کد خبر: 2979727
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
قطب‌الدین صادقی:

تئاتر ملی در همه‌جای دنیا در اولویت حمایت و سرمایه‌گذاری است/ تئاتر ایران خودباخته است

گروه هنر: تئاتر ملی و ایرانی، تئاتری که باید از بن‌اندیشه و باورهای فرهنگی جاری در میان اجتماع ایرانی نشأت گرفته باشد، به حاشیه رانده شده است و در عوض شاهد تولید و اجرای نمایش‌هایی بی‌هویتی هستیم که سبک و معیار مشخصی ندارند.

قطب‌الدین صادقی، نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: سالی که گذشت سالی پرمخاطره برای هنر نمایش ایران بود، سالی که در پی روی کار آمدن مدیریت ناکارآمد تئاتری که البته خوشبختانه هرچند دیر، صحنه مدیریت را خالی کرد بیش از پیش درگیر مسائل بغرنج شد و می‌رفت که به ورطه‌ شرایطی لاینحل بیفتد.
وی ادامه داد: یکی از مظاهر این ناکارآمدی فراهم آمدن زمینه برای جولان و فعالیت نوعی اندیشه در تولیدات نمایشی بود که هیچ سنخیتی با باورهای بومی و ملی ایرانی نداشت که البته این مسئله در بعد محتوایی آثار بود و در زمینه ساختاری هم، من که سابقه درازمدتی در حوزه تدریس سبک‌های اجرایی دارم در مواجهه با این آثار متوجه نشدم که آنها از چه سبکی تبعیت می‌کنند!
صادقی تصریح کرد: صدالبته که تجربه‌گرایی در تئاتر به عنوان یکی از مواردی که موجب پویایی و طراوت آثار در جذب مخاطب می‌شود تأثیرات مثبت فراوانی دارد، اما پرداختن و تمرکز به این مسئله نباید ما را از وجه اصلی نمایش ایران و پرداختن به تئاتر ملی غافل سازد.
این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه گفت: به شخصه سفرهای زیادی به کشورهای گوناگون و اغلب صاحب تئاتر داشته‌ام، صرف نظر از امکانات سخت‌افزاری و فضای مفیدی که برای اجراهای گوناگون تئاتری در آنها موجود است و با بضاعتی که ما در ایران داریم قابل مقایسه نیست اما چیزی که بیش از همه مشهود است اینکه پرداختن به تئاتر ملی در هر کشوری در اولویت برنامه و سیاستگذاری مسئولان فرهنگی آنها قرار دارد چیزی که بنا به دلایلی از جمله خودباختگی هنرمندان و کارگردانان تئاتر و سیاست غلط مسئولان که مجال بیشتری به نضج گونه‌ای بیگانه از تئاتر را می‌دهد  در ایران در حال فراموشی است.
این مدرس دانشگاه گفت: اصول و مبانی تئاتر قطعاً وارداتی است و ما در زمینه قواعد و اصول آن تابع واضعان آن هستیم اما از قدیم‌الایام سنت‌های نمایشی در ایران وجود داشته است که گاه وضع‌کنندگان تئاتر غرب به تأسی از آن به اصول ساختاری تئاتر امروزی رسیده‌اند.
نویسنده و کارگردان نمایش «عزیز شنگالی» تأکید کرد: تا زمانی‌که به تئاتر ملی با ساختار تعریف شده‌اش به عنوان محملی مناسب برای طرح موضوعات و محتوای ارزشی و دینی ، آنگونه که باید و شاید نپردازیم قادر نخواهیم بود بیانی تأثیرگذار و ماندگار داشته باشیم.
وی در پایان گفت: خوشبختانه با روی کار آمدن مدیر جدید مرکز هنرهای نمایشی که از جمله مدیران جوان، خوش ذوق و آشنا به ساحت تئاتری است، زمینه برای تعامل بیشتر به منظور تعیین و تبیین خط مشی های تئاتر، افق و اهداف پیش روی تئاتر ملی در شرف تحقق است که امیدواریم مدیریت جدید در رهگذر مشاوره با پیشکسوتان و نیروهای کارشناس و مجرب تئاتری بتواند در سال جدید سامان بیشتری به اوضاع تئاتری کشور بدهد.

captcha