محمد یوسفی، سرپرست گروه کُر «صبای مشهد» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: یک جشنواره هنری همچون جشنواره «موسیقی فجر» صرفاً به دلیل ایجاد عرصه رقابتی و اینکه چند گروه به اجرای خود فکر کنند و بتوانند نظر هیئت داوران را برای برگزیده شدن و کسب جوایز آن جلب کنند برگزار نمیشود. جشنواره «موسیقی فجر» باید بار آموزشی داشته باشد و در مدت زمان برگزاری تمام گروههای شرکتکننده در آن در جریان آخرین روشها و دستاوردهای علمی روز موسیقی قرار گیرند که این اتفاق هنوز در جشنواره «موسیقی فجر» به وقوع نپیوسته است.
وی افزود: سیامین جشنواره بینالمللی «موسیقی فجر» کارشناسی مطلوبی در اختصاص سالن برای اجرای گروههای بخش رقابتی به عمل نیاورده بود و مثلاً گروه کُر «صبای مشهد» که سال گذشته در تالار رودکی که از هر جهت مناسب اجرای موسیقی است اجرا داشت. این گروه امسال در برج آزادی به اجرای برنامه پرداخت که به هیچ وجه مناسب اجرای موسیقی نیست و بیشتر با اجرای نمایش و تئاتر تناسب دارد.
یوسفی تصریح کرد: مورد دیگری که ممکن است دوستان و همکاران دیگر من هم در جشنواره و پس از آن بارها به آن اشاره کرده باشند، فقدان ملاک و معیار علمی برای پذیرش یک گروه موسیقی در بخش رقابتی و یا مردود کردن آن است؛ اینکه به راستی چه علتی برای توفیق و یا عدم توفیق یک گروه موسیقی وجود دارد، هیچ گاه از سوی هیئت داوران برای گروههای شرکتکننده در این بخش تبیین نمیشود؛ به هر حال باید چیزی وجود داشته باشد که به وسیله آن گروه به اصلاح و رفع نواقص خود بپردازد.
وی در ادامه گفت: مورد دیگری که به عنوان نقص جشنواره باید به آن اشاره کنم اینکه علیرغم درخواست ستاد برگزاری جشنواره مبنی بر ارائه اطلاعات و سوابق حرفهای گروههای موسیقی، اما در عمل این اطلاعات در اختیار هیئت داوران قرار نگرفته بود که به نظر میرسد لازم است اعضای هیئت داوران باید با پیشزمینهای روشن با اجرای گروه در بخش رقابتی مواجه شوند.
سرپرست گروه کُر «صبای مشهد» تأکید کرد: همیشه این مسئله وجود دارد که گروههای موسیقی شرکتکننده در جشنواره «موسیقی فجر» پس از برگزاری آن حال چه با توفیق همراه بوده باشد و چه نبوده باشد، به حال خود رها میشوند تا سال آینده و جشنوارهای دیگر. من معتقد هستم که جشنواره «موسیقی فجر» حتی در زمان برگزاری آن همان گونه که اشاره کردم فاقد برنامه مشخص است و تنها به فکر اجرای چند گروه در بخش رقابتی و یا برنامهریزی برای برگزاری برنامههای جنبی است و این جشنواره فاقد هر گونه بار آموزشی است.
وی در پایان گفت: این در حالی است که ستاد برگزاری جشنواره هم باید برای مدت زمان برگزاری جشنواره، برنامهای منسجم با خروجی مناسبی را تدارک ببیند و هم پس از اتمام جشنواره، گزارشی از روند برگزاری جشنواره، پیشرفتهای گروههای شرکتکننده و احیاناً پسرفتهای آنها را در اختیار مسئولان در دفتر موسیقی ارشاد قرار دهد که به این واسطه مسئولان ارشاد بتوانند برای سال آینده فعالیت موسیقی کشور را برنامهریزی کنند.