سازمان سنجش مجبور شد دوباره آزمون دیگری برگزار کند.
وی افزود: یک فضاهایی در این قضیه وجود دارد که ممکن است فکر شود کسانی که مخالف آن صحبت می‌کنند بی‌اعتقاد هستند. بسیار جو سوءظن در اطراف این قضیه وجود دارد. باید قانون، نتایج و خروجی‌هایش را ببینیم . معضلات و محسناتش را ببینیم. یقیناً وقتی در کلاس دو نفر حافظ وجود دارند به فضای معنوی کلاس هم کمک می‌کنند.
امتیاز به حفاظ با مسائل مادی گره نخورد
معارف با تصریح اینکه ما با اصل حفظ قرآن مخالفتی نداریم، اظهار کرد: یقیناً قاری و حافظ قرآن امتیاز دارد و ای کاش این امتیازها با مسائل مادی گره نخورد.
وی در ادامه به حدیثی اشاره کرد و گفت: مرحوم علامه عسکری در کتاب القرآن الکریم و روایات المدرستین آورده است، پیامبر اسلام ابی بن کعب را به قبیله‌ای فرستادند که قرآن را یاد بدهند، وقتی برگشت یک کمان به او هدیه دادند. نزد پیغمبر(ص) آمد، آن حضرت فرمود: آن چیست، گفت: هدیه است، پیغمبر فرمود: مدالی از آتش بر گردن خود آویخته‌ای.
معارف اظهار کرد: وقتی قانون‌گذار قوانینی تصویب می‌کند، خدای ناکرده در انگیزه‌ها انحراف پیدا نشود و ما به‌صورت کپسولی یکسری معلومات را به ذهن حفاظ ارائه دهیم.
افتخاری در ادامه نشست گفت: نظرات را جمع‌بندی می‌کنیم و یکی از دغدغه‌های ما همین است که با وزیر علوم مطرح خواهیم کرد و اینها باید در نظر گرفته و اجرا شود.
بنا بر این گزارش، در پایان نشست اشاره‌ای به مبالغی که برخی مؤسسات قرآنی غیرانتفاعی از خانواده‌ها دریافت می‌کنند تا فرزندشان را بعد از یک سال حافظ قرآن تحویل دهند، شد و این رقم 60 میلیون تومان اعلام شد که در ابتدای ثبت نام از خانواده‌ها دریافت می‌شود. همچنین در پایان جمع‌بندی این نشست این بود که قانون به‌طور کلی مورد تأیید است اما در اجرا باید پیشنهادهایی ارائه شود.

هاشم سلطانی نژاد
|
-
|
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ - ۰۱:۰۷
0
0
سلام. خواهشمند است بر اجرای مصوبات هم دقت شود.از خانم افتخاری و مسوولان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توقع میرود که علت عدم اجرای قوانین را در مورد قرآنیها آن هم به مدت 3 سال را پیگیر شوند.
هاشم سلطانی نژاد
|
-
|
۱۳۹۳/۱۰/۰۷ - ۰۱:۲۰
0
0
سلام. خواهشمند است بر اجرای مصوبات هم دقت شود.از خانم افتخاری و مسوولان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توقع میرود که علت عدم اجرای قوانین را در مورد قرآنیها آن هم به مدت 3 سال را پیگیر شوند.
مصطفی
|
-
|
۱۳۹۳/۱۱/۰۳ - ۱۳:۲۹
0
0
سلام : سوالی داشتم از محضر شما دوستان که آیا راهی وجود دارد بتوان این مدرک را برابر با اصل کرد ؟ بنده میخواستم جزء عوامل کاروان حج باشم ولی یکی از شروطش داشتن حداقل دیپلم است که بنده نداشتم ولی با شرکت در این آزمون ها موفق به اخذ مدرک درجه سه ( لیسانس ) شدم اما متاسفانه سازمان حج قبول نکرد مدرک رو و گفت باید امضاء آموزش و پرورش باشد ..
سپیده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۱/۱۶ - ۲۰:۰۳
0
0
باسلام من حافظ 15جز هستم و دیپلم ندارم
میتونم در مسابقات شرکت کنم ودیپلم بالیسانسم روبگیرم؟؟؟
زمانش روهم بهم بگید
ممنونم
التماس دعا
سمیرا محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۲ - ۱۳:۰۲
0
0
با سلام و خسته نباشید .آیا ارزش این مدرک های لیسانس و فوق لیسانس به اندازه ی مدرک دانشگاه تایید شده است و اراایه ی آن قابل قبول برای هر موسسه ای هست؟
captcha