انتقال روح حماسی عاشورا به کودکان در قالب نمایش/ اشک نیز با کودکان همراه می‌شود
کد خبر: 3444447
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶

انتقال روح حماسی عاشورا به کودکان در قالب نمایش/ اشک نیز با کودکان همراه می‌شود

گروه هنر: مدیر فرهنگسرای سلامت مشهد با اشاره به اجرای تئاتر مرثیه آفتاب و نذری‌پزون، گفت: ما به دنبال انتقال روح حماسی عاشورا به کودکان هستیم از همین رو مفاهیم عاشورایی را با زبان کودکانه و در قالب‌های هنری به کودکان منتقل می‌کنیم.

حجت‌الاسلام محمد فخراکبری‌مقدم، مدیر فرهنگسرای سلامت مشهد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی به عنوان مجری تئاتر مرثیه آفتاب و نمایش عروسکی نذری‌پزون در فرهنگسرای سلامت مشهد در رابطه با اهداف اجرای این طرح فرهنگی ـ مذهبی، ابراز کرد: این فرهنگسرا در حاشیه شهر مشهد قرار داد و از جمله وظایف ما ارائه خدمات به این شهروندان است لذا همزمان با ماه عزای حسینی و فراز ماندگار حضرت امام خمینی(ره) که اسلام با محرم و صفر زنده است و نیز هر چه داریم از محرم و صفر است، برای پاسداشت این سخن و تعظیم شعائر دینی اقدام به طراحی و اجرای این نمایش‌ها کردیم.

تعظیم شعائر الهی، نشانه تقوی است

وی در ادامه با اشاره به آیه 32 سوره حج با مضمون «ذَلِکَ وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ، (این‌گونه است مناسک حج) و هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد این کار نشانه تقوای دل‌هاست»، اظهار کرد: حضرت رسول(ص) نیز در این رابطه فرموده‌‌اند: «فرزندتان را بر سه خصلت تربیت کنید: اول محبت پیامبر اکرم(ص)، دوم محبت اهل بیت(ع) و سوم تعلیم قرآن کریم»، پس بر این مبنا ما باید از فرصت ماه‌های محرم و صفر برای آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ عزاداری و تبیین رفتار شناسی مردم حداکثر استفاده را ببریم.

حجت‌الاسلام فخر اکبری‌مقدم با بیان اینکه دو نمایش نذری‌پزون و مرثیه آفتاب با موضوع مذهبی برای انتقال فرهنگ ناب عاشورا در نظر گرفته شده است، در رابطه با نمایش نذری پزون عنوان کرد: این نمایش به پخت نذری به عنوان یکی از وجوه ابراز ارادت جامعه شیعی و اسلامی به این حضرات می‌پردازد؛ در واقع با این نمایش به سؤالات مطروحه در ذهن کودکان پاسخی در حد فهم آن‌ها، البته در قالب هنر می‌دهیم.

وی با بیان اینکه عاشورا با توجه به ظرفیت‌های وسیع، عمیق و غنای معرفتی و رفتاری خود، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دستاوردهای مکتب تشیع است که به راحتی و زیبایی می‌تواند پاسخگوی ابعاد شخصیتی و هویتی کودکان و نوجوانان باشد، افزود: تعریف اقدامات اثربخش و متقن در این حوزه برای مخاطب کودک و نوجوان با توجه به حساسیت و اثرپذیری بسیار بالای این قشر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌طلبد این مفاهیم در قالبی بسیار جذاب و زیبا انتقال داده شود.

انتقال روح حماسی عاشورا به کودکان

مدیر فرهنگسرای سلامت مشهد نحوه انتقال مفاهیم اسلامی و مذهبی را به کودکان با زبان هنر و با لحن کودکانه دانست و گفت: اگر امروز واقعه کربلا را آنچنان که هست منتقل نکنیم، به سیدالشهدا(ع) و شهدای کربلا خیانت کرده‌ایم؛ دشمنان ما را متهم به ملت گریه و ماتم می‌کنند، در حالی که اینگونه نیست، گریه ما از موضع درماندگی و ضعف نیست بلکه گریه ما برای مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش و فریاد بر سر ظالمان است.

وی ادامه داد: مقصود ما گریه نیست بلکه هدف آن است که واقعه عاشورا را با زبان کودکانه و در قالب‌های هنری به کودکان منتقل کنیم که گاهاً ممکن است در ضمن ارائه مفاهیم اشکی هم جاری شود، ما به دنبال انتقال روح حماسی عاشورا هستیم.

هزینه رشد فکری فرزندانمان را نمی‌دهیم

حجت الاسلام فخر‌اکبری‌مقدم به ذکر سخنی از امام حسین(ع) با این مضمون «فاتحه اسلام را باید خواند اگر گرفتار حاکم یزیدی شود» پرداخت و تصریح کرد: حکومت‌های اسلامی ساختگی و تروریستی در سوریه و عراق چیزی جز اسلام یزیدی نیست‌، امروز یزیدیان زمان در عربستان، اسرائیل و آمریکا در حال فعالیت علیه اسلام و مسلمانان هستند.

وی با انتقاد از برخورد برخی از والدین و مربیان برای مشارکت در هزینه‌های برنامه‌های فرهنگی ـ مذهبی ابراز کرد: ما برای فرهنگ آن چنان که باید هزینه نمی‌کنیم، حاضر به هزینه کردن روزانه پنج، شش هزار تومان خوراکی برای کودکان‌مان هستیم اما وقتی صحبت از اختصاص مبلغی برای رشد فرهنگ و اندیشه فرزندان‌مان به میان می‌آید، دریغ می‌کنیم.

مدیر فرهنگسرای سلامت مشهد با اشاره به اجرای این نمایش‌ها از ابتدای ماه محرم تا انتهای ماه صفر، اضافه کرد: تا پایان این طرح در نظر داریم، 110 اجرا داشته باشیم و بالغ بر 14 هزار نفر از کودکان را حدالامکان در محدوده فرهنگسرا واقع در شهرک شهید رجایی با فرهنگ عاشورا آشنا کنیم.

نمایشی خلاقانه برای روایت یک میراث

وی درخصوص چرایی انتقال مفاهیم و باورهای دینی با استفاده از هنر نمایش عروسکی نیز گفت: خارج شدن از کلیشه‌ای عمل کردن در حوزه انتقال مفاهیم انقلاب سیدالشهدا(ع) و رفتار شناسی مردم در احیا و زنده نگه داشتن این میراث ماندگار فرهنگ شیعه به کودکان یک ضرورت جدی است از همین رو استفاده از قالب‌های اثر بخش با ضریب نفوذ بالای پیام در حوزه مخاطب هدف در این طرح، برای ما یک راهبرد جدی است زیرا تجربه نشان می‌دهد نمایش عروسکی این ظرفیت را به خوبی دارا است.

حجت‌الاسلام فخراکبری مقدم همچنین یادآور شد: اجرای این نمایش‌ها با هماهنگی قبلی در مساجد و مدارس با اولویت حاشیه شهر که امکانات مناسب نور و صدا را داشته باشند، امکان‌پذیر خواهد بود.

captcha