تغییرات آئین‌نامه‌ای شورای توسعه فرهنگ قرآنی/ تعیین وضعیت سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی کشور
کد خبر: 3469876
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۴
سلامت‌پناه بیان کرد:

تغییرات آئین‌نامه‌ای شورای توسعه فرهنگ قرآنی/ تعیین وضعیت سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه در جلسه اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد تغییرات آئین‌نامه شورا بحث شد، گفت: اگر در لایحه برنامه ششم از اسناد و امور قرآنی نامی برده نشود، برای راهبری فعالیت‌های قرآنی، خود شورا و شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سیاست‌گذار اصلی فرهنگی و قرآنی کشور سند را ابلاغ خواهند کرد.

رضا سلامت‌پناه، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در مورد آخرین جلسه این شورا و مباحث مطرح شده در آن، گفت: در این جلسه مباحث متعددی مورد بررسی قرار گرفت که یکی از آنها بحث در مورد اسناد راهبردی بود.
سلامت‌پناه با اشاره به اینکه در قانون پنجم توسعه مصوب شده است که در حوزه‌های توسعه آموزش عمومی، توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی، سه سند راهبردی شود، افزود:‌ این اسناد باید توسط کمیسیون‌ها تدوین می‌شد، متأسفانه کمیسیون‌ها با وجود اینکه نظامنامه تدوین اسناد راهبردی را هم در اختیار داشتند به این وظیفه خود عمل نکردند.
معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه قبلاً در گفت‌وگوهایی دلایل عدم تدوین اسناد راهبردی توسط کمیسیون‌ها اعلام شده، گفت: دلیل اصلی این تدوین نشدن، عدم وجود نگاه راهبردی در سطح ستادهای کلان قرآنی کشور در کمیسیون‌ها و عدم توانایی آنها در بکارگیری نیروی انسانی توانمند در تنظیم اسناد بوده است. مجموعه اینها موجب شده است که تا این زمان سند تدوین نشود.  
وی خاطرنشان کرد: با به میدان آمدن دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی از ظرفیت خود کمیسیون‌ها استفاده شد تا در نهایت پیش‌نویس‌ها آماده شود. بنابر این دستور اول جلسه این موضوع بوده است که با توجه به انقضای زمانی برنامه پنجم توسعه و اینکه در لایجه برنامه ششم توسعه از قرآن نامی برده نشده است، آیا مجدداً نیاز هست که این اسناد تدوین شود، یا خیر؟ بحثی که مطرح شد این بود که در بدترین حالت اگر در لایحه برنامه ششم از این اسناد و امور قرآنی نامی برده نشود، ما به ذات، برای راهبری فعالیت‌های قرآنی و برای اینکه کمیسیون‌ها و دستگاه‌ها و نهادهای بومی و مردمی آن انسجام فعالیت قرآنی خود را بیابند و در یک مسیر مشخصی توانمندی‌های آنها هم‌افزا شود، نیاز جدی به این اسناد داریم. خود شورا و شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سیاست‌گذار اصلی فرهنگی و قرآنی کشور سند را ابلاغ خواهند کرد.
سلامت‌پناه با تأکید بر اینکه نیاز به این اسناد در ذیل منشور ضروری است، اذعان کرد: مرجع ابلاغ هم اگر در سند برنامه ششم دیده نشود، می‌توانیم از سوی شورا ابلاغ کنیم، قرار شد تا این اسناد در «کمیته تدوین اسناد» که هر سه سند در آنجا همسان‌سازی و منسجم می‌شوند، کارهای مربوط به آن انجام شود تا در جلسات آتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بند بند این اسناد و وظایف دستگاه‌ها و نهادها در آن قرائت و بازخوانی شود. این موضوع تأکید رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی بوده است.
