رضا مهدوی، کارشناس موسیقی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: بر جشنواره «موسیقی فجر» با وجود همه اعتبار و جایگاهی که در میان هنرمندان این عرصه دارد و هر ساله با تدبیر دبیرخانه آن، شاهد کشف و بروز استعدادهای جوان موسیقی هستیم، همواره نقد وارد است که از جمله مهمترین آنها خروج این جشنواره از مسیر و خط سیری متعالی بوده که از ابتدا مسئولان به آن تأکید جدی داشتهاند.
وی ادامه داد: به هر حال آنچه که از جشنواره «موسیقی فجر» توقع میرود این است که رویکرد جدی خود را در معرفی هر چه بیشتر و مؤثر موسیقی اصیل ایرانی و گونههای مختلف آن به کار ببندد و در کنار آن به موسیقی اقوام و ملل گوناگون پرداخته و در ذهن مخاطب با این تقابل، قیاسی را به وجود آورد که خروجی آن تأکید بر اهمیت و ویژگی موسیقی ایرانی است و اینکه چه ضعفهای اجرایی و مدیریتی وجود دارد که به واسطه آنها موسیقی اصیل ایرانی نتوانسته است در برابر این هجمه خارجی هماوردی کند.
مهدوی تصریح کرد: البته باید به این موضوع که ذائقه مخاطب عام موسیقی به سمت موسیقی شاد و با ریتم و ساختاری هیجانی و نشاطآور گرایش دارد احترام گذاشت. مخاطبان جشنواره به بخش پاپ جشنواره بیش از همه بخشها اهمیت میدهند و حاضر هستند برای آن هزینه کنند که دبیرخانه جشنواره نیز از این اقبال نهایت استفاده را برده و بخشی از هزینههای جاری جشنواره را از محل فروش بلیت کنسرتهای پاپ جشنواره تأمین میکند، اما اقبال از چنین موسیقی نباید به بهای از یاد رفتن موسیقی اصیل ایرانی با آن محتوای غنی و ساختاری گوشنواز تمام شود.
مدیر اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری در ادامه گفت: به نظر میرسد که دبیرخانه جشنواره «موسیقی فجر» به عنوان بزرگترین و تخصصیترین رویداد موسیقی کشور باید حساسیتی بیشتر از آنچه که شاهد آن هستیم در کشف و پرورش نسل جوان موسیقی ایران که به گونهای از موسیقی ایرانی اشتغال دارند و در آن به تمرین و ممارست و دستیابی به دستاوردهایی نو میپردازند به خرج دهد که این امر نیاز به سرمایهگذاری و صرف وقت مورد نیاز در طول سال دارد.
این مدرس دانشگاه افزود: همیشه در جریان برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری تا رسیدن به ایدهآلها و استانداردها فاصله زیادی داریم که یکی از علل ایجاد این فاصله عدم تأمین بودجه مورد نیاز برای مدیریت بخشهای گوناگون آن است که موجب میشود مدیران و مسئولان ستاد برگزاری به جرح و تعدیل و یا حذف بخشی از بخشهای جشنواره بپردازند؛ جشنواره «موسیقی فجر» نیز از این امر مستثنی نیست، اما میتوان با هدفمند کردن جشنواره، بودجه هر چند ناچیز جشنواره را در مسیر صحیح هزینه کرد.
وی در پایان گفت: به طور مثال به جای دعوت از گروه و یا افرادی خارجی که در عرصه بینالمللی موسیقی فعال هستند و ممکن است حضور آنها بر رونق جشنواره بیفزاید و مخاطبان بیشتری به جشنواره تمایل نشان دهند، اما در عمل حضور آنها هیچ خروجی و آورده مناسب و مفیدی برای موسیقی کشور ما ندارد، این بودجه را در راه کشف استعدادهای موسیقی ایران که نیاز به حمایت و پشتیبانی ویژهای دارند صرف کرد.
یادآور میشود، سیامین جشنواره بینالمللی «موسیقی فجر» 24 بهمن به دبیری حسن ریاحی آغاز به کار میکند.