کد خبر: 3323854
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
حجت‌الاسلام رستم‌نژاد:

شدت عدالت؛ عامل شهادت امیرالمؤمنین(ع)/ امروز عدالت تنها در فریادها شنیده می‌شود

کانون خبرنگاران نبأ: حضرت علی(ع) آن‌قدر در زندگی و حیات سیاسی، اخلاق فردی و اجتماعی خود بر مبنای عدالت پایه‌گذاری کرد که در نهایت گفته شد: «قتله الشدة عدله»؛ یعنی امام(ع) به‌خاطر شدت عدلی که داشت برای مردم زمان خود قابل تحمل نبود و در نهایت به شهادت رسید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) در گفت‌وگو با خبرنگار کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، درباره عدالت در کلام و سیره حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) گفت: امیرالمؤمنان علی(ع) تجسم عینی عدالت است.

وی با اشاره به سخن حضرت علی(ع) درباره عدالت که فرمودند: «عدالت یعنی قرار دادن هر چیزی در جای مناسب خود» اظهار کرد: هم سیره عملی و رفتاری عادلانه است؛ به این معنا که حضرت علی(ع) امام عدالت است و آن‌قدر زندگی و حیات سیاسی و اخلاق فردی و اجتماعی خود را بر مبنای عدالت پایه‌گذاری کرده است که در نهایت گفته شد: «قتله لشدة عدله»؛ یعنی امام(ع) به‌خاطر شدت عدلی که داشت برای مردم زمان خود قابل تحمل نبود و در نهایت به شهادت رسید.

عدالت‌ تنها در فریادها شنیده می‌شود

رستم‌نژاد افزود: تاریخ به اثبات رسانده است که افرادی که در مقابل حضرت قیام کردند کسانی بودند که عدالت حضرت را برنمی‌تافتند و این خود نکته مهمی است. بنده یکی از نمونه‌هایی که در ارتباط با عدالت حضرت و قیام به قسط ایشان روایت شده است را نقل می‌کنم. عباراتی از حضرت که برای کسانی که در پی عدالت هستند بسیار تأثیرگذار است. عدالت همان گمشده‌ای‌ است که بشر در به در به دنبال آن می‌گردد اما تنها فریادها بلند است و  تنها تعریف و توصیف از عدالت شنیده می‌شود و در عمل سراغی از آن نیست.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی با بیان روایتی از عدالت حضرت علی(ع) عنوان کرد: در نهج‌البلاغه سیدرضی آمده است: «برادر بزرگترم عقیل فردی نابینا بود و خانواده مستمندی داشت و به کرات به نزد من می‌آمد و از من می‌خواست که از خزائن بیت‌المال که در اختیارم بود چیزی در اختیار او بگذارم. رنگ رخسار برادرم نشان می‌داد که فرد نیازمند و مستمندی است اما چون از من طلب بیت‌المال می‌کرد من آهنی گداخته و سرخ را به دست او نزدیک کردم و با اینکه آهن به دست او نرسیده بود، تنها از گرمای آهن ناله سر داد و من به او گفتم آیا تو برای خاطر آهنی که یک انسان از روی عبرت گرم کرده ناله سر‌می‌دهی اما مرا به آتشی از جهنم می‌کشانی که جبار آن آتش آن را از روی غضب برافروخته است؟ تو از آتشی که شوخی یک انسان است ناله سرمی‌دهی پس چگونه من از آتش جهنم خداوند ناله نکنم؟»

امیرالمؤمنین(ع) شهید عدالت هستند

رستم‌نژاد اضافه کرد: این روایت خود بیانگر عدالت امیرالمومنین(ع) است. این‌گونه نبود که اگر حضرت حاکم شده است و کلیددار خزانه بیت‌المال مملکت پهناور اسلامی است خارج از عرف و عدالت از بیت‌المال به نزدیکان خود بدهد بلکه معتقد بود که بیت‌المال برای همه مسلمانان است و همه به یک اندازه از آن سهم می‌برند.

وی با بیان این که امیرالمؤمنین(ع) به‌خاطر عدالت به شهادت رسید، اظهار کرد: داستان‌های دیگری نیز در زندگی حضرت اتفاق افتاده که همه روایت‌گر این است که حضرت هم بیان کننده عدالت و هم اقامه‌کننده عدل بوده است و خداوند در وصف مؤمنان عالم و عارف می‌فرماید که آن‌ها کسانی هستند که اقامه قسط و عدل می‌‌کنند. در حکومت امام عصر(عج) نیز ممیزی اصلی عدالت است. همین عدالتی که امیرالمؤمنین(ع) به‌خاطر آن به شهادت رسیده است.

