محمد رسائلی، کارگردان نمایش «آش با طعم زهر» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: با اجرای این نمایش در بخش مسابقه صحنه دهمین جشنواره «تئاتر رضوی» حضور داریم که روایتگر خونخواهی یکی از برداران امام رضا(ع) به نام امامزاده ابراهیم(ع) است که راهی مرو میشود، اما به دست پیرزنی در گیلان به طمع جایزهای که والی قزوین برای سر او مقرر کرده است، با آش مسموم به شهادت میرسد.
وی گفت: از سرگیری مجدد جشنواره «تئاتر رضوی» برای فعالان این عرصه و هنرمندان تئاتر که دغدغه پرداختن به این موضوعات را دارند مایه خرسندی است، اعتقاد داریم وقفهای هم که در روند برگزاری این جشنواره صورت گرفت به صلاح این جشنواره بوده است چرا که در این مدت، نشستها و تبادلنظراتی کارشناسانه صورت گرفته که نقاط ضعف و قوت این جشنواره را بیشتر نمایاند.
رسائلی تصریح کرد: این دوره از جشنواره «تئاتر رضوی» نیز با همایش دو روزه «گفتمان تئاتر دینی» در بجنورد کلید خورد و از شنیدهها چنین برمیآید که توانسته است از میان مباحث کارشناسی که کارگردانان، نمایشنامهنویسان و کارشناسان تئاتر حاضر در این همایش به آن پرداختهاند، افقی روشن در این حوزه به ویژه در حوزه نمایشنامهنویسی رضوی ترسیم شود.
این کارگردان تئاتر مقاومت ادامه داد: همیشه برای من و سایر فعالان شهرستانی تئاتر شرکت در جشنوارههای تئاتری به ویژه تئاتر دینی و ارزشی جذابیت خاص خود را داشته است، اما در کنار این جذابیت نگرانی دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه آیا بودجه و کمکهزینهای که برای گروههای شرکتکننده در نظر گرفته شده است قادر به تأمین همه مخارج آنها هست یا نه.
رسائلی افزود: برگزاری جشنوارههای تئاتری زمانی موجب انگیزه مضاعف میان کارگردانان تئاتری به ویژه فعالان شهرستانی میشود که آنها بتوانند قبل و بعد از جشنواره امید به اجرای عموم آثار خود در نقاط مختلف ایران داشته باشند تا مخاطبان زیادی آثار آنها را مشاهده کرده که این خود به تقویت فنی و هنری گروههای نمایشی کمک خواهد کرد.
وی تأکید کرد: جشنواره «تئاتر رضوی» نیز باید این مسئله یعنی حمایت از گروههای نمایشی برای اجرای عموم آثارشان را در سرلوحه کارهای خویش قرار دهد و با توجه به این مسئله چرخه تکاملی خود را برای اثربخشی بیشتر در فضای فرهنگی جامعه کامل کنند.
رسائلی در پایان گفت: بخش ویژه جشنواره «تئاتر رضوی» که به نوعی بازتولید آثار برگزیده آن است میتواند جذابیتهای خاص خود را دارا باشد اما با توجه به بودجه محدود جشنواره، این توقع میرود که اعتبارات در نظر گرفته شده برای این بخش نیز به گروههای نمایشی که حرف تازهای برای گفتن در حوزه «تئاتر رضوی» دارند، تعلق گیرد که به کیفیتبخشی کارهای نمایش کمک بسزایی خواهد کرد.