بصیرت‌افزایی؛ محور فعالیت هیئت‌های مذهبی/ مجالس عزاداری روحانی‌محور باشد
کد خبر: 3386853
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹

بصیرت‌افزایی؛ محور فعالیت هیئت‌های مذهبی/ مجالس عزاداری روحانی‌محور باشد

گروه اجتماعی: رئیس شورای هیئت‌های مذهبی در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه هیئات مذهبی باید بصیرت را زیرمجموعه کارخود قرار دهند، اظهار کرد: سینه زدن و گریه کردن گرچه ثواب خود را دارد اما نباید از اصل این جریان که فلسفه قیام است، غافل شد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، عزاداری اعم از مرثیه‌خوانی، مداحی و هیئت‌های مذهبی به عنوان یک نهاد اجتماعی در دنیا بسیار ارزشمند است و زمانی که برای اهل‌بیت(ع) باشد بسیار ارزشمندتر است بنابراین در زمان عزاداری برای این بزرگواران بایدها و نبایدهایی وجود دارد که هر محبی باید به آن عمل کند.



برگزاری این محافل تریبونی برای بین ارزش‌های دینی است که تمام عوامل دست‌اندرکار باید به کارهایی بپردازند که در شأن یک عزادری آن هم برای اهل‌بیت(ع) است باشد و در برپایی این مراسم بانیان، خطباء و هم مداحان تأثیرگذارند و نباید کاری را انجام دهند که در شأن این عزاداری‌ها نیست.



لذا باید موضوع فرهنگ عاشورا و شهادت طلبی را با برگزاری مراسم عزاداری زنده نگه داریم و به تبیین ارزش‌های اسلامی و هدف اصلی قیام امام حسین(ع) برای مردم به ویژه جوانان بپردازیم و از موضوعات حاشیه‌ای فاصله بگیرم.



غلامرضا عباسی‌مقدم، رئیس شورای هیأت‌ مذهبی در خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: هیأت‌ و تکایا در ایام محرم باید فلسفه قیام امام حسین(ع) را برای مردم بیان کنند و تنها مردم را به گریه وادارند.



وی با اشاره به اینکه در ایام محرم تنها به سر و سینه زدن ملاک نیست، ادامه داد: مردم باید با اصل قیام و حرکت امام حسین(ع) آشنا شوند و بدانند که سیدالشهداء برای زنده‌ نگه‌داشتن چه ارزش‌هایی به شهادت رسیدند.



عباسی‌مقدم افزود: باید در مجالس عزادارای از آسیب‌هایی که وجود دارد جلوگیری کرد بنابراین از سنج و طبل که آلودگی صوتی ایجاد می‌کند و موجب آزار دیگران می‌شود نباید استفاده کرد و تا حد ممکن باید حرمت این مجالس حفظ شود.



مجالس عزاداری مداح محور نباشد بلکه باید روحانی محور باشد



رئیس شورای هیئت‌های مذهبی در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مجالس عزاداری مداح محور نباشد بلکه باید روحانی محور باشد، افزود: مداحان نباید از نوحه‌هایی که در شأن این مجالس نیست استفاده کنند.



وی با تأکید بر اینکه هیأت‌های مذهبی باید بصیرت را زیرمجموعه خود قرار دهند، اظهار کرد: سینه زدن و گریه کردن گرچه ثواب خود را دارد اما نباید از اصل این جریان که فلسفه قیام است غافل شد.



عباسی‌مقدم عنوان کرد: هیأت‌ مذهبی نماز اول وقت و قرآن را باید محور کارشان قرار دهند و به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند در غیر این صورت اگر تا پاسی از شب سینه‌ بزنند و گریه کنند فایده‌ای ندارد چراکه از اصل فاصله گرفته‌اند.



رئیس شورای هیأت‌های مذهبی در خراسان جنوبی یادآور شد: برای تمامی هیأت مذهبی منشور اخلاقی وجود دارد و در بین آنها توزیع شده که انتظار می‌رود طبق آن پیش روند.

captcha