حسن دولتآبادی، مدیر دفتر تئاتر کودک و نوجوان مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: لازم میدانم جشنواره «تئاتر رضوی» را به ویژه در بخش نمایشهای کودک و نوجوان از نگاه مادی مورد نقد قرار دهم.
وی ادامه داد: در بندهای مربوط به اختصاص کمک هزینه و جوایز جشنواره، وجه نقدی که در اختیار گروههای نمایشی کودک و نوجوان قرار خواهد گرفت یک میلیون و پانصد هزار تومان در نظر گرفته شده است، یعنی باز چیزی کمتر از بخش تئاتر بزرگسال جشنواره؛ دلیل این تبعیض را نمیدانم چیست. از نظر فنی و روند تولید، یک نمایش کودک و نوجوان به مراتب سختتر از یک نمایش بزرگسال است و دردسرهای خاص خود را دارد.
این کارشناس تئاتر و مدرس دانشگاه تصریح کرد: از سوی دیگر هزینههایی که صرف این نوع تئاتر میشود نیز بیشتر است. هزینههای بالای ساخت دکور، موسیقی و احتمالاً تنپوش و ساخت عروسک مواردی است که در تئاتر بزرگسال کمتر پیش میآید و با این وجود نمیدانم که چرا سهم ریالی این نمایشها از کل بودجه جشنواره اینقدر ناچیز است؟
ستاد جشنواره نباید با پرداخت مبلغی ناچیز تمام حقوق و امتیازات اثر را از آن خود بداند
دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان «سوره» در ادامه گفت: از طرف دیگر به ویژه در حوزه نمایشنامهنویسی رضوی هم در بخش بزرگسال و هم در بخش کودک و نوجوان شاهد این مسئله هستیم که ستاد جشنواره با پرداخت همان مبالغ ناچیز کمکهزینه و جایزه، تمام حقوق و امتیازات نمایشنامه را از آن دبیرخانه میداند و لذا مبادرت به چاپ و انتشار آثار میکند که این مسئله نیز تنها موجب تضییع حقوق مؤلف و نمایشنامهنویس میشود.
دولتآبادی افزود: با توجه به سابقه طولانی فعالیت در حوزه تئاتر کودک و نوجوان و نگارش نمایشنامههای بیشمار در این حوزه، باید اعتراف کنم که نمایشنامهنویسی کودک و نوجوان مرارتها و سختیهای خاص خود را داراست و باید پشتوانه مطالعاتی گستردهای در این حوزه داشت، به ویژه در حوزه نمایشنامهنویسی دینی و رضوی که مخاطب آن کودک است، بیان بسیاری از مباحث با زبان قابل فهم این قشر سنی نیاز به کارکشتگی دارد و از اینکه این تلاش و مرارت را جشنواره با مبلغی ناچیز معاوضه میکند جای تعجب دارد.
با توجه به حمایت ضعیف جشنواره «تئاتر رضوی» از فعالان، دیگر انگیزهای برای هنرمندان باقی نمیماند
وی با اشاره به اینکه به هر حال تولید نمایشنامه و یا یک اجرای صحنه تئاتر رضوی، برگی بر پرونده هنری این موضوع ارزشی اضافه میکند تصریح کرد: با توجه به حمایت ضعیفی که جشنواره «تئاتر رضوی» از فعالان این عرصه به عمل میآورد، چندان نمیتوان به این مسئله خوشبین بود تا انگیزهای برای هنرمندان تئاتر وجود داشته باشد و آنها بیش از پیش ترغیب به فعالیت در این عرصه شوند.
دولتآبادی در پایان گفت: جشنوارههای تئاتری که در استانها برگزار میشوند نیاز به یک بازنگری کارشناسانه دارند؛ چرا که حتی در زمینه تقسیمبندی بخشهای آنها نیز با مشکل مواجه هستیم و مثلاً بخش بزرگسال را از بخش کودک و نوجوان و یا بخش خیابانی تنها با ذکر عنوان تئاتر صحنه مجزا میسازند؛ در حالی که هم تئاتر کودک و نوجوان ماهیت صحنهای دارد و هم تئاتر خیابانی به نوعی در صحنه اجرا اتفاق میافتد.