اشکان خیلنژاد، کارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: تجارب قابل توجهی در زمینه به کار بردن زبان و فضای طنز در آثار سینمایی دفاع مقدس به عمل آمده است؛ فیلمهایی همچون «لیلی با من است» و سهگانه «اخراجیها» نمونه موفقی از به کار بردن این تمهید در آثاری با موضوع دفاع مقدس هستند که به نوعی موجب آشتی مخاطب سینما با ژانر دفاع مقدس شدهاند.
وی ادامه داد: در حوزه تئاتر دفاع مقدس نمونههای کمتری را سراغ داریم که با استفاده از این تمهید به توفیق در جذب مخاطب رسیده باشند و با وجود تفاوتی که میان تئاتر و سینما از نقطه نظر زاویه دید و تنوع نما در مواجهه با مخاطب است، لازم به نظر میآید از آن هر چه بیشتر در زمینه آثار نمایشی دفاع مقدس استفاده شود.
کارگردان نمایش دفاع مقدسی «پچپچههای پشت خط نبرد» گفت: این نمایش به قلم علیرضا نادری، نمونهای موفق از طنز فاخر در حوزه دفاع مقدس است؛ نمونهای که خیلی بجا و سنجیده از طنز کلامی در رابطه میان اشخاص نمایشی استفاده کرده و از جمله نمایشنامههایی است که کارگردان در مواجهه با آن تکلیف خود را در زمینه خلق فضا، رابطه میان شخصیتهای نمایشی و مواردی از این دست به درستی درک میکند.
خیلنژاد تصریح کرد: البته طناز بودن یک نمایش نباید عاملی باشد که به طور مثال یک کارگردان ترغیب شود که از میان متون نمایشی فراوانی که در اختیار دارد، آن را برای تولید انتخاب کند؛ پیش از هر چیز شاخصه اصلی برای انتخاب یک متن نمایشی به ویژه در حوزه دفاع مقدس، لزوم رعایت همه مقررات و انسجام میان عناصر نمایشی است، اما وقتی تجربه نشان داده که مخاطب تئاتر بیش از هر چیز در این اوضاع و شرایط به خلق فضای طنز در مواجهه با یک اثر نمایشی نیاز دارد، چرا از این تمهید استفاده مؤثری صورت نگیرد؟
وی در پایان گفت: به هر حال رویدادهای مؤثری در حوزه تئاتر دفاع مقدس در حال انجام است و درصدی از آثار تولیدی نمایش را نمایشهایی با موضوع دفاع مقدس به خود اختصاص میدهند و میتوان با استفاده از خلاقیتهایی در نگارش متن و شیوه اجرایی این گونه نمایشی، طیف گستردهتری از مخاطبان را متوجه تئاتر دفاع مقدس کرد.