گردهمایی خیرین و واقفان آموزش عالی کشور در مشهد برگزار شد
کد خبر: 3313255
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵

گردهمایی خیرین و واقفان آموزش عالی کشور در مشهد برگزار شد

گروه اجتماعی: گردهمایی خیرین و واقفان آموزش عالی کشور صبح امروز، 21 خردادماه در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی،  گردهمایی خیرین و واقفان آموزش عالی کشور صبح امروز، 21 خردادماه در هتل پردیسان مشهد برگزار شد.

در این مراسم رضا فرجی‌دانا، رئیس هیئت مدیرۀ بنیاد حامیان دانشکدۀ فنی دانشگاه تهران و عضو هیئت مؤسس بنیاد حامیان علم و فناوری کشور، با توضیح اینکه چرا دانشگاه سوژۀ کارهای خیر قرار می‌گیرد، به سخنان فیلسوف اسپانیایی اشاره کرد و گفت: این فیلسوف که رئیس دانشگاه است، دانشگاه را را معبد انسانیت می داند و می گوید من نیز کاهن بزرگ این معبد یعنی ارزش های حاکم بر دانشگاه هستم، همچنین این فیلسوف اسپانیایی می گوید: در این معبد هرگونه آلودگی باید بیرون گذاشته شود و شاید بتوانید با خشونت بی حد بر ما چیره شوید اما هرگز نخواهید توانست بر افکار ما و ایمان مردم به ما مسلط شوید.

فرجی دانا در همین راستا افزود: هم مسئولان و هم مردم باید از حدود و صغور دانشگاه صیانت کنند و نگذارند دانشگاه مورد هجمه واقع شود.

عضو هیئت مؤسس بنیاد حامیان علم و فناوری به یکی دیگر از جملات پولسون، بزرگ‌ترین خیر به آموزش عالی اشاره و بیان کرد: پولسون دانشگاه هاروارد را نقطۀ اساسی در موفقیت خود معرفی می‌کند که آموزش دانشگاهی ما نیز باید به این سمت برود، افراد مفیدی تربیت کند و فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها نیز باید احساس کنند که دانشگاه برایشان مفید بوده است.

وی با ارائۀ آماری از دانشگاه هاروارد بر ضرورت دوری از کمیت‌گرایی تأکید کرد و افزود: این دانشگاه با 21 هزار دانشجوکه در 9 دانشکده و 160 رشته به ازای هر چهار تا پنج دانشجو یک استاد دارد که 41 نفر از دانشجویان نیز برنده جایزۀ نوبل شده‌اند.

همچنین عباس مصلی نژاد، از خیران و عضو هیئت مؤسس بنیاد حامیان علم و فناوری کشور در این مراسم با بیان اینکه امروز در تعاریفی که برای ثروت وجود دارد، ثروت را به چهار نوع فیزیکی، مالی، انسانی و اجتماعی تقسیم می کنند با طرح این سؤال که کدام ثروت باید در خدمت ثروت های دیگر قرار بگیرد؟، افزود: امروز ما برای ثروت تعریفی نداریم و به همین دلیل است که گاهی اخباری از اختلاس‌های میلیاردی می‌شنویم.

مصلی نژاد ادامه داد: اگر برای ثروت تعریفی داشته باشیم، ثروت خانم و آقای ثروتمند بعد از این تعریف دیگر بهایی نخواهد داشت که در مرحلۀ بعد نقش ستاد حامیان علم و فناوری روشن می شود به این معنا که باید ثروت مالی را به ثروت فیزیکی تبدیل کند تا از دل این ثروت، ثروت انسانی و بعد از آن ثروت اجتماعی تولید شود.

عضو هیئت مؤسس بنیاد حامیان علم و فناوری ابراز کرد: این بنیاد یک NGO است که به هیچ مجموعۀ دولتی ارتباط ندارد و فقط در جهت حمایت از آموزش عالی کشور و نهادهایی که در جهت تولید علم هستند، فعالیت می‌کند.

علی سعیدی، از خیران دانشگاه کاشان و عضو هیئت مؤسس بنیاد حامیان علم و فناوری کشور نیز در تبیین هدف آموزش عالی کشور گفت: ما می‌خواهیم به سمتی برویم که انسان‌هایی اخلاق‌مدار، دانش پژوه، خلاق و متعهد تربیت شوند که این مهم نیز با تاکید بر نقش مردم و همکاری آنان امکان پذیر می شود.

عضو هیئت مؤسس بنیاد حامیان علم و فناوری در ادامه به راه‌های تحقق دانشگاه مردمی پرداخت و افزود: دانشگاه مردمی با تصمیم گیری مردم در امور دانشگاه‌ها، تداخل آنان در گسترش و توسعۀ امور و استفادۀ آنان از خروجی‌های دانشگاه به وجود خواهد آمد.

وی با تاکید بر تعامل با مردم در جهت رشد اقتصاد دانشگاه‌ها، با ارائۀ آماری از کمک‌های مردمی به دانشگاه هاروارد، ادامه داد: طبق آمارها دانشگاه هاروراد 12 هزار و 956 فارغ التحصیل داشته است که این افراد در سال 2014، 368 میلیون دلار به این دانشگاه کمک کرده‌اند که این فقط 23 درصد از کل کمک‌های مردمی به این دانشگاه است.

captcha