آشنایی با تفسیر «المیزان» دنیای جدیدی از قرآن به رویم گشود
کد خبر: 2861944
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
هم‌کلام با چهره برتر قرآنی استان مرکزی؛

آشنایی با تفسیر «المیزان» دنیای جدیدی از قرآن به رویم گشود

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد حسین سبحانی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه قرآن و مضامین دینی عمر خویش را وقف نهادینه شدن مفاهیم کلام وحی و ترویج این فرهنگ پسندیده کرده و به نوعی با ارائه خدمات خالصانه و بدون چشمداشت گوی سبقت را از دیگر فعالان این عرصه ربوده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، حسین سبحانی، چهره برتر قرآنی استان مرکزی در سال 93  در سال 1339 در خانواده مذهبی در شهرستان دلیجان چشم به جهان گشود.

استاد سبحانی با بیش از سه دهه فعالیت در عرصه قرآن و مضامین دینی عمر خویش را وقف نهادینه شدن مفاهیم کلام وحی و ترویج این فرهنگ پسندیده کرده و به نوعی با ارائه خدمات خالصانه و بدون چشمداشت گوی سبقت را از دیگر فعالان این عرصه ربوده و به خود اختصاص داد و پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری پیمود؛ تا جایی‌که امروز وی را در جایگاه اصلی خویش می‌بینیم.

اولین گام قرآنی‌ام از دوران خردسالی آغاز شد

وی‌ درباره نحوه آشنایی و انس خود با قرآن ‌می‌گوید؛ اولین گام قرآنی‌ام از دوران خردسالی آغاز شد و از سن کودکی در مجالس و محافل دینی ـ قرآنی سنتی شرکت کرده و در محضر اساتیدی همچون سیدمصطفی روحانی یکی از شاگردان استاد شهید مطهری و دیگر بزرگان این عرصه کسب فیض کردم.

سبحانی از نقش پررنگ والدین خویش در انس و الفت با مفاهیم قرآنی گفت و ادامه داد: والدین من همواره در ادای واجبات دینی و فرائض الهی مصمم بودند و مرا نیز به ادای فرائض دینی تشویق می‌کردند.

رفع دلتنگی‌های دوران سربازی با خواندن قرآن

وی فعالیت‌های قرآنی خویش را در طی سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی به خدمت مقدس سربازی اعزام شدم و با توجه به اینکه در شهرستان بیرجند خدمت می کردم تمسک و توسل به این مصحف شریف تنها راه برای رفع دلتنگی و دور بودن از خانواده بود.

سبحانی‌ حضور در یگان هوایی اصفهان را از الطاف خداوندی برای انس هرچه ببشتر با کلام وحی دانست و اظهار کرد: خوشبختانه در این یگان فعالیت‌های فرهنگی ـ قرآنی با جدیت هرچه بیشتر دنبال می‌شد؛ از این‌رو این زمان بهترین فرصتی بود که با آثار شهید مطهری بیشتر آشنا شده و با ارائه پاره‌ای از توضیحات از طریق مطالعه تفسیر نمونه در صبحگاه این یگان علاقه خود به مباحث دینی و قرآنی را گسترش دهم.

علاقه وافر و بی‌حد و حصر به قرآن

علاقه وافر و بی‌حد و حصر سبحانی سبب فعالیت وی در زمینه‌های فرهنگی ـ قرآنی شده و این مهم دلیلی بود که استاد پیشنهاد استخدام در یگان هوایی را نپذیرد و خدمت‌رسانی در حوزه امور تربیتی با محوریت علوم قرآنی را سرلوحه فعالیت خویش قرار دهند.

سبحانی حضور در اردوگاه شهید باهنر و بهره‌گیری از حضور اساتیدی همچون سیدمحسن موسوی، مؤلف کتاب حلیه القرآن، سید‌محسن خدام حسینی و آشنایی با استاد عباس سلیمی، اربابی و غلامعلی حدادعادل را از افتخارات خویش و از عوامل بسیار مهم برای تشویق و هدایت در مسیر قرآنی عنوان کرد.

وی تدریس در دوره آموزشی شهید رجایی ویژه دانش‌آموزان، معامان و مدیران مدارس این شهرستان را از دیگر فعالیت‌های اجرایی دانست.

سبحانی از سابقه تحصیلی خود به پذیرش در دانشگاه آزاد اراک در رشته الهیات گرایش علوم قرآنی اشاره کرد و افزود: در این دوره با استاد محمدجعفر امامی آشنا شده و این مهم سبب شد تا در زمینه فراگیری علوم دینی و قرآنی اشتیاق بیشتری داشته باشم.