معاون مطالعات و برنامه ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در پاسخ به سوالی در مورد زمان‌بر شدن کار تدوین سند و نیز زمان نهایی شدن آن، ‌گفت: اسناد راهبردی اسنادی هستند که باید با حاکمیت علم و تجربه نهایی شوند، آنچه در اسناد مهم است جدای از اینکه سند باید برآمده از دل علم و تجربه باشد، باید از طرف مجریان هم مقبولیت پیدا کند.
وی عنوان کرد: مهم این نیست که سندی در کنار سایر اسناد داشته باشیم بلکه، خود منشور که یک سند عالی راهبردی قرآنی است بعد از اینکه در پنج سال اخیر منشور و ساختارهای آن مستقر شد، منجر به تحولات شد، این نشان‌دهنده سندی است که مورد قبول و وفاق بوده است. بنابراین سند باید مقبولیت داشته باشد. بنابر این در جلسه شورا این سند بازخوانی شده و حداقل فایده این مسئله آن است که بازخوانی این اسناد در شورای توسعه به منزله یک کارگاه دانش‌افزایی و به مشارکت‌گیری دانش گروهی اعضا در جلسات شورا هست. همچنین موجب می‌شود تا نگاه اعضای شورا به مقوله فرهنگ و مقوله امور قرآنی ارتقاء پیدا کند و تبدیل به یک نگاه راهبردی شود.
آئین‌نامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی
سلامت‌پناه همچنین در مورد دیگر مباحث مطرح شده در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که روز شنبه سوم بهمن‌ماه برگزار شد، بیان کرد: مسئله دیگری که مطرح شد، تغییر آئین‌نامه شورای توسعه بود، در این جلسه بندهایی از آئین‌نامه تغییراتی پیدا کرد، این تغییرات صورت گرفت تا در جهت حضور حداکثری اعضا حرکت داشته باشم.
معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه این بحث دو آسیب جدی داشته است، گفت: یکی از آنها عدم حضور برخی از اعضای حقوقی و حقیقی در جلسات شورا بوده است که موجب شده تا جلسات به حدنصاب لازم نرسد. از طرف دیگر هم در سال‌های اخیر درخواست‌های متعددی برای عضویت در شورای توسعه از سوی نهادهای مختلف ارائه شده است.
وی عنوان کرد: برای اینکه این دو مسئله را توأمان بررسی کنیم کمیته‌ای به تأیید مجمع مشورتی و با عنوان «کمیته بازآرایی ترکیب جلسات شورای توسعه» ایجاد شد، این کمیته هفت جلسه برگزار و در نهایت پیش‌نویسی آماده کرد، در نهایت در شورا مورد برسی قرار گرفته و کلیات و بسیاری از جزئیات آن به تصویب رسید.
سلامت‌پناه افزود: به عنوان مثال در شورا برخی اعضای حقوقی عضو هستند که تاکنون حتی یک جلسه حضور نداشته‌اند و این در حالی است که درخواست عضویت در شورا از سوی آنها و پیگیری‌هایی که داشته‌اند صورت گرفته است.
معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه در مورد تغییرات صورت گرفته در آئین‌نامه شورا، گفت: تغییرات آئین‌نامه‌ای بیشتر در مورد اعضاء بوده است، در این تغییرات بیشتر ویژگی‌های اعضا دیده شده است، البته ترکیب کمیسیون‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته است.  
وی عنوان کرد: در این جلسه همچنین بحث ارائه گزارش تحصیل رایگان حافظان و قاریان هم مطرح شد و فعلاً در مرحله اول برای تأمین اعتبارات آن به نتایج خوبی رسیده‌ایم که نیازمند این است که جلسه دیگری در مورد این مسئله برگزار شود.
سلامت‌پناه در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: دو موضوع دیگر تنها در حد مطرح شدن در جلسه اخیر عنوان شد که یکی از این دو طرح «ترویج تلاوت و تدبر روزانه قرآن» و دیگری هم «درخواست تشکیل تشکل‌های عمومی قرآنی» بوده است که در جسله آینده که روز اول اسفندماه برگزار می‌شود مورد بررسی تفصیلی قرار خواهند گرفت.
captcha