ارسلان گلمکانی، سرپرست گروه موسیقی «باران شیراز» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: این گروه سال گذشته نیز در بخش رقابتی آثار کلاسیک ایرانی شرکت کرده بود که نقاط ضعفی داشتیم که همگی به آن واقف بودیم و در طول یک سال گذشته تا فرا رسیدن سیامین جشنواره «موسیقی فجر»، همه اعضای گروه سعی در رفع نواقص خود داشتند و به جرئت میتوانم بگویم که در جشنواره امسال به انگیزه احراز رتبه و دریافت جایزه شرکت کرده بودیم.
وی ادامه داد: با وجود آنکه داوران امسال در بخشهای رقابتی از استادان و پیشکسوتان موسیقی بودند و ارزیابی درست و کارشناسی در مورد آثار ارائه شده در این جشنواره داشتند، اما پس از ارزیابی و اعلام آرای داوری، برای بسیاری از گروههایی که در این جشنواره رتبه نیاوردند، از جمله گروه «باران شیراز» این پرسش پدید آمد که ایراد فنی و تکنیکی کارشان که موجب شده امتیاز لازم را کسب نکنند چه بوده است؟
گلمکانی تصریح کرد: تصور میکنم در ارزیابیهای هیئت داوران جشنواره، جای یک موضوع خالی باشد و آن ارائه کارنامه عملکرد گروههای شرکت کننده در بخش رقابتی باشد. ادلهای که داوران میآورند که فلان گروه برتر شناخته شود و یا فلان گروه شایسته احراز رتبه نیست، کاملاً درست است، اما این تصمیمی است که میان اعضای هیئت داوران مطرح و همان جا هم باقی میماند؛ در صورتیکه هیچ یک از گروهها در جریان ایرادات احتمالی اجرای خود قرار نمیگیرند و همچنان برایشان این مسئله مبهم باقی میماند.
سرپرست گروه موسیقی «باران شیراز» گفت: جشنواره «موسیقی فجر» به عنوان تنها رویداد رسمی و بینالمللی موسیقی ایران نقش تعیینکنندهای در بالندگی و پیشرفت موسیقی ایران دارد، ما و سایر گروههای فعال در عرصه موسیقی ایرانی نیز خواهان پیشرفت هستیم، به شرط آنکه نقاط ضعف و کاستیهای کارمان به ما ارائه و گوشزد شود تا در رویداد آینده، به طور مثال جشنواره سی و یکم «موسیقی فجر» که قصد شرکت در آن را داریم آنه را برطرف کنیم.
وی در ادامه گفت: نکته دیگر که باید آن را با مسئولان برگزاری جشنواره در میان بگذارم ضعف حمایتی است که در مواجهه با گروههای موسیقی ایرانی به ویژه گروههای شهرستانی وجود دارد که موجب شده حتی گروههای برگزیده نیز از اینکه آیا مورد حمایت و پشتیبانی مسئولان برای برگزاری کنسرت و اجراهای عمومی قرار خواهند گرفت در تردید به سر ببرند.
گلمکانی در پایان افزود: جشنواره باید مکانی برای تبادل افکار و نظرات هنرمندان شرکتکننده در آن باشد. در جشنواره «موسیقی فجر» هر یک از گروهها که همان روز برنامه داشت وارد تهران میشد و پس از اجرای برنامه، بلافاصله به شهر خود باز میگشت بدون آنکه با فرد و یا گروهی برخورد داشته باشد و حتی مجال این را پیدا کند که مثلاً در لابی هتل و یا سالن انتظار اماکن حداقل با گروهی همنوازی داشته باشد که به نظرم این اتفاق باید در سالهای آینده در حاشیه اجراهای جشنواره واقع شود.