هنرمندی رنگ و قلم در ابراز ارادت به ساحت حضرت رضا (ع)
کد خبر: 3349447
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۹
گزارش ایکنا از اختتامیه جشنواره نقاشی‌خط رضوی

هنرمندی رنگ و قلم در ابراز ارادت به ساحت حضرت رضا (ع)

گروه هنر: در سالن علامه فرزان همه جمع شده بودند تا دریابند چه کسانی بهتر از دیگران توانستند به استفاده از ابزار رنگ و قلم ارادت خود را به ساحت حضرت امام رضا (ع) نشان دهند و رتبه‌های بر‌تر چهارمین جشنواره ملی نقاشی‌خط و حروف نگاری رضوی را از آن خود کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از خراسان جنوبی، عصر دیروز ۲۹ مرداد ماه هنرمندانی از مازندان، یزد، سمنان، اردبیل، لرستان، تهران، اصفهان، خراسان رضوی در سالن علامه فرزان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جمع شده بودند تا در مراسم اختتامیه چهارمین همایش ملی نقاشیخط و حروف نگاری رضوی شرکت کرده و دریابند در این رقابت معنوی چه کسانی بهتر از دیگران توانستند با استفاده از ابزار رنگ و قلم ارادت خود را به ساحت حضرت امام رضا (ع) نشان دهند.

اینجا همه چیز رنگ و بوی دلدادگی به آستان مقدسی می‌داد که مأوا و پناهگاه همه انسان‌های خسته و درمانده است و آن جوان هنرمندی که کیلومتر‌ها از غرب و یا شمال ایرانی به جنوبی‌ترین نقطه خراسان آمده بود می‌خواست محبتش را به مولا و امامش حضرت رضا (ع) نشان دهد.

چشم‌هایی که با چاوشی خوانی خیس از اشک شدند

به همین دلیل بی‌مناسبت نبود که پیرمردی سید و از نسل اهل بیت (ع) پیش از همه سخنرانان و گویندگان در این اختتامیه برای حضار چاوشی خواند و دل‌ها را راهی بارگاه ملکوتی مشهد الرضا کرد و چشم‌ها را خیس از اشک نمود.

چاوشی خوانی که به پایان رسید نوبت میزبان بود که خوش آمد گویی به مهمانانی داشته باشد که آمدند تا در خراسان جنوبی به شیوه خود و با ابزار هنر خویش ارادت و عشق به اهل بیت (ع) به ویژه امام رئوف حضرت رضا (ع) را نشان دهد.

احمد محبی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: در دو روز کارگاه حضوریِ هنرمندانی که از سراسر ایران برای شرکت در چهارمین جشنواره نقاشی‌خط و حروف نگاری رضوی در بیرجند دور هم جمع شده بودند جلوه‌های زیبایی از دلدادگی هنرمندان جوان به ساحت امام هشتم را نشان دادند.

درددل‌هایی با هشتمین امام در قالب یک اثر هنری

وی اظهار کرد: اغراق نیست اگر بگوییم آثاری که این هنرمندان ارائه دادند در حقیقت درددل هنرمندان با مولا و مقتدایشان امام رضا (ع) بود که در قالب نقاشیخط و حروف نگاری تجلی یافته است که زبان هنر رسا‌ترین زبان است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: اثرهیچ هنرمندی جاوید و ماندگار نمی‌شود مگر آنکه از روی ایمان و اعتقاد باشد و بی‌شک اثر شرکت کنندگان در این جشنواره ملی نیز به دلیل همین اعتقاد و ایمان ماندگار خواهد شد.

محبی با اشاره به اینکه کیفیت بالای آثار شرکت کنندگان در جشنواره کار را برای داوران سخت کرده بود، یادآور شد: برای اینکه آثار این هنرمندان به فراموشی سپرده نشود در نگارخانه مجازی پرتال اداره کل فرهنگ و ارشاد جنوبی بارگذاری خواهد شد.

