فعالان قرآن خود را محدود به جغرافیای اسلامی ندانند/ معنای تعامل منافقانه با قرآن
کد خبر: 3413395
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۲
عباس سلیمی:

فعالان قرآن خود را محدود به جغرافیای اسلامی ندانند/ معنای تعامل منافقانه با قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی کشور گفت: فعالان و اساتید قرآن نباید خود را محدود به جغرافیای کشورهای مسلمان کنند؛ علاوه بر زبان عربی و انگلیسی باید حتی به‌سمت یادگیری زبان عبری برویم تا قرآن را به یهودیان معرفی کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، عباس سلیمی، استاد و پیشکسوت قرآنی کشور در اولین همایش جامعه قرآنی ساوه با عنوان «قرآن و اهل بیت(ع)» که عصر روز گدشته، 7 آبان‌ماه در این شهرستان برگزار شد گفت: جنس آیات قرآن از نور است و خاصیت نور هدایت و روشنایی است و اگر ما توفیق بهره‌بری از قرآن را به برکت زندگی در این کشور با بیش از 220 هزار جوان شهید،500 هزار جانباز و بیش از 48 هزار آزاده داریم باید شکرگزار باشیم.

وی ادامه داد: برای برافراشته شدن بیرق قرآن در این نظام هزینه‌های فراوانی شده و فردای قیامت همه ما باید پاسخگو باشیم و امروز در قبال قرآن مسئولیم، اعضای جامعه قرآنی ساوه، قدر جایگاه خود را بدانند به تأکید پیامبر(ص) شایسته است که آل قرآن جایگاه خود را پاس بدارند و متوجه وظایف و مسئولیت‌های سنگین خود باشند و به نحو شایسته‌تر عمل کنند.

مربی قرآن؛ نماد سبک زندگی اسلامی

سلیمی افزود: برگزاری جلسات، همایش‌ و تجلیل‌ها خوب است اما کافی نیست، همه بحث ما این نیست باید با نگاهی آسیب‌شناسانه  در دوره‌ای که قشر جوان از سمت  فضای مجازی تهدید می‌شود به‌عنوان متولیان قرآن فعالیت خود را پیش ببریم، فراتر از برگزاری کلاس‌های قرآن، صوت و لحن و .... معلم و مربی قرآن باید نماد سبک زندگی قرآنی باشد، هرگاه این گونه به قرآن نگاه کردیم به این نکته خواهیم رسید که فقط و فقط قرآن می‌تواند برای زندگی ما کارساز باشد.

پیشکسوت قرآنی کشور تصریح کرد: مربی و معلم قرآن باید از هر منظری اسوه باشد، از نکات قابل توجه این است که نگرانی ما نسبت به بانوان قرآنی به لحاظ فعالیت و اخلاق قرآنی بسیار کم است و این جای بسی خوشحالی دارد و امید آن است که در بخش آقایان نیز به این حد برسیم.

لزوم هماهنگی فعالان قرآن با متولیان مساجد

وی در ادامه افزود: مبادا کسی استاد قرآن باشد و فکر کند هم عرض با روحانیت می‌تواند ایفای نقش کند، مربی و معلم قرآن به هر مقام و منزلتی رسید نباید مغرور شود و غفلت کند، جایگاه علمای دین در روایات بسیار رفیع‌تر از آن چیزی است که در ظاهر می‌بینیم، مربی و معلم قرآنی نه تنها باید با متولیان مساجد و ائمه جماعات هماهنگ باشد بلکه باید مطیع نیز باشد.

سلیمی اظهار کرد: معلم قرآن باید بداند که عضو جامعه قرآنی بودن مسئولیت‌آفرین است باید در تمام زمینه‌های اندیسه، لفظ و عمل حامل و عامل قرآن باشد، درکنار مسئولیت‌ها جایگاه و شأن حافظان و قاریان قرآن نیز بسیار رفیع است؛ مرگشان مانند مرگ پیامبران و برانگیخته شدنشان نیز به همین ترتیب است، عبور از  پل صراط برای آنا به مثابه پیامبران است و مزد و پاداششان نیز همان پاداش پیامبران است.

تعامل صادقانه و منافقانه با قرآن

پیشکسوت قرآنی کشور تصریح کرد: بدا به حال کسی که هشتاد سال از خدا عمر می‌گیرد و در طول تمام عمرش یک بار هم ختم قرآن نمی‌کند، تعامل صادقانه با قرآن یعنی علاوه بر قرآن خوانی، در خود قرآن باوری ایجاد کرد، چیزی غیر از این تعامل منافقانه با قرآن است، نمی‌شود قرآن باور بود و دروغ گفت،غیبت کرد،اختلاس کرد و.... معلم قرآن باید قرآن باور در همه زمینه‌ها باشد.

سلیمی گفت: معلم قرآنی که عامل به قرآن نباشد یا خلاف آن عمل کند همه جامعه را نسبت به دین و قرآن بد بین می‌سازد، به عنوان مثال اشتراکاتی که بین انسان و ابلیس وجود دارد را مشاهده کنید، انسان قائل به ربوبیت الهی است، شیطان نیز همین ادعا را دارد، انسان قائل به قیامت و معاد است شیطان نیز همینطور و ... با این وجود قرآن می‌گوید شیطان کافر است مشکل اینجاست که ابلیس اقرار لفظی می‌کند ولی عملا کفر می ورزد.

پیشکسوت قرآنی کشور در پایان تصریح کرد: ما باید هم اقرار لفظی داشته باشیم و هم اقرار عملی، مربیان قرآنی و مدرس‌ها نباید نفاق داشته باشند، امید دارم که با همت حافظان، قاریان، مربیان و متولیان قرآنی شاهد رشد و گسترش روز افزون کمی و کیفی جلسات قرآنی باشیم، باید به این سمت حرکت کنیم که سال بعد در دومین نشست تعداد مربیان ما حداقل رشد صد درصدی داشته باشند و نکته دیگر این که نباید خود را محدود به جغرافیای خود و کشورهای مسلمان کرد علاوه بر زبان عربی و انگلیسی باید به سمت یادگیری زبان عبری برویم تا قرآن را به یهودیان معرفی کنیم.

captcha