کد خبر: 3105450
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۸
سجادی پیشنهاد داد:

هر استاد قرآن همراه با یک صفحه مجازی

گروه فضای مجازی: به نظر می‌رسد حتی اگر مؤسسه‌ای بانی کار شود مبنی بر اینکه برای هر یک از اساتید سایت و صحفه مجازی ساخته شود تا آخرین صوت‌های‌شان را بارگذاری کند، توانسته‌ایم اقدام مثبتی انجام دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد سجادی، مسئول مرکز تحقیقات کامپیوتری حوزه علمیه اصفهان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تحقق خواسته مقام معظم رهبری مبنی بر پرورش 10 هزار حافظ قرآن اظهار کرد: همه ما به نوعی وظیفه داریم که تابع ولی فقیه باشیم به منویات ایشان جامه عمل بپوشانیم. هرکسی به نوبه خود می‌تواند در این زمینه قدمی بردارد.

وی ادامه داد: ابتدا باید افراد با فضای قرآن، تلاوت قرآن، حفظ، قرائت و تحقیق قرآن آشنا شوند که اگر این قدم ابتدایی برداشته شود، قطعا قدم در مراحل بعدی را تسهیل می‌بخشد.

مدیرعامل پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون اظهار کرد: ما باید در اولین مرحله، فضاهای سایبری در حوزه قرآن و حفظ و تلاوت ایجاد کنیم تا کاربران با انواع قرائت‌ها آشنا شوند. در چند دهه گذشته شاید برای شنیدن یک تلاوت مناسب از قاریان مشهور به تهران یا مشهد سفر می‌کردیم تا به آن دسترسی داشته باشیم اما امروزه به برکت انقلاب اسلامی می‌توانیم به سهولت انواع قرائت‌های مختلف را در اختیار داشته باشیم.

فصای سایبر ابزاری برای تسهیل در آموزش حفظ قرآن

وی بیان کرد: فضای سایبری یکی از فضاهایی است که می‌تواند امر حفظ قرآن را تسهیل بخشد و به راحتی کاربران بسیاری در این حوزه موفقیت‌های بسیاری را کسب کنند.

مدیر مرکزتحقیقات کامپیوتری حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: دومین قدم در امر حفظ قرآن، آشنا شدن با انواع درس‌های تجوید، علم آموزی‌های قرآنی در فضاهای سایبری است که این موارد را در فضای نوین بارگذاری کنیم و حتی بتوانیم کلاس‌های مجازی را در فضای مجازی داشته باشیم.

وی بیان کرد: امروزه در فضای مجازی شاهد دانشگاه‌ها و کلاس‌های مجازی هستیم که البته در این فضاها، جای قرآن خالی است. حتی می‌توانیم آموزشگاه‌های مجازی در حوزه قرآن تأسیس کنیم تا کاربران از نقاط مختلف جهان در این آموزشگاه‌های مجازی شرکت کنند و به صورت آنلاین به حفظ قرآن بپردازند.

سجادی اظهار کرد: آشنایی ارتباط ایمیل و سایبری با اساتید قرآن گام سومی است که می‌توان در زمینه حفظ قرآن برداشت. در سراسر کشور شاهد اساتید مختلف و داوران بین‌المللی هستیم که ارتباط کاربران با این اساتید بسیار سخت است؛ بنابراین اگر مؤسسه راه‌اندازی شود که بتوان به واسطه ایمیل و سایت شخصی با آنها در ارتباط بود، توانسته‌ایم گام‌های مثبتی برداریم.

وی افزود: به نظر می‌رسد اگر حتی مؤسسه‌ای بانی کار شود مبنی بر اینکه برای هر یک از اساتید سایت و صحفه مجازی ساخته شود تا آخرین صوت‌های‌شان را بارگذاری کند، توانسته‌ایم اقدام مثبتی انجام دهیم.

فضای دیجیتال مقدمه‌ای برای حفظ قرآن است

مدیرعامل پایگاه اطلاع‌رسانی راسخون اظهار کرد: برای حفظ قرآن از فضاهای فیزیکال بیش از فضاهای دیجیتال می‌توانیم استفاده کنیم؛ هرچند فضای دیجیتال مقدماتی برای حفظ قرآن می‌تواند باشد.

عملکرد جزیره‌ای اشکالی در حفظ قرآن ایجاد نمی‌کند

وی در پاسخ به این پرسش مبنی براینکه آیا عملکرد جزیره‌ای نهادها آسیبی به موضوع آموزش آنلاین حفظ قرآن وارد نمی‌کند، گفت: سلیقه‌های افراد مختلف و دسترسی‌های افراد متعدد است؛ بنابراین باید توجه کنیم که تعدد کارها دلیل بر موازی‌کاری نیست. اگر امروزه دشمن از هر ترفندی قصد مقابله با ما را دارد، چه اشکالی وجود دارد که فرهنگ‌دوستان مختلف با سلیقه‌های متعدد با این ترفندها مقابله کنند و فضاهای سالمی را ایحاد کنند.

حجت‌الاسلام سجادی اظهار کرد: ما نباید از این فناوری‌ها غافل شویم و به واسطه همین فن‌آوری‌ها همچون قلم‌های نوری، فناوری تبلت و موبایل قرآن پاره‌ای از وقت کودکان، نوجوانان و جوانان را به آموزش حفظ و یادگیری قرآن اختصاص دهیم.

وی بیان کرد: حتی نباید از این موضوع ترسی داشته باشیم که مفاهیم قرآنی را به صورت بازی رایانه‌ای ارائه دهیم؛ بنابراین باید از هر هنری برای این تحقق خواسته مقام معظم رهبری بهره‌مند شویم.

captcha