کد خبر: 3358754
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۰
احسان پوری عنوان کرد:

ضرورت جریان‌سازی مضامین دینی و قرآنی در عرصه مجازی

گروه فضای مجازی: به گفته قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، اگر بتوانیم جریانی در حوزه دینی و قرآنی ایجاد کنیم قطعا در آن حوزه موفق خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نشست واکاوی شبکه‌های اجتماعی مجازی، عصر امروز یکشنبه 15 شهریور ماه با حضور احسان پوری، قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، در سازمان فعالیت‌های قرآنی برگزار شد.
احسان پوری، قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، اظهار کرد: فضای مجازی و وب‌ها از دهه 90 تا کنون توسعه یافته‌اند و نهضت دیجیتالی کردن اطلاعات در این فضا را مشاهده می‌کنیم.
وی با اشاره به نسل وب 1 تصریح کرد: وب یک دارای ویژگی‌هایی است که می‌توان به صفحه‌ای ایستا، قابلیت نظردهی و تبادل اطلاعات از طریق ایمیل اشاره کرد.
قائم مقام مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها تصریح کرد: در زندگی بشر، تکنولوژی جلوتر از علم است چراکه انسان اولیه بدون هیچ گونه علمی از چوب برای کشتن حیوانات استفاده می‌کردند و همه این کارها هیچ مبنای علمی ندارد. البته امروزه این روند تغییر کرده است و برای هرگام تکنولوژیکی که برداشته می‌شود، مبنای علمی دارد.
وی با اشاره به محورهای اصلی توسعه گفت: پنج محور اصلی توسعه شامل فرهنگ، اقتصاد، اجتماع، سیاست و تکنولوژی است. همچنین تکنولوژیک در خیلی اوقات توسعه را به دوش کشیده است و ملت‌ها هم به واسطه آن توسعه‌ یافته‌اند.
پوری با اشاره به تفاوت‌های وب 2 و 3، تصریح کرد: وب 2 رابطه تعاملی و وب 3 معناگراست. یعنی وب 3 مبتنی بر هوش مصنوعی (آمیزه‌ای از جامعه، تجارت و شخصی‌سازی) است. شبکه‌های اجتماعی در وب 2 توسعه یافته‌اند و در وب 3 به سمت معناگرا حرکت کرده‌اند.
وی با اشاره به ایجاد شبکه بومی، خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم نمونه مشابه فیس‌بوک داشته باشیم، چراکه فیس‌بوک در نوع خود ویژگی‌های خاصی دارد. ما باید به سمت اولویت‌های مخاطبان حرکت کنیم که البته هم‌اکنون شبکه اجتماعی فیس‌نما شبکه بومی مناسبی است.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: در حوزه فعالیت‌های قرآنی و مذهبی هنوز کار نشده است و این حوزه جای کار بسیاری دارد. اگر بتوانیم جریانی در حوزه دینی و قرآنی ایجاد کنیم قطعا در آن حوزه موفق خواهیم بود.
وی بیان کرد: جریان سازی برعهده سازمان و توسعه و گستردگی آن با مخاطب است.
پوری اظهار کرد: حرکت اطلاعات در شبکه‌های ارتباطی باید افقی باشد و این درحالی است که حرکت اطلاعات در دیگر رسانه‌ها عمودی است.
وی افزود: در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ها باید بیشتر به سمت موضوعات و محورهایی در شبکه‌های ارتباطی برویم که در سطح قابلیت توسعه داشته‌اند.
این استاد ارتباطات تصریح کرد: تعریف شبکه اجتماعی از دیدگاه حجت‌الاسلام عاملی این بوده که شبکه‌های اجتماعی بر محور علاقه، ارزش ایدیولوژی و نوستالژی مشترک شکل می‌گیرد.
وی با اشاره به  تفاوت شبکه‌های اجتماعی با شبکه‌های فیزیکی تصریح کرد: دیجیتالی بودن در مقابل آنالوگ بودن، تعامل مجازی در برابر تعامل حضوری، هایبرلینک بودن شبکه‌های مجازی و ایجاد واقعیتی مجازی در برابر جهان فیزیکی از جمله تفاوت‌های شبکه‌های اجتماعی با شبکه‌های فیزیکی به شمار می‌رود.
پوری اظهار کرد: ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی شامل احترام به اصول جوامع آزاد، ارزان سریع و آسان، تولید محتوا در چند سایت، مدیریت جامعه به سمت کاهش دخالت وظایف و فعالیت‌های تخصصی و هدایت‌کننده است.

captcha