مظفر نبیلی، سرپرست ارکستر مجلسی «رسا» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: بدون تعارف باید اذعان کرد که بخش رقابتی این دوره از جشنواره «موسیقی فجر» به نسبت سهسال اخیر سطحی بالاتر و حرفهایتر داشت و ارزیابی فنی شش گروه راه یافته به این بخش جشنواره از سوی هیئت داوران با سال گذشته و سال قبلتر از آن قابل مقایسه نبود.
وی ادامه داد: نظم برنامههای اجرایی دبیرخانه جشنواره در این دوره به نسبت سالهای قبل کاملاً مشهود و قابل تمییز بود تا جاییکه برخلاف ادوار گذشته گروههای شرکتکننده در جشنواره حداقل یک هفته پیش از آغاز این رویداد دفاتر مربوط به برنامههای آن و جدول اجرای گروهها در بخشهای مختلف را دریافت کردند.
بخش بینالملل جشنواره امسال ضعیف بود
این هنرمند موسیقی که با ارکستر مجلسی «رسا» رتبه دوم بخش گروهنوازی کلاسیک غیرایرانی سیامین جشنواره بینالمللی «موسیقی فجر» را از آن خود کرده است تصریح کرد: با همه نقاط مثبتی که جشنواره امسال داشت و به برخی از آنها اشاره کردم اما باید بگویم که جشنواره سیام «موسیقی فجر» در بخش بینالملل ضعیفتر از گذشته بود و از حضور گروههای شناختهشده بینالمللی برای اجرای برنامه بهرهمند نشد که البته موضوع تخصیص بودجه و کمبود منابع اعتباری و مالی شاید این مسئله را موجب شد که جای بررسی بیشتر دارد هر چند که امسال با اختصاص بخش موسیقی نواحی در جشنواره، شاهد پویایی و طراوت بیشتر جشنواره بودیم.
نبیلی در ادامه گفت: فرصت یکهفتهای جشنواره مجال مناسبی برای گروههای شرکتکننده برای تعامل و تبادل نظر بیشتر با یکدیگر باقی نمیگذارد و نباید هم توقع این را داشت که زمان برگزاری جشنواره را در سالهای آینده افزایش داد بلکه به اعتقاد من این تعامل و ارتباط میان گروههای شرکتکننده هر بخش از جشنواره باید پس از جشنواره تداوم داشته باشد و به ابتکار دفتر موسیقی ارشاد کارگاههایی برگزار شود که بهانهای برای این ارتباط فراهم شود.
گروههای برگزیده در اختتامیه به اجرای برنامه بپردازند
وی افزود: مطلب دیگری که باید به آن اشاره کنم اینکه در همه جای دنیا در اختتامیه فستیوالهای موسیقی، گروههای منتخب و برگزیده، گزیدهای از اجراهای جشنوارهای خود را در حضور مقامات و هنرمندان موسیقی اجرا میکنند که علاوه بر پر شدن کنداکتور برنامه، میتواند معرفی مناسبی از گروههای کمتر شناختهشده موسیقی به مستمعین باشد اما در ایران و در معتبرترین جشنواره موسیقی به جای دعوت از گروههای برگزیده برای اجرای برنامه در اختتامیه، شاهد برگزاری برنامههایی هستیم که شاید ارتباطی نیز با جشنواره نداشته باشد که یکی از تبعات منفی این اتفاق این است که گروههای موسیقی مستعد و جوان و جویاینام همچنان کمتر شناخته شوند.
نبیلی تأکید کرد: از مسئولان ارشاد درخواستی دارم و آن اینکه گروههای جوان موسیقی ایرانی را به حال خود رها نکنند، این گروهها برای بروز خلاقیتهای خود نیاز به حمایت دارند، البته باید متذکر شوم که منظور از حمایت، صرف حمایت مالی نیست بلکه گروههای موسیقی ایرانی بیشتر محتاج حمایتهای فرهنگی هستند؛ به طور مثال اگر قرار است در سالنی ارکستر ما اجرایی داشته باشد این توقع وجود دارد که حداقل تبلیغات و اطلاعرسانی درستی از سوی مسئولان تالار برای جذب مخاطب صورت گیرد.
وی در پایان گفت: دفتر موسیقی ارشاد هم میتواند بدون صرف هزینهای حمایتی مناسب از ما داشته باشد، گروههای ارکستر موسیقی بیش از هر چیز دیگری نیازمند آشنایی به روشهای نوین اجرا هستند به نظر من اگر کارگاهی برای آنها برگزار شود و مثلاً در این کارگاه یکی از نخبگان رهبری ارکستر تجربیات خود را در اختیار اعضای گروه قرار دهد تصور نمیکنم هزینهای را به ارشاد تحمیل کند.