رستم‌نژاد با اشاره به مبحث حقوق بشر و معنای عدالت جهانی گفت: امروز در جهان فریادهایی که گوش فلک را کر کرده است و از همه طرف به گوش می‌رسد بحث حقوق بشر است. حوق بشر در واقع قصد دارد از تساوی حقوق بشر و عدالت حرف بزند اما این تنها حرف و شعار است و برایشان در معنای بشر تناقضاتی وجود دارد و تمام انسان‌ها را بشر نمی‌دانند. در شعار حرف از حقوق بشر می‌زنند اما در عمل بشر تنها همان خودی‌های آنها هستند.

فجایع روزافزون در دنیا

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی به حوادث زمان خود می‌نگریم و ملت‌های مظلوم را مشاهده می‌کنیم مانند مردم یمن که از همه چیز محروم می‌شوند به تعریف آنها از عدالت شک می‌کنیم. این چه حقوق بشر و عدالتی است که وقتی به ملت‌های مظلوم می‌رسد تمام جهان شاهد هستند که مستکبران حقوق بشر را فراموش می‌کنند و مردم مظلوم و کودکان بی‌گناه را به خاک و خون می‌کشند. این چه عدالتی است که می‌تواند شاهد چنین فجایع روزافزونی باشد؟

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) با اشاره به جنگ‌های عربستان، یمن و دیگر کشورها، این انفاقات را دور از عدالت دانست و بیان کرد: با توجه به اینکه مردم یمن مردمی مسلمان هستند و قرآن را پذیرفته‌اند و به سوی قبله نماز می‌خوانند اما کشوری که مدعی اسلام است و ادعای خادم الحرمین بودن را دارد، به هم‌کیشان خود چنین ظلمی می‌کند و آتش بر سر آنها می‌ریزد. در بحرین و عراق و سوریه و در کشورهای دیگر نیز شاهد چنین مسائلی هستیم که خودخواهی‌ها و تمامیت خواهی های مستکبران است که دایره قوانین مکتوب بشری را در اجرا چنان تضییع می کنند که قوانین تنها برای خودشان و به نفع خودشان معنی پیدا می‌کند و آنجایی نوبت به ملت‌های مظلوم و بی پناه می‌رسد قانون به عکس می‌شود و عدالت معنای خود را از دست می‌دهد. این رفتارها فرسنگ‌ها از عدالت فاصله دارد.

فقر عدالت نشانه ظهور است

حجت‌الاسلام رستم‌نژاد با بیان اینکه ما در روزگار فقر عدالت زندگی می‌کنیم گفت: ما در زمانی زندگی می کنیم که از حیث عدالت در گفتار و نوشتار بیشترین ادعا را داریم اما در عمل و رفتار کمترین نمود عدالت در جهان اتفاق می افتد و این فقر عدالت است. ان شاءالله که این ها مقدمه ای برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) باشد. در روایتی که شیعه و سنی از پیامبر اسلام(ص) با ده‌ها سند و طریق روایت کرده آمده است که پیش از ظهور مهدی موعود(عج) دنیا پر ز ظلم و جور می‌شود و شاید این بی‌عدالتی‌ها نشانه‌ای برای نزدیک شدن روزگار عدل و داد باشد.

حجت‌الاسلام رستم‌نژاد با اشاره به ظهور امام زمان(عج) و عدالت علوی ایشان یادآور شد: امیرالمومنین(ع) شهید راه عدالت است. ایشان در وصف و کلام نمی‌گنجد و عدالت ایشان نیز فراتر از بیان است. اینکه مردم آن عصر تحمل عدالت آن حضرت را نداشتند و کار را تا جایی رساندند که حضرت بخاطر ملتی که نتوانسته‌اند او را تحمل کنند از خداوند تقاضای مرگ کرد و در نهایت هم به شهادت رسید. ان شاءالله در این شب‌هایی که متعلق به امیرالمومنین(ع) است از خدا بخواهیم که خداوند فرزند ایشان را هرچه سریع‌تر برساند و تحمل عدالت علوی امام زمان(عج) را به تمام بشر عنایت کند.

captcha