ضرورت تسلط طلاب بر قرآن برای موفقیت در فقه
کد خبر: 3308571
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
در نشست «حفظ قرآن و آثار آن» عنوان شد:

ضرورت تسلط طلاب بر قرآن برای موفقیت در فقه

گروه فعالیت‌های قرآنی: مقام معظم رهبری یک فقیه برخاسته از قرآن است؛ بسیار مهم است که طلابی که فقه می‌خوانند حتما به متن قرآن و تفاسیر مسلط باشند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، نشست علمی حفظ قرآن و آثار آن ظهر امروز 6 خرداد با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم و حجت‌الاسلام والمسلمین میرداماد برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در این مراسم گفت: سه فایده برای حفظ قرآن بیان شده است؛ نکته اول، فواید معنوی حفظ است که هر انسانی برای رسیدن به درجات کمال غیر از کسب اطلاعات و علم باید از نظر معنوی نیز خود را تقویت کنیم. طلاب با دانشجویان تفاوت هایی دارد که از جمله آنها توجه خاص به تهذیب نفس در کنار تحصیل است؛ یکی از بهترین راه های توجه به خدا و آخرت است و برترین ذکر، خواندن قرآن است و حافظ قرآن قطعا در ساخت شخصیت و گرایش های انسان تاثیرگذار است.

حاج ابوالقاسم اظهارکرد: وقتی آیات در ذهن انسان غوطه ور باشد انسان را به سمتی که باید می برد؛ در کنار این فایده، علمی است و اگر کسی با قرآن مانوس باشد قطعا عالمان از یک تکیه گاه عالی برای پاسخ به سوالات بهره می‌برد؛ البته در این میان نباید به صرف حفظ الفاظ بسنده کنیم بلکه باید الفاظ را نیز فرابگیریم. مقام معظم رهبری استدلالات قرآنی عجیبی را ارایه می کنند وگاهی در حین سخنرانی بهترین انتخاب قرآنی را ارایه می کنند که این مساله نشان دهنده تسلط ایشان در قرآن است؛ قطعا وقتی شخصی آیه ای را بیان می کنند روی صحبت های بعدی نیز اثر می گذارند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: مسئله ای که رهبر انقلاب در خصوص جریانات عربستان و یمن فرمودند به آیه «قَدْ خَسِرَ الَّذِینَ قَتَلُواْ أَوْلاَدَهُمْ سَفَهًا بِغَیْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُواْ مَا رَزَقَهُمُ اللّهُ افْتِرَاء عَلَى اللّهِ قَدْ ضَلُّواْ وَمَا کَانُواْ مُهْتَدِینَ ﴿۱۴۰انعام) اشاره کردند که مردم از روی سفاحت بچه‌های خود را می کشتند و امروز نیز بچه های همسایه را می کشند که این هم یک نوع جهالت است؛ در اینجا هیچ آیه ای شاید به این زیبایی نمی‌توانست این مسئله سیاسی را تبیین کند. مقام معظم رهبری یک فقیه برخاسته از قرآن است؛ بسیار مهم است که طلابی که فقه می خوانند حتما به متن قرآن و تفاسیر مسلط باشند.

حاج ابوالقاسمی اظهارکرد: سومین فایده، فایده عملی و تبلیغی قرآن کریم است زیرا در یک میدان مهم جای استشهاد به قرآن است که در اینجا حتما باید آیه را حفظ باشیم و آنجا جایی نیست که کسی بگوید که من باید بروم آن آیه را مشاهده کنم؛ به همین دلیل طلاب حتما باید نسبت به آیات تسلط داشته باشند.

حفظ قرآن کمک به تبلیغ است

در ادامه این نشست حجت الاسلام والمسلمین میرداماد گفت: تکرار لازمه تثبیت حفظ است و یک حافظ پس از تکرار الفاظ و لغات به نکته های تفسیری جدیدی دست پیدا می کند.

وی افزود: تسلط بر آیات قرآن می تواند باعث ارتباط دادن آیات با هم و رسیدن به کشفیات تازه است زیرا اگر کسی آیات را از حفظ نباشد در این مساله مشکل خواهد داشت. طلاب با حفظ قرآن می توانند مکتب اهل بیت(ع)را رشد می دهیم و باعث افتخار و عظمت مکتب شیعه خواهیم شد؛ طلاب و شیعیان با حفظ قرآن زین مکتب اهل بیت(ع) خواهند شد. باید قبول کنیم که در این زمینه کوتاهی کرده ایم؛ باید تعداد حفاظ قرآن به حدی باشد که شایعات علیه شیعه جای مجال نداشته باشد.

میرداماد بیان کرد: متاسفانه بسیار مشاهده شده است که برخی از اساتید هم در حین خواندن آیات دچار اشکالاتی می شوند که اصلا زیبنده نیست و باعث می شود که شاگردان اثر کمتری از این درس بگیرند. اساتید ما هم باید قرآنی باشیم و اگر استاد مباحث را قرآنی بیان کند تاثیرگذاری بیشتری در بین شاگردان خواهد داشت و باعث می شود که با قرآن انس پیدا کند.

captcha