طبیعت؛ جلوه حضور ذات الهی/ امانتدار خوبی باشیم
کد خبر: 2991633
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
رئیس ارشاد محلات بیان کرد:

طبیعت؛ جلوه حضور ذات الهی/ امانتدار خوبی باشیم

گروه اجتماعی: طبیعت جلوه حضور خداوند متعال بوده و احترام به طبیعت و موجودات در طبیعت نیز به معنای احترام به خداست؛ بنابراین امید است وظیفه نگاهداری از این امانت را که خداوند برعهده ما نهاده است به خوبی ایفا کنیم.

مهدی ملک‌محمدی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محلات در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: با نگاهی به آیات و روایات و سیره اهل بیت(ع) روشن می‌شود که هیچ مکتبی مانند اسلام به طبیعت و محیط زیست اهمیت نداده است.

وی افزود: خداوند متعال بندگان را به مطالعه آیات نورانی کلام وحی فراخوانده است؛ چراکه قرآن به‌عنوان یکی از مهمترین کتب آسمانی نسبت به تمامی عناصر و عوالم هستی بیانات و توضیحاتی را ارائه داده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محلات در ادامه با بیان این مطلب که قرآن در بسیاری از آیات انسان را به مطالعه در رابطه با طبیعت و عناصر آن فراخوانده است، افزود: خداوند منان سرنوشت بشر را به گونه‌ای رقم زده است که در دامان طبعیت رشد کند و به آن نیازمند باشد؛ بنابراین طبیعت به شکلی خلق شده است که در خدمت انسان باشد و نیازهای او را برطرف کند. 

همه چیز در جهان آفرینش بر پایه نظم و عدالت استوار است
وی اظهار کرد: با درنظر گرفتن این نکته که به حکم قرآن کریم همه چیز در جهان آفرینش بر پایه نظم و عدالت استوار است و هرچیزی به اندازه لازم آفریده شده است، این نتیجه به دست می‌آید که نابسامانی‌های موجود در طبیعت و آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از بهره‌وری نادرست از طبعیت و منابع آن است.

این مقام مسئول افزود: طبیعت جلوه حضور خداوند متعال بوده و احترام به طبیعت و موجودات در طبیعت نیز به معنای احترام به خداست؛ بنابراین امید است وظیفه نگاهداری از این امانت را که خداوند برعهده ما نهاده است به خوبی ایفا کنیم.

به گفته ملک‌محمدی در ابتدایی‌ترین استدلال حرمت‌گذاری به خدا و نظام خلقت، مسئله حرمت‌گذاری به طبیعت بارزترین جلوه خلاقیت خداوند برای مؤمنان به خداوند مطرح است؛ ازاین رو خداوند در هیئت نامرئی خویش اماناتی را برای بشر سپرده است که در عالی‌ترین و برجسته‌ترین این امانت‌ها همانا طبیعت است.

خداوند در آیات بسیاری به مسئله رستاخیز اشاره می‌فرماید
وی با بیان اینکه خداوند در آیات بسیاری به مسئله رستاخیز انسان توجه می‌دهد، افزود: توجه و تذکر دائمی انسان به رستاخیز و معاد به معنای تغییر مهم در بینش و نگرش آدمی است به گونه‌ای که فلسفه زندگی انسان در دنیا به طور کامل دگرگون و رفتارهایش در دنیا نسبت به خود و دنیا و دیگران به گونه‌ای دیگر تغییر ماهیت می دهد.

ملک‌محمدی همچنین مطرح کرد: کسی که آخرت را پذیرفته دارای فلسفه‌ای خواهد بود که دنیا را به عنوان پل و گذرگاه می‌بیند و می‌خواهد به گونه‌ای عمل کند تا در آخرت زندگی سعادتمند داشته باشد؛ از این رو تلاش می‌کند که نظر پروردگار را  در تمامی زمینه‌ها جلب کرده و زندگی خود را بر اساس آن برنامه الهی سامان دهد.

وی اضافه کرد: سینگنال‌هایی که خداوند به عنوان تذکر و یادآوری از هدف خلقت و  آفرینش انسان و معاد و رستاخیز می‌فرستد در طبیعت بهاری و رستاخیز گیاهان به سادگی قابل ردگیری و دریافت است.

ملک‌محمدی به فرازی از آیه 57 از سوره مبارکه «اعراف» که می‌فرماید؛ «وَهُوَ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ بُشْرًا بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ حَتَّى إِذَا أَقَلَّتْ سَحَابًا ثِقَالًا سُقْنَاهُ لِبَلَدٍ مَّیِّتٍ فَأَنزَلْنَا بِهِ الْمَاء فَأَخْرَجْنَا بِهِ مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ کَذَلِکَ نُخْرِجُ الْموْتَى لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» اشاره کرد و افزود: بندگان مخلص و نیکوکار از این آیه شریف درس گرفته و می دانند که پس از مرگ زندگی دوباره ای نیز خواهد بود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی محلات در پایان اظهار کرد: آیات الهی در رابطه با روز رستاخیز نشان از تذکرات پیاپی خداوند برای پایداری در اصول دینی و الهی است؛ بنابراین باید از این آیات و دیگر آیات الهی درس گرفته از غفلت بیرون آمده و زمینه رشد و تعالی معنوی را در خویش تقویت کنیم.

captcha