نکته جالب در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره ملی نقاشیخط و حروف نگاری رضوی پخش کلیپی از آثار شرکت کنندگان در همایش بود که هنرمندان حاضر در مراسم با دیدن هر اثری با صدای تشویق‌های خویش نظر شخصی خود را درباره آن اثر به نوعی اعلام می‌کردند.

هنرمندان، نقش آفرینانِ در خطوط مبارزه جبهه جنگ نرم

یعقوب علی نظری فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) نیز در این مراسم با اشاره به اینکه هنرمندان نقش آفرینان در خطوط مبارزه جبهه جنگ نرم هستند گفت: باور ما این است که هنر تنها یک ابزار برای رسیدن به هدف است.

وی اظهار کرد: هنر ناب اسلام و انقلاب اسلامی عامل پیونددهندگی بین سخت‌ترین ابزار‌ها با نرم‌ترین ابزار یعنی فرهنگ است و اگر بتوانیم به ابزارهای مادی روح بدهیم اثرگذاری، جهت‌دهندگی و تعالی‌بخشی آن فوق‌العاده خواهد بود.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی با بیان اینکه جوهره و ماهیت انقلاب اسلامی، فرهنگی است، بیان کرد: اگر در رشته‌ها و شاخه‌های مختلف هنرمند خود را با نگاه تعالی‌بخش و با امتداد نگاه انقلاب اسلامی و آنچه در جوهره انقلاب اسلامی وجود دارد هم‌جهت و هم‌سو کند به یقین آنچه را که امروز توفیق به دست آوردنش را داریم، افزون می‌شود.

نظری ادامه داد: امروزه انقلاب اسلامی در حوزه جنگ سخت بسیار موفق بوده و میدان را از استکبار ربوده است و با قاطعیت می‌توان گفت دلیل اصلی این توفیقات و موفقیت‌های فرهنگی مبارزه، جهاد و فرهنگ مقاومت است.

  وی با بیان اینکه هنرمندان کشور ایران در خط مقدم جنگ نرم انجام وظیفه می‌کنند، یادآور شد: هنرمندان انقلابی کشور ما هوشیارانه و آگاهانه با هنر جهادی خود در توسعه و پیشرفت این انقلاب کمک می‌کنند.

گلایه‌های استاد از بی‌توجهی به نیازهای مادی هنرمندان

در پایان مراسم ایرج میرزا علی خانی از اساتید برجسته هنر که برای قرائت بیانیه هیأت داوران پشت تریبون رفته بود، قبل از قرائت بیانیه از بی‌توجهی به نیازهای هنرمندان جوان کشور گلایه کرد و خواستار توجه همه مسئولان و مدیران به این امر مهم شد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد در سالیان آتی که این جشنواره برگزار می‌شود با جوایز بیشتری جوانان هنرمند این سرزمین که دلدادگی خود را به امام رضا (ع) اینگونه نشان می‌دهد، تشویق شوند تا انگیزه‌ها برای کار افزون شود.

گفتنی است بر اساس رأی هیأت داوران در رشته حروف نگاری خورشید حسنوند از لرستان، میثم نامدار از تهران و نصیر بشیری از تهران و در رشته نقاشی‌خط مهران بهزادی از قم، عظیم فلاح از تهران، سجاد همتی از لرستان، علیرضا بهدانی و امیر شجاع شجاعی‌پور از خراسان جنوبی به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.

همچنین دررشته حروف نگاری حنیف رحیمی‌پور از استان یزد، شهرام دلدار از خراسان رضوی، نجیبه رحمانی از سمنان، فرشته رحمانی از خراسان جنوبی و محمد احدی دولت سرا، از اردبیل و در رشته نقاشی‌خط سیده ساناز البرزی از استان تهران، محمد رضا شفیعی از استان اصفهان، شراره خدایار از اصفهان و مهدی عباس نتاج از مازندران شایستگان تقدیر شناخته شدند.

حکیمه بهمن زاده/ خراسان جنوبی

captcha