تأثیر تفسیر المیزان علامه‌طباطبایی بر زندگی استاد سبحانی

تأثیر و مطالعه تفسیر المیزان بر زندگی استاد سبحانی تا جایی بود که بیشتر وقت خویش را صرف مطالعه و تحقیق در این کتاب بسیار ارزشمند کرد؛ چراکه طعم شیرین و لذت بخش آیات نورانی حق را به وضوح چشیده بود.

وی‌ آشنایی و مطالعه کتاب تفسیر المیزان آیت‌الله طباطبایی را از مهمترین افتخارات زندگی خود خواند و گفت: من با مطالعه این کتاب به دنیای جدیدی از مباحث دینی و قرآنی اشراف پیدا کردم و هیچگاه دوست نداشتم از این کتاب لحظه‌ای دور باشم.

کارنامه قرآنی استاد سبحانی

داوری مسابقات قرآنی دانش‌آموزان در سه مقطع تحصیلی، تدریس در مرکز تربیت معلم زکریای رازی دلیجان، 8 سال مدرس روش تدریس مربیان سوادآموزی، ارائه مقاله و جزوه با عنوان روش نوین تدریس مبانی قرآنی ویژه خردسالان و بزرگسالان، مدرس حوزه علمیه خواهران دلیجان، پژوهشگر نمونه شهرستان، استان و کشور، مدیر مؤسسه اصحاب‌الثقلین، داوری مسابقات شهرستانی در رشته‌های تجوید، صوت و لحن و ... از جمله افتخاراتی است که در کارنامه قرآنی استاد سبحانی به ثبت رسیده است.

وی در ادامه سخنان خویش به برگزاری محافل نورانی انس با قرآن با دعوت از اساتیدی همچون احمد ابوالقاسمی، اکبر توپچی و استاد یاریگل اشاره کرد و گفت: برپایی این محافل معنوی به منظور بسط و گسترش مفاهیم قرآنی در این شهرستان برگزار می‌شود که خوشبختانه از استقبال خوبی نیز برخوردارست.

توجه به منویات رهبری

سبحانی‌ توجه به منویات رهبری را مایه پیشرفت در تمامی عرصه‌ها بیان کرد و گفت: بیش از 15 سال است که دوره آموزشی با محوریت سبک زندگی قرآنی را در این شهرستان راه‌اندازی کردم و با حضور در مدارس و مساجد والدین را با سبک زندگی اسلامی که مورد توجه ائمه معصومین(ع) نیز هست آشنا می‌کنم.

وی‌ خدمت‌رسانی به مسلمانان شیعه و سنی امارات را از دیگر خدمات خود برشمرد و گفت: به مدت 2 سال در شهرهای این کشور به عنوان مبلغ علوم دینی و قرآنی مشغول به فعالیت بودم و با برقراری اتحاد بین جوانان شیعه و سنی به اجرای فرمان تاریخی امام راحل مبنی بر اتحاد هرچه بیشتر این دو گروه از مسلمانان جامه عمل پوشاندم.

تأثیر مباحث دینی و قرآنی در زندگی

سبحانی از قرآن کریم به‌عنوان پله‌های موفقیت و پیروزی یاد کرد؛ چراکه تأثیر مباحث دینی و قرآنی در زندگی سبحانی وی را به موفقیت‌های بی حد و حصر رسانده تا جایی که استاد وجود ناکامی و بروز مشکل در زندگی فردی و اجتماعی را غفلت از آیات نورانی قرآنی بیان می‌کند.

وی با ابراز تأسف از فعالیت برخی از قاریان و حافظان بین‌المللی، افزود: برخی از فعالان این حوزه از خدمت‌رسانی قابل توجه برخوردار نیستند؛ چراکه به بعد مادی قرآن بیش از بعد معنوی آن توجه می‌کنند و این مهم آفتی جدی برای آنها تلقی می‌شود.

چهره برتر قرآنی سال 93 از استان مرکزی در پایان؛ خطاب به علاقه مندان در فراگیری قرآن و آیات کلام وحی نیز، گفت: تدبر در قرآن و فهم آیات کلام وحی مهم ترین گام در انس با این کتاب الهی است و عزیزان علاقه مند به فراگیری ضروری است تا در درجه اول ضمن قرائت آیات قرآن نسبت به افزایش فهم، تفسیر و مفاهیم آن نیز وارد و به آموزه‌های کلام وحی نیز عمل کنند.

یادآور می‌شود، با توجه به ارزیابی‌های امسال حسین سبحانی از فعالان قرآنی برجسته استان در عرصه‌های مختلف به‌عنوان پیشکسوت قرآنی استان شناخته شده است که امروز، دوم اسفند در مراسم تکریم اساتید و پیشکسوتان قرآنی در تالار سوره حوزه هنری مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

